کلاس یوس
دندان های انسان حفر شده از نوسنگی چاتالهویوک.
اسکات هادو / دانشگاه کپنهاگ در میان آویزهای دندان حیوانات و سایر جواهرات کشف شده در محوطه نوسنگی چاتالهویوک در ترکیه، سه دندان انسان که به نظر می رسد سوراخ شده باشند نیز به تازگی پیدا شده اند. باستان شناسان از این کشف شگفت زده شدند و تصمیم گرفتند تا تعیین کنند که آیا آنها از زنده ها ساخته شده اند یا از مرده.
چاتالهویوک یک منطقه باستان شناسی و میراث جهانی یونسکو در جنوب ترکیه است که بین 7100 تا 5500 قبل از میلاد اشغال شده است. این مکان که از دهه 1960 حفاری شده است، به دلیل ساختمان‌های خانگی گسترده و مرکز فرهنگ برابری‌خواهانه شهرت دارد.
مجسمه های کنده کاری شده، سر گاو نر و نقاشی های دیواری با موضوع شکار نیز اهمیت حیوانات را برای این جامعه نوسنگی آشکار کرده است. مصنوعات به ندرت در تدفین در اینجا یافت می شود، اما رایج ترین آنها مربوط به تزئینات بدن است – آویزها و مهره هایی که معمولاً از دندان و استخوان حیوانات ساخته می شوند. با این حال، کشف دندان های انسانی که به شکل آویز ساخته شده بودند، باستان شناسان را شگفت زده کرد.
اسکات هادو از دانشگاه کپنهاگ و یک تیم بین‌المللی از همکارانش در مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده است، دندان‌های انسان را با سوراخ‌های عمدی بر روی آن‌ها توصیف می‌کنند که قدمت آن به ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. تیم تحقیقاتی با استفاده از استریومیکروسکوپ دندان‌ها را از نزدیک بررسی و عکس‌برداری کردند تا بهتر بفهمند سوراخ‌ها چگونه ایجاد شده‌اند، دندان‌ها برای چه چیزی استفاده می‌شوند و ممکن است دندان‌ها از چه کسی آمده باشند.
تجزیه و تحلیل آنها نشان می دهد که ریشه دو دندان به طور مکانیکی با استفاده از یک میکرو مته مخروطی شکل ایجاد شده است. باستان شناسان می نویسند: "پرفوراسیون دندان های انسان وظیفه ای بود که توسط افرادی انجام می شد که دانش لازم در مورد ژست های تکنولوژیکی، خواص مواد و کیت ابزار مناسب را داشتند." آنها همچنین کشف کردند که حداقل دو تا از دندان‌ها دارای الگوهای سایش هستند که «پیشنهاد استفاده طولانی‌مدت از آن به عنوان زینت است».
بیشتر برای YOUiOS 17 2 1 اپل ناگهان به‌روزرسانی غیرمنتظره‌ای را برای همه کاربران آیفون منتشر کرد پروژه نفتی 8 میلیارد دلاری ConocoPhillips Greenlights در آلاسکا به دنبال بلوک ناموفق توسط گروه‌های بومی، تحریم‌های روسیه به اوکراین در سال 2024 امید دادند، علی‌رغم ساییدگی دندان‌ها بر روی سطح قابل مشاهده است. هادو و همکاران تخمین می زنند که همه از افراد میانسال و مسن تر آمده اند. سن فردی که دندان ها از او بیرون آمده اند می تواند سرنخ مناسبی برای اهمیت آنها باشد.
در نهایت، تحقیقات آنها نشان داد که دو دندان هیچ شواهدی از بیماری ندارند که می‌تواند در از دست دادن دندان در طول زندگی نقش داشته باشد. آنها نتیجه می گیرند: «بر اساس این شواهد، به احتمال زیاد این دندان ها عمداً کشیده شده اند. "به نظر می رسد که این [دو] دندان پس از مرگ به دست آمده اند."
برداشتن دندان های یک فرد مرده ممکن است کاری دشوار – و غیرقانونی – به نظر برسد، اما در چاتالهویوک، هادو و همکارانش توضیح می دهند، "روش های دفن مرتبط با حفظ و نمایش احتمالی جمجمه، دسترسی آسان به دندان های انسان را فراهم می کرد."
صرف نظر از منشأ و فراوانی این عمل، استفاده زینتی از دندان انسان سؤالاتی را در مورد معنای دقیق این گروه فرهنگی ایجاد می کند. باستان شناسان آن را "یک انتخاب ماده بسیار زیباشناختی و نمادین" می نامند و تعجب می کنند که آیا دندان ها "بر اساس هویت خاص دو فرد انتخاب شده اند"، به ویژه با توجه به این واقعیت که دندان های سوراخ شده همگی دندان های دائمی بزرگسالان هستند و از افراد مسن گرفته شده اند. افرادی که ممکن است جایگاه اجتماعی بالاتری داشته باشند.
هادو از طریق ایمیل به من می‌گوید اینها اولین نمونه‌هایی از دندان‌های اصلاح‌شده عمدی هستند که در خاور نزدیک مستند شده‌اند. او توضیح می‌دهد: «پیش از این هرگز در خاور نزدیک پیدا نشده‌اند، که با توجه به مشاهدات کاملاً مستند از سایر روش‌های تدفین مانند جمجمه‌های گچ‌کاری شده، شگفت‌آور است.»
هادو و همکارانش نتیجه می‌گیرند: «این انتخاب‌های مادی – و در مجموع نادر بودن آنها – ارزش نمادین عمیق‌تری را نشان می‌دهد، که در حال حاضر نمی‌توان معنای کامل آن را به طور کامل درک کرد.» اگر در آینده آویزهای دندان انسان بیشتری در این سایت پیدا شود، باستان شناسان ممکن است در نهایت بتوانند اهمیت واقعی آنها را تعیین کنند.
من را در توییتر یا لینکدین دنبال کنید. وب سایت من را بررسی کنید. تصاویر این تحقیق با مجوز وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه گرفته شده است. در حال حاضر هیچ دستورالعمل خاصی در باستان شناسی ترکیه برای نحوه ارائه بقایای انسان وجود ندارد.
کریستینا کیلگروو به عنوان یک باستان‌شناس زیستی، من به طور معمول روی اسکلت‌های جمعیت‌های باستانی منفذ می‌کنم تا بتوانم درباره سلامت، رژیم غذایی و شیوه زندگی آنها بیاموزم.">

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط khodrocamp