به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صورتجلسه اولین نشست کمیته فنی خودرو کشور منتشر شد. این جلسه با موضوع «بررسی آزمونهای ادواری پیشنهادی دوره تطابق تولید در صنعت خودرو و موتورسیکلت ۱۴۰۵–۱۴۰۴» برگزار شد. ریاست این جلسه بر عهده مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران بود.
نمایندگان وزارت صمت، سازمان حفاظت محیطزیست، انجمنهای تخصصی خودرو، آزمایشگاههای همکار، انجمن صنعت موتورسیکلت، سازمان ملی استاندارد و دیگر نهادهای مرتبط در جلسه حضور داشتند. نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، معاونت علمی ریاستجمهوری و وزارت راه و شهرسازی در این نشست غایب بودند.
جمعبندی گفتوگوهای تخصصی و مصوبات نشست
۱. درخواست وزارت صمت برای کاهش تعداد آزمونهای برخورد
نماینده وزارت صمت با اشاره به اینکه خودروهای سبک مونتاژی (CKD) اغلب مدلهای قدیمی هستند و تولید آنها در کشور مبدأ ادامه ندارد، خواستار کاهش تعداد آزمونهای استحکام بدنه از جمله برخورد از روبهرو و برخورد جانبی شد.
۲. پیشنهاد جامعه ممیزی برای تعدیل تعداد آزمونها
نماینده جامعه ممیزی نیز ضمن موافقت با درخواست وزارت صمت، پیشنهاد داد تعداد آزمونهای برخورد برای تیراژهای بالای ۱۰ هزار دستگاه افزایش یابد و برای سایر تیراژها سقف ۵۰۰ دستگاه درنظر گرفته شود. همچنین پیشنهاد شد بازه انجام آزمونها به ۶ ماه کاهش یابد.
۳. نظر انجمن آزمایشگاههای همکار
نماینده انجمن آزمایشگاههای همکار خواستار کاهش تیراژ آزمون برخورد به ۲۵۰ دستگاه شد و تأکید کرد شاخصهای فعلی قادر به تضمین عملکرد سامانههای ایمنی مانند کیسه هوا در شرایط برخورد نیستند.
۴. دیدگاه انجمن خودروسازان درباره دورهای نبودن آزمونهای برخورد
نماینده انجمن خودروسازان اعلام کرد که آزمونهای برخورد در دنیا بهصورت دورهای انجام نمیشود و معمولاً فقط در مرحله «تأیید نوع» است. او با اشاره به نیاز به تخریب سه کابین خودروهای تجاری برای آزمون استحکام کابین و وجود تنها یک مرکز ذیصلاح، خواستار حذف این آزمون از چرخه دورهای شد. درباره آزمون ترمز نیز در صورت عدم تغییر سیستم، حذف آزمون دورهای پیشنهاد شد.
۵. موافقت انجمن موتورسیکلت با کلیات آزمونها
نماینده انجمن صنعت موتورسیکلت با کلیات آزمونهای پیشنهادی موافق بود اما اعلام کرد نظر نهایی پس از بررسی تکمیلی ارائه میشود.
۶. درخواست سازمان محیطزیست برای افزودن آزمون دورهای کاتالیست
نماینده سازمان حفاظت محیطزیست خواستار افزوده شدن آزمون دورهای کاتالیست شد و پیشنهاد داد به علت همپوشانی آزمونهای آلایندگی و مصرف سوخت، از یک آزمون مشترک برای دوره تطابق تولید استفاده شود. مقرر شد نحوه اجرای این پیشنهاد در جلسه مشترک بررسی شود.
بررسی درخواست تولید محدود شرکت مانیان خودرو
درخواست شرکت مانیان خودرو برای تولید ۱۰۴۰ دستگاه خودرو فاقد هشدار نبستن کمربند سرنشین مطرح شد. کلیات این درخواست مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد درخواستهای مشابه از طریق انجمن خودروسازان تجمیع و به سازمان ارائه شود.
تصمیم نهایی جلسه
با جمعبندی نهایی نظرات و پیشنهادها، مقرر شد شرایط و نحوه انجام آزمونهای دورهای پیشنهادی بازبینی شده و پس از نهاییسازی توسط سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شود.
خاطرنشان می شود که به تازگی شاهد راه اندازی آزمایشی مرکز تست تصادف ایران بوده ایم و این مرکز به زودی و به صورت رسمی از سوی رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد.
source