بیش از یک سال از زمانی که آلفارومئو (Alfa Romeo) با معرفی نسخه ویژه سوپر اسپورت (Super Sport)، به طور موقت با مدلهای کوادریفولیو (Quadrifoglio) خود خداحافظی کرد، میگذرد. اما همانطور که در گروه استلانتیس (Stellantis – گروه خودروسازی مادر آلفارومئو) رایج است، این شرکت مسیر خود را تغییر داد و تصمیم به بازگرداندن موتور شش سیلندر گرفت.
این تغییر مسیر عمدتاً به این دلیل رخ داده است که نسل اول مدلهای جولیا (Giulia) و استلویو (Stelvio) باید عمر طولانیتری داشته باشند، چرا که معرفی جانشینهای آنها، بیشتر از آنچه در ابتدا برنامهریزی شده بود، زمان خواهد برد.

۱. دلیل تغییر رویکرد: عقبنشینی از برقیسازی کامل
تصمیم اولیه آلفارومئو این بود که نسل بعدی جولیا و استلویو را صرفاً به صورت خودروهای الکتریکی (EV – Electric Vehicle) عرضه کند. اما این خودروها اکنون در حال مهندسی مجدد (Re-engineering) هستند تا بتوانند دوباره موتورهای احتراقی (ICE – Internal Combustion Engine) را نیز در خود جای دهند.
آلفارومئو پس از درک این واقعیت که مدلهای صرفاً برقی، احتمالاً فروش چندان خوبی نخواهند داشت، دوباره به ترکیب موتورهای بنزینی بازگشته است. بنابراین، نسلهای بعدی همچنان مدلهای برقی خواهند داشت، اما همتایان بنزینی (احتراقی) نیز آنها را همراهی خواهند کرد.

۲. رونمایی از سری ویژه “کوله زیونه” (Collezione)
در همین راستا و طبق وعدهای که ماه گذشته داده شد، آلفارومئو به صورت رسمی مدلهای کوادریفولیو (دارای نشان شبدر چهار برگ) را احیا کرد. این شرکت تمامی شش سیلندر را برای جولیا و استلویو، که بالاترین رده در خط تولید هستند، بازگردانده است.

- تیراژ محدود: سری جدید “کوله زیونه” (Collezione) برای هر نوع بدنه (جولیا سدان و استلویو شاسیبلند) به ۶۳ دستگاه محدود شده است.
- ادای احترام: این عدد (۶۳) اشارهای به سال ۱۹۶۳ میلادی دارد؛ سالی که این برند اولین خودروی تولیدی خود را با نشان نمادین شبدر چهار برگ (Quadrifoglio) معرفی کرد.
مشخصات فنی موتور کوادریفولیو
موتور شش سیلندر با دو توربوشارژر (Twin-Turbo)، با حجم ۲.۹ لیتر و دارای ژن فراری (Ferrari DNA)، بدون هیچ تغییری بازگشته است و همان مشخصات قدرتمند سابق را ارائه میدهد:
|
ویژگی فنی |
مقدار |
توضیحات |
|
نوع موتور |
۲.۹ لیتری V6 |
شش سیلندر، مجهز به دو توربوشارژر |
|
حداکثر قدرت |
۵۱۳ اسب بخار (hp) |
توان خروجی موتور |
|
حداکثر گشتاور |
۶۰۰ نیوتن متر (Nm) |
نیروی چرخشی موتور |
|
سیستم اگزوز |
آکراپوویچ (Akrapovič) |
برای صدای خروجی اسپرتتر، به صورت استاندارد نصب شده است. |
|
سیستم ترمز |
کربن-سرامیک (Carbon-Ceramic) |
ترمزهای پیشرفته و سبک با عملکرد بالا، به صورت استاندارد. |
۳. بهروزرسانیهای بصری و داخلی
از آنجایی که جولیا اکنون یک مدل ده ساله است و استلویو نیز به زودی به این نقطه خواهد رسید، آلفارومئو تلاش کرده است تا با چند تغییر ظاهری، خودرو را تازه نگه دارد:
- سقف فیبر کربن: هر دو مدل دارای سقف با فیبر کربن (Carbon Fiber) نمایان هستند؛ یک المان سبکوزن برای کاهش وزن کلی خودرو.
- جزئیات فیبر کربن: این جزئیات سبک به پوشش آینههای جانبی (Side Mirror Caps) و حتی نشان جلویی خودرو نیز گسترش یافته است.
- رنگ اختصاصی: این دو خودرو با رنگ قرمز ویژهای رنگآمیزی شدهاند که از سوپراسپرت بسیار انحصاری ۳۳ استراداله (۳۳ Stradale) گرفته شده است. این رنگ قرمز تیره (Deep-Red Hue) بر روی جولیا تیرهتر و بر روی استلویو روشنتر به نظر میرسد.

در فضای داخلی (کابین):
- روکش داشبورد: داشبورد با چرم و دوخت قرمز پوشانده شده است.
- فیبر کربن داخلی: تونل مرکزی (Central Tunnel) دارای تزئینات فیبر کربن است.
- صندلیهای اسپارکو (Sparco): صندلیها ترکیبی از چرم و آلکانتارا (Alcantara) هستند و دارای پشتی فیبر کربن (Carbon Fiber Shells) و پشت سریهای شمارهگذاری شده (به صورت اختصاصی برای هر کدام از ۶۳ دستگاه) هستند.
- افزودنیهای چرمی: چرم بیشتر بر روی زیرآرنجیهای درها (Door Armrests) و فضای بین صندلیها مشاهده میشود.

۴. عرضه محدود جهانی و چشمانداز آینده
با وجود اینکه کولهزیونه به عنوان یک نسخه محدود جهانی معرفی شده، اما عرضه آن تنها به بازارهای اروپا، ژاپن، چین و خاورمیانه محدود خواهد شد.
اگر ترجیح میدهید منتظر نسل بعدی جولیا و استلویو بمانید، این خودروها حداقل تا سال ۲۰۲۸ وارد بازار نخواهند شد. آلفارومئو قبلاً نیز اشاره کرده است که به احتمال زیاد، دسته دیگری از نسخههای کوادریفولیو با سوخت بنزین را عرضه خواهد کرد. همانطور که مشخص است، این شرکت نیز مانند بسیاری از خودروسازان دیگر، برنامه اولیه خود برای تبدیل شدن به یک برند کاملاً برقی را کنار گذاشته است.
منبع ترجمه: motor1
source