کلاس یوس
استانبول، ترکیه – شرکت سهام خصوصی نیویورک، جنرال آتلانتیک، روز دوشنبه اعلام کرد که 44 میلیون دلار در پلتفرم سفارش آنلاین غذای ترکیه به فروش می‌رسد، انگار باید متقاعد می‌شوید که استانبول یکی از داغ‌ترین صحنه‌های راه‌اندازی فناوری در جهان است. ، یمکسپتی. این سرمایه گذاری است که به دنبال مجموعه ای از تعهداتی است که در سال گذشته انجام شد. آنها شامل سرمایه گذاری 26 میلیون دلاری Kleiner Perkins و Tiger Global در Trendyol، Gilt Groupe ترکیه و 70 درصد از سهامی است که Naspers آفریقای جنوبی در Markafoni، یک باشگاه خرید خصوصی ترکیه ای به عهده گرفت. آمازون، اینتل و eBay همچنین در سال 2011 به پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی مربوطه، Ciceksepeti، یک بازاریاب آنلاین گل و شکلات، Grupanya، همنام Groupon، و GittiGidiyor، یک شبیه‌سازی eBay، پول پرداخت کردند.

انگلیسی: مسجد اورتاکوی، در امتداد تنگه بسفر، در استانبول، ترکیه. Français : La Mosquée Ortaköy,… [+] sur le Bosphore, à Istanbul (Turquie). Türkçe: Büyük Mecidiye Camii (Ortaköy Camii). (اعتبار عکس: ویکی پدیا)

ترکیه بدون شک بازاری وسوسه انگیز برای کارآفرینی است. از نظر استراتژیک بین بازارهای کلیدی در اروپا، خاورمیانه، روسیه و آسیای مرکزی قرار دارد. دارای نیروی کار جوان و تحصیلکرده است. نزدیک به نیمی از جمعیت 78 میلیونی این کشور به صورت آنلاین هستند و پنجمین مخاطب بزرگ اینترنت در اروپا را به خود اختصاص داده است. اقتصاد ترکیه، شانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان، به قدری سریع رشد کرده است که میانگین درآمد یک ترک در حال حاضر دو برابر بیشتر از یک دهه قبل است. حکومت کشور، اگرچه توسط یک نخست وزیر مستبد مدیریت می شود، اما قابل اعتماد و پایدار است.
در ماه اوت، زمانی را در استانبول گذراندم، جایی که عمیقاً کارآفرینی ترکیه که فراتر از تعداد انگشت شماری استارت آپ است، شگفت زده شدم. یک اکوسیستم کارآفرینی واقعی و جدی در ترکیه وجود دارد. در اینجا یک نمای کلی از ظاهر آن وجود دارد:
شتاب دهنده ها/انکوباتورها
e-Tohum: e-Tohum که در سال 2008 شروع به کار کرد، یکی از اولین “کاتالیزور” استارت آپ ترکیه است. چند صد متقاضی را بررسی می کند و 40 نفر را برای ارائه به سرمایه گذاران انتخاب می کند. این سرمایه گذاران 15 مورد را شناسایی می کنند که به سمت برنامه شتاب دهنده e-Tohum حرکت می کنند. e-Tohum در آن دسته از شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که امیدوارکننده استثنایی هستند. بوراک بویوکدمیر، بنیانگذار آن، می گوید: «هدف ما کمک به این کارآفرینان (ترک) است که سریع رشد کنند. صندوق کوچک است، فقط 175000 دلار و 25 سرمایه گذاری اولیه انجام داده است.
کارخانه استارت‌آپ: کارخانه استارت‌آپ که در دانشگاه خصوصی اوزیگین در بخش آسیایی استانبول قرار دارد، فضا و خدماتی را برای استارت‌آپ‌ها فراهم می‌کند. هدف آن با حمایت غول موبایل ترکسل، کمک به استارت‌آپ‌ها برای زنده ماندن از دره مرگ است.
مؤسسه موسس: مؤسسه بنیانگذار مستقر در سیلیکون ولی درهای خود را در استانبول باز می کند. طبق وب‌سایت آن، این یک شبکه راه‌اندازی در مراحل اولیه و جهانی است که به کارآفرینان کمک می‌کند شرکت‌های فناوری معنادار و بادوام ایجاد کنند.
مورات آکتیهانوغلو نیز از طریق نیویورک در این فضا فعال است و در آنجا مدیر عامل میزگرد کارآفرینان است. او تعدادی سمینار و رویدادهای ER را در استانبول برگزار کرده است.
تحصیلات
با انبوهی از رشته های مهندسی، تقریباً تمام دانشگاه های ترکیه به نوعی بر کارآفرینی متمرکز هستند. مدارس دولتی مانند دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه فنی خاورمیانه، با حمایت دولت از طریق پارک‌های فناوری و فضا، بر نوآوری و فناوری تمرکز دارند. موسسات خصوصی با کلاس های MBA واقعی در زمینه کارآفرینی کمی جلوتر هستند. این در دانشگاه های بیلکنت، کوچ، سابانچی و اوزیگین اتفاق می افتد. دانشگاه Ozyegin اولین کارشناسی ارشد کشور در زمینه کارآفرینی را در پاییز امسال معرفی کرد. با این حال، انتقال فناوری یک شکاف آشکار در ترکیه است. دانشگاه‌ها باید روی مطالعات موردی و مستقیماً با کارآفرینان و شرکت‌ها کار کنند تا نوآوری به راه بیفتد.
کارآفرینان با تاثیر بالا
Endeavour یک سازمان غیرانتفاعی است که از کارآفرینان “با تاثیر بالا” در سراسر جهان پشتیبانی می کند. این شرکت که در سال 1997 در آرژانتین و شیلی شروع به کار کرد، برای شناسایی نوآوران امیدوارکننده در بازارهای نوظهور که شرکت های پیشرو با پتانسیل افزایش مقیاس و جذب سرمایه خطرپذیر هستند، کار می کند. این شرکت در سال 2006 دفتری را در استانبول راه اندازی کرد. تعداد انگشت شماری از کارآفرینان با رشد بالا را شناسایی کرده است که در فناوری تلفن همراه (پوزیترون) و بی سیم (AirTies) موج می زنند. Yemeksepeti یک یافته Endeavor است.
کارگزاران اطلاعات
مایکل آرینگتون سیلیکون ولی را با TechCrunch متحول کرد. آردا کوتسال با پلتفرم خبری فناوری آنلاین Webrazzi سعی دارد همین کار را در ترکیه انجام دهد. این فرد 30 ساله و پر انرژی که در یک محله طبقه کارگر در بخش آسیایی استانبول کار می کند، استارت آپ های ترکیه ای را معرفی می کند و آخرین اخبار سرمایه گذاری و خرید را در داخل و خارج از ترکیه ارائه می دهد. او همچنین رویدادهایی را سازماندهی می کند که سخنرانان سطح بالا از سراسر جهان در آن حضور دارند. نشست آتی Webrazzi در 4 اکتبر برگزار خواهد شد.
نهادهای عمومی
دولت ترکیه و سایر نهادهای عمومی در ایجاد چارچوبی برای اکوسیستم کارآفرینی ترکیه کار خوبی انجام داده اند. نکته قابل توجه وزارت علوم، صنعت و فناوری ترکیه است. از پارک‌های فناوری پشتیبانی می‌کند و تا 55000 دلار سرمایه اولیه را برای کارآفرینان از طریق «برنامه کمک هزینه کارآفرینی فناوری» فراهم می‌کند. این وزارتخانه در سال آینده قصد دارد «دفاتر مشاوره علم و فناوری در کشورهای مختلف توسعه یافته» مانند ایالات متحده، آلمان و ژاپن ایجاد کند.
شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TUBITAK) یکی دیگر از نهادهای دولتی است که کمک های مالی، یارانه ها و سایر مشوق ها را برای کارآفرینان گسترش می دهد. تحقیق و توسعه را تشویق می کند.
بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه (TEPAV) یک اتاق فکر است که به مسائل اقتصادی می پردازد. این شرکت با برنامه جهانی کارآفرینی وزارت امور خارجه ایالات متحده همکاری کرده است تا بستری را برای کارآفرینان ترکیه ای فراهم کند تا با کارآفرینان و سرمایه گذاران آمریکایی ارتباط برقرار کنند.
چشمگیرترین بنیاد مستقل توسعه فناوری ترکیه (TTGV) است که در سال 1991 به عنوان بخشی از قرارداد وام بانک جهانی با آنکارا تأسیس شد. این شرکت از «فعالیت‌های نوآوری فن‌آوری در ترکیه» حمایت کرده و ۳۰۰ میلیون دلار به ۹۵۰ پروژه، عمدتاً تحقیق و توسعه، که توسط ۸۰۰ شرکت انجام شده است، ارائه کرده است. TTGV همچنین به تأسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری Is Girisim و TURKVEN کمک کرد که هر دو در سال 2000 راه‌اندازی شدند و مجموعاً بیش از 3.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این کفه همکف را برای سرمایه گذاری خطرپذیر ترکیه ایجاد کرده است.
سرمایه گذاران خطرپذیر
ایزهار شای، یک شریک عمومی مستقر در اسرائیل با شرکای کنعان، اخیراً به من گفت: «سرمایه مخاطره‌آمیز زندگی می‌کند و مبتنی بر کارآفرینی است. اگر کارآفرینی وجود نداشته باشد، راهی برای اعمال سرمایه خطرپذیر وجود ندارد. با این معیار، ترکیه چیز مثبتی دارد. یک شبکه فرشته پر جنب و جوش وجود دارد. فرشتگان تجاری گالاتا یک پلتفرم برجسته از افراد با ارزش خالص است که سرمایه خود را در استارت آپ های ترکیه ای سرمایه گذاری می کنند. همچنین تعدادی سرمایه گذار، عمدتاً در مراحل اولیه، در استانبول وجود دارد.
ابتکار سرمایه خطرپذیر استانبول (IVCI) که در سال 2007 راه اندازی شد، اولین مورد از این صندوق های اولیه است. این یک صندوق 160 میلیون یورویی است که مجدداً توسط TTGV و صندوق سرمایه گذاری اروپا (EIF) حمایت می شود، به عنوان وسیله ای برای تشویق دیگران به ریسک در استارت آپ های ترکیه. مدیر IVCI، خوزه رومانو، آن را به عنوان “کاتالیزوری برای پیشبرد توسعه صنعت (VC ترکیه) توصیف می کند. این به تعدادی از سرمایه‌گذاران عمدتا اروپایی و ترکیه‌ای جرأت کرده است تا روی استارت‌آپ‌های ترکیه‌ای مانند Golden Horn Ventures قمار کنند. (توجه: برخی از خوانندگان ترک این را به این معنا تفسیر کردند که IVCI یا EIF به شاخ طلایی پول داده است (به جای شجاعت همانطور که منظور من بود). شاخ طلایی یک صندوق مستقل است. از IVCI یا EIF بودجه دریافت نکرده است: پول در گلدن هورن بگذارید.)
212 Capital Partners، آخرین ریسک پذیری است که وارد بازار کارآفرینی ترکیه شده است. این شرکت که امسال با سرمایه دور اول جمع آوری شده در میان ترک ها به مبلغ 30 میلیون دلار راه اندازی شد، چشم به سرمایه گذاری های اولیه در استارت آپ های فناوری در تجارت الکترونیک، بازی ها و برنامه های نرم افزاری است.
Earlybird Ventures مستقر در آلمان، Hummingbird Ventures مستقر در بروکسل و اینتل کپیتال که به تازگی دفتر خود را در استانبول افتتاح کرده اند، همچنین در حال جستجوی تپه های استانبول برای یافتن جدیدترین ستاره های فناوری هستند.
با این حال، همانطور که بوراک بویوکدمیر می گوید، کارآفرینی ترکیه، اگرچه در آغاز کار نیست، اما به انتهای راه نزدیک نیست. بسیاری از چالش ها و موانع باقی مانده است. زیرساخت یکی است. در حالی که جاده‌ها، حمل‌ونقل و ارتباطات کشور در دهه گذشته بهبود یافته‌اند، قطع برق و آب یک اتفاق عادی است (و اغلب در همان زمان اتفاق می‌افتد، همانطور که من در اواخر یک شب متوجه شدم).
تدارکات یک چیز دیگر است. بله ترافیک توقف و حرکت است. اما گشت و گذار، چه رسد به یافتن آدرس، استانبول چیزی جز یک کابوس نیست، زیرا جاده های پر پیچ و خم و تک خطی این کلان شهر باستانی که فقط به نام هستند، پیمایش را دشوار و خسته کننده می کنند.
سیاست دولت یک سوم است. در حالی که تلاش هایی برای تشویق کارآفرینی وجود دارد، چارچوب بسیار ضعیفی برای حفظ آن وجود دارد. دادگاه های ترکیه بسیار ضعیف هستند و عملاً هیچ قانونی برای تنظیم سرمایه گذاری وجود ندارد. بر اساس گزارش انجام کسب و کار بانک جهانی، ساخت یک کسب و کار به صورت فیزیکی 24 رویه و 189 روز طول می کشد. بستن آن بدتر است. به طور متوسط ​​3.3 سال طول می کشد تا یک استارت آپ در ترکیه منحل شود، جایی که تنها 22 سنت در هر دلار بازیابی می شود. در ایالات متحده و بریتانیا این عدد 88 و 81 سنت بر دلار است.
و در حالی که کمک‌های مالی، یارانه‌ها و فضای انکوباتور وجود دارد، دولت ترکیه هیچ سیاست منسجمی در مورد ترویج استارت‌آپ‌ها، فراتر از گفتن اینکه آنها «حیاتی» هستند، ندارد. جالب اینجاست که این یک موضوع حساس در وزارت اقتصاد ترکیه است. در تلاش برای دریافت نظر، مقامات وزارت اقتصاد: تلفن من را قطع کردند، من را جلوی درب خانه خود برگرداندند و از پاسخ دادن به سؤالات ایمیلی که سه هفته پیش ارسال کردم خودداری کردند.
اعتماد نیز یک معضل مداوم است. برای ترک‌ها انتقاد، اعتراف به شکست یا «نه» گفتن مشکل است. بیشتر از ترس توهین یا جریحه دار کردن احساسات پیرامون موضوعات حساس صحبت می کنند. شریک عمومی 212 Capital Partner، علی کارابی اخیراً خاطرنشان کرد: “بزرگترین مانع برای کارآفرینی ترکیه، ترک ها هستند.” به ندرت می‌بینید که کارآفرین ترکیه‌ای به شما بگوید که رقیبی دارد، چه رسد به اینکه نقاط ضعف راه‌اندازی او چیست. با یک “بله” ترکی باید با شک و تردید برخورد کرد، زیرا بسیاری از آنها به وعده ها عمل نمی کنند و تعهدات را عملی نمی کنند.
با وجود همه، اکوسیستم کارآفرینی ترکیه در مسیر رشد قرار دارد. استارت آپ ها اکنون بخشی جدایی ناپذیر از زندگی آناتولی هستند. این که آیا آنها تکامل یافته و به شرکت‌های نوآورانه تبدیل می‌شوند یا شبیه‌سازی‌های ساده باقی می‌مانند که باید دید.
آه و کارآفرینان. دفعه بعد در مورد آنها به شما خواهم گفت.

المیرا بایراسلی

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط khodrocamp