لکسوس LFA همانند یک ستاره دنبالهدار بود؛ درخشان و زیبا، اما عمر کوتاهی داشت. تولید این سوپراسپرت (Supercar) تنها دو سال، از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲، به طول انجامید و در مجموع ۵۰۰ دستگاه اندک از آن در سراسر جهان به دست مشتریان رسید. از آن زمان تاکنون، طرفداران پیوسته از لکسوس درخواست کردهاند تا LFA محبوب خود را احیا کند. خب، به نظر میرسد بالاخره آن روز فرا رسیده است.
آنچه امروز معرفی شد، کانسپت (Concept) جدید لکسوس LFA است؛ اولین خودروی لکسوس که از سال ۲۰۱۲ به بعد، نشان LFA را بر تن میکند. متأسفانه، همانطور که واژه “کانسپت” نشان میدهد، این خودرو هنوز برای تولید نهایی آماده نیست. اما نکته ناامیدکنندهتر، آن چیزی است که زیر کاپوت (Hood) آن قرار گرفته – یا بهتر است بگوییم، آنچه زیر کاپوت نیست!
با نهایت ناراحتی باید اعلام کنیم که دیگر خبری از آن پیشرانه V10 گوشخراش با خط قرمز ۹,۵۰۰ دور در دقیقه (RPM – Revolutions Per Minute) و سمفونی یاماها (Yamaha Soundtrack) نیست؛ فقط باتریها حضور دارند. بله، درست متوجه شدید، کانسپت جدید LFA کاملاً الکتریکی (Fully Electric) است و لکسوس حتی حاضر نشده است هیچ جزئیاتی از عملکرد فنی یا پیکربندی باتری آن را به اشتراک بگذارد. این مدل هنوز یک طرح مفهومی کامل است.

البته، شرکت تلاش کرده است تا پیشرانه الکتریکی خود را توجیه کند و میگوید:
“نام مدل ‘LFA’ محدود به وسایل نقلیهای که با موتورهای احتراق داخلی (Internal Combustion Engines – ICE) کار میکنند نیست. این نام نمادی از خودرویی است که تجسمبخش فناوریهایی است که مهندسان آن باید حفظ کرده و به نسل بعدی منتقل کنند.”
استفاده از شاسی مشترک با تویوتا GR GT

اگر از این عبارتهای بازاریابی صرفنظر کنیم، چند نکته مهم وجود دارد که میتوانیم از این رونمایی استخراج کنیم. مهمترین مورد این است که کانسپت LFA بر اساس یک شاسی آلومینیومی جدید با وزن سبک و صلبیت بالا (Lightweight, High-Rigidity Aluminium Chassis) ساخته شده است.
- این همان شاسی است که امروز در مدلهای تولیدی تویوتا GR GT و خودروی مسابقهای GT3 نیز رونمایی شد.
- تنها تفاوت اینجاست که مدل تویوتا به یک پیشرانه V8 توئین توربو (Twin-Turbo V-8) هیبریدی (Hybrid) مجهز است، نه باتری.
ابعاد بزرگتر از نسل قبل
از نظر ظاهری، LFA جدید تقریباً شبیه به مدل کانسپت اسپرت (Sport Concept) است که اوایل سال جاری در مونتری (Monterey) به نمایش درآمد. پنلهای بدنه اساساً یکسان هستند و تنها چند تغییر جزئی در اینجا و آنجا صورت گرفته که آن را کمی بیشتر شبیه به یک مدل آماده تولید کرده است. با توجه به اینکه تغییر زیادی رخ نداده (به جز تغییر نام)، دلیلی وجود دارد که باور کنیم نسخه تولیدی آینده نیز از این کانسپت نهایی دور نخواهد شد.
جدول مقایسه ابعاد کانسپت LFA جدید و مدل اصلی
|
مشخصه ابعادی |
کانسپت LFA جدید (LFA Concept) |
LFA اصلی (نسل قبل) |
تفاوت ابعادی |
|
طول (Length) |
۴,۶۹۰ میلیمتر (۱۸۵.۶ اینچ) |
۴,۵۰۶ میلیمتر (۱۷۷.۴ اینچ) |
۱۸۴ میلیمتر بیشتر |
|
عرض (Width) |
۲,۰۴۰ میلیمتر (۸۰.۳ اینچ) |
۱,۸۹۵ میلیمتر (۷۴.۶ اینچ) |
۱۴۵ میلیمتر بیشتر |
|
فاصله محوری (Wheelbase) |
۲,۷۲۵ میلیمتر (۱۰۷.۳ اینچ) |
۲,۶۰۰ میلیمتر (۱۰۲.۴ اینچ) |
۶۵ میلیمتر بیشتر |
نتیجه ابعادی: این LFA جدید، حدود ۲۵ سانتیمتر (۱۰ اینچ) طولانیتر و بیش از ۱۵ سانتیمتر (۶ اینچ) عریضتر از نسل قبلی خود است. بله، این خودرو بزرگ است.
کابین رانندهمحور و دیجیتالی

اگرچه قبلاً بخشی از فضای داخلی را دیده بودیم، لکسوس اکنون نگاهی عمیقتر به کابین LFA انداخته است.
- طراحی داخلی به شکل کاکپیت (Cockpit-Like) یا همان اتاق خلبان است.
- جزئیات تهاجمی طراحی، راننده را کاملاً در بر میگیرد.
- به جای پنل ابزار (Instrument Cluster) سنتی، یک مجموعه از نمایشگرها (Screens) قرار گرفته است.
- نکته قابل توجه: هیچ نمایشگر اطلاعات و سرگرمی مرکزی (Central Infotainment Screen) در کنسول میانی دیده نمیشود.
هنوز چیزهای زیادی درباره اینکه نسخه تولیدی چه شکلی خواهد بود – یا حتی اینکه چه زمانی عرضه میشود – نمیدانیم، اما این کانسپت (که حالا با نام LFA احیا شده)، ایده خوبی از آینده به ما میدهد. بله، باتریها هم جزئی از این آینده خواهند بود.
منبع ترجمه: motor1
source