سامانه پیشگیری از تصادف (PCS) یا Pre‑Collision System یکی از مهمترین فناوریهای ایمنی فعال در خودروهای امروز است. این سیستم با ترکیب رادار، دوربین و پردازش لحظهای، وضعیت جلوی خودرو را زیر نظر میگیرد و اگر احتمال برخورد وجود داشته باشد، ابتدا هشدار میدهد و در صورت واکنش ندادن راننده، با ترمز گرفتن خودکار یا حتی توقف کامل وارد عمل میشود. خوب است بدانید که این سامانه در مجموعه ایمنی تویوتا، از جمله در Toyota C‑HR قرار دارد.
مکانیسم عملکرد سامانه پیشگیری از تصادف (PCS) چگونه است؟
سامانه پیشگیری از تصادف (PCS) با استفاده از رادار موج کوتاه و دوربینهای دوگانه، اجسام روبهرو مانند خودرو، عابر پیاده و دوچرخهسوار را شناسایی کرده و فاصله و سرعت نسبی آنها را در لحظه محاسبه میکند.
با ارسال دادههای حسگرها و الگوریتمهای هوشمند، سیستم با هشدار صوتی/تصویری به راننده اعلام خطر میکند اما در صورت بیتوجهی راننده، به طور خودکار از طریق کاهش سرعت، ترمزگیری یا توقف کامل، ایمنی را برقرار خواهد کرد. نسلهای جدید PCS امکان تشخیص عابر در شب را دارند و میتوانند در شرایط اضطراری تا حدود 60 کیلومتر بر ساعت سرعت خودرو را کاهش دهند.
مزایا و معایب سامانه پیشگیری از تصادف (PCS)
هدف اصلی سامانه پیشگیری از تصادف (PCS)، پیشگیری از حادثه پیش از وقوع است، اما مزایای دیگری هم دارد:
- افزایش ایمنی فعال: تشخیص خودرو، عابر و دوچرخهسوار، جلوگیری از برخورد یا کاهش شدت ضربه در سرعتهای شهری
- واکنش سریعتر از راننده: تحلیل حسگرها حتی در زمانی که راننده حواسپرت یا خسته است، امکان توقف کامل بدون دخالت راننده
- عملکرد بهتر در نسخههای جدید: بهبود قابل توجه ترمز خودکار، عملکرد دقیقتر در شب و شرایط کمنور
- کاهش احتمال تصادفات: کمک در توقفهای ناگهانی، کاهش برخوردهای عقب به جلو در خیابانهای شلوغ
با وجود مزایا، این فناوری نمیتواند جایگزین رانندگی هوشیارانه شود، پس دارای محدودیتهایی هم است:
- تأثیرپذیری از شرایط آب و هوا: عملکرد ضعیفتر دوربین در مه، باران شدید یا برف، احتمال کاهش دقت تشخیص اجسام کوچک در شرایط نوری پیچیده
- احتمال هشدارهای کاذب: در ترافیک سنگین یا فاصله بسیار نزدیک خودروها، در برخی خودروهای اقتصادی با نسخههای سادهتر سیستم
- هزینه و نگهداری بالاتر: نیاز به کالیبراسیون رادار و دوربین پس از تصادف
- تفاوت عملکرد بین برندها: نسخههای اروپایی و ژاپنی معمولا دقیقترند
این فناوری در برابر سایر سیستمهای جلوگیری از تصادف
این فناوری ممکن است شباهتهای زیادی با سایر فناوریهای خودرویی داشته باشد، به همین دلیل در جدول پایین به شباهتها و تفاوتها با دیگر تکنولوژیهای جلوگیری از تصادف پرداختیم:
| فناوری / ویژگی | هشدار برخورد | ترمز خودکار | تشخیص عابر | تشخیص دوچرخهسوار | توقف کامل |
| سامانه پیشگیری از تصادف (PCS) | بله | بله | بله | بله | بله |
| AEB (ترمز اضطراری خودکار) | محدود | بله | برخی مدلها | محدود | گاهی |
| هشدار برخورد جلو (FCW) | بله | خیر | محدود | خیر | خیر |
| سیستمهای پایه هشدار عابر | بله | خیر | بله | خیر | خیر |
در آینده نزدیک، سامانه پیشگیری از تصادف (PCS) با استفاده از هوش مصنوعی قادر خواهد بود رفتار خودرو یا عابر را چند لحظه قبل از خطر واقعی پیشبینی کند؛ یعنی سیستم تنها واکنشگرا نخواهد بود، بلکه رفتار آینده را هم تحلیل میکند و زودتر وارد عمل میشود.
همزمان، فناوریهای ارتباطی مانند V2V و V2X به سامانه امکان میدهند اطلاعات لحظهای از خودروهای جلو، وضعیت مسیر یا چراغهای راهنمایی دریافت کرده و واکنش سیستم را چند برابر بهتر و سریعتر کند. در بازار ما نیز توجه خریداران به وجود سیستمهایی مانند PCS، AEB و هشدار برخورد جلو بیش از گذشته اهمیت دارد؛ چون در ترافیکهای شلوغ و توقفهای ناگهانی، تصمیم گیری سریع میتواند همه چیز را تغییر دهد.
source
