در اکثر کشورهای جهان، نوجوانان باید پس از رسیدن به سن 18 سالگی برای دریافت گواهینامه رانندگی اقدام کنند، درحالیکه در تعداد محدودی از کشورها، این امکان در سنین کمتر فراهم میشود. مثلا در آلمان، افراد 16 ساله میتوانند با دریافت گواهینامه A1، با انواع خاصی از خودروها رانندگی کنند.
خودروی مورد بحث در این مطلب هم یکی از همین خودروهای مجاز برای افراد 16 سال به بالا است. گپاردا (Geparda) که در زبان آلمانی به معنای یوزپلنگ است، برمبنای فولکس واگن آپ شکل گرفته ولی به واسطه برخی تغییرات، به رده خودروهای L5e وارد شده است.
با مشاهده روکش چرخ عقب که نام Geparda را بر خود دارد، خودروی آیرودینامیک فولکس واگن یعنی XL1 را به یاد میآوریم.
در نگاه اول به نظر میرسد که با یک خودروی سه چرخ طرف هستیم، اما واقعیت این است که دو چرخ با فاصله کمی نصب به یکدیگر و در میانه محور عقب گپاردا قرار دارد. بنابر اعلام سازنده، این مورد به همراه نصب پایدارساز H&R و کمکفنرهای آیباخ در عقب، برای افزایش پایداری انجام شده است. بنابراین قرار نیست عملکرد گپاردا به خودروهای قدیمی سه چرخ همچون Reliant Robin شبیه باشد، بلکه میتوان آن را رقیبی برای سیتروئن امی، فیات توپولینو و اپل Rocks-e محسوب کرد. نکته مهم اینکه رانندگان 16 ساله اجازه رانندگی با این سه محصول گروه استلانتیس را نیز دارند.
برخلاف سه خودروی مذکور، گپاردا به پیشرانه 3 سیلندر یک لیتری درونسوز مجهز شده است. این پیشرانه معمولا 59 یا 74 اسببخار قدرت در اختیار محصولات فولکس واگن قرار میدهد، اما خروجی آن در این مدل به 20 اسببخار کاهش یافته است که از طریق گیربکس 5 سرعته به محور جلو منتقل میشود. مصرف سوخت این خودروی 4 نفره 908 کیلوگرمی با وزن مجاز 1360 کیلوگرم، 4.8 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.
در حالت تئوری، گپاردا میتواند از مرز صد کیلومتر برساعت عبور کند، اما رانندگی با این خودرو در چنین سرعتی میتواند وحشتناک باشد.
گپاردا به ABS ترمز با دیسک در محور جلو، 4 کیسه هوا و سیستم پایداری هم مجهز است.
شرکت گپاردا که در منطقه Bad Homburg مستقر شده، قیمت این خودرو را 20 هزار یورو تعیین کرده، که تقریبا معادل با 21,650 دلار است. با این مبلغ میتوان بسیاری مدلهای دیگر را خریداری کرد البته اگر سن خریدار ، 18 سال یا بالاتر باشد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source