ریماک، ایلان ماسک را مات کرد؛ رونمایی از Verne اولین روبوتاکسی واقعی

در حالی که تسلا هنوز در مرحله نمایش کانسپت سایبرکَب و وعدههای ایلان ماسک مانده، ماتئه ریماک، کارآفرین کروات و سازنده ابرخودروهای ریماک نورا، با شرکت جدید خود یعنی Verne اولین ناوگان واقعی روبوتاکسیهای بدون فرمان و بدون راننده را ساخت و آزمایش کرد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، ماتئه ریماک همراه با دو همبنیانگذار، مارکو پِیکوویچ و آدریانو مودری، چند سال پیش شرکت Verne را تأسیس کرد تا فراتر از ابرخودروهای ۲۰۰۰ اسببخاری ریماک، یک خودروی کاملاً خودران و سرویس حملونقل مبتنی بر آن بسازد. این دقیقاً همان چیزی است که جنرالموتورز با کروز در آمریکا امتحان کرد و وِیمو با جگوار ادامه داد، اما Verne اولین شرکتی است که یک خودروی کاملاً اختصاصی و بدون فرمان برای این کار ساخته است.
۶۰ دستگاه پروتوتایپ واقعی، نه کانسپت نمایشی

شرکت ورن اعلام کرد ساخت و آزمایش ۶۰ دستگاه پروتوتایپ به پایان رسیده است. ماتئه ریماک در ویدیویی که در اینستاگرام منتشر کرد، شخصاً در پارکینگی در کرواسی ایستاده و با سلفیاستیک تمام این ۶۰ خودرو را نشان میدهد. او داخل و خارج یکی از خودروها را بهطور کامل نمایش میدهد. این خودروها نه نسخه تغییرشکلیافته یک مدل موجود هستند و نه کانسپتهای نمایشی؛ بلکه خودروهای کاملاً اختصاصی دو در، بدون فرمان، بدون پدال و بدون صندلی عقب ساخته شدهاند تا فقط دو سرنشین را به راحتترین شکل ممکن جابهجا کنند.
طراحی هوشمند برای کاربری تاکسی

خودروی ورن به عمد بسیار کوچک طراحی شده است چون نیازی به صندلیهای عقب یا فضای راننده ندارد. کابین اما فوقالعاده راحت به نظر میرسد و یک نمایشگر عریض برای پخش یوتیوب و سایر سرویسهای استریمینگ دارد.
ریماک تأکید میکند بیشتر زمان رانندگی در شهر صرف گیر کردن در ترافیک میشود، پس چرا این زمان را برای کار، استراحت یا سرگرمی استفاده نکنیم تا بعد وقت بیشتری برای لذت بردن از رانندگی واقعی با ابرخودروها داشته باشیم؟
تست خیابانی در زاگرب از بهار ۲۰۲۶

ورن اعلام کرد تستهای خیابانی خودران در شهر زاگرب، پایتخت کرواسی، بهزودی آغاز میشود و سرویس تجاری کامل در بهار ۲۰۲۶ راهاندازی خواهد شد. خودرویی که ریماک نشان داد هیچ فرمانی ندارد و این به معنای هدفگذاری برای سطح ۵ رانندگی خودران (کاملاً بدون نیاز به دخالت انسان) است. جزئیات دقیق سرویس از جمله قیمت، محدوده فعالیت و نحوه فراخوانی هنوز اعلام نشده است.
ورن فقط با پول ریماک پیش نرفته است. این شرکت تاکنون نزدیک به ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه جذب کرده است. شرکت کیا یکی از سرمایهگذاران اصلی است، صندوق سرمایهگذاری جمیل عربستان و اتحادیه اروپا نیز از این طرح حمایت مالی کردهاند. این ترکیب سرمایهگذاری نشاندهنده اعتماد جدی به پروژه ورن است.
ماتئه ریماک که با ساخت ابرخودروی الکتریکی ریماک نورا (۱۹۱۴ اسببخار، شتاب ۱٫۹ ثانیه) شهرت جهانی پیدا کرد و حالا مدیرعامل بوگاتی-ریماک هم هست، با ورن نشان داد رویایش فقط سرعت نیست. او بیش از یک دهه روی فناوری خودران کار کرده و حتی در سال ۲۰۱۵ قصد داشت ۵۰۰ دستگاه بسازد، اما حالا با Verne این رویا را به واقعیت تبدیل کرده است.
Verne روبوتاکسی ورن
source
