چرا تولید سایپا افت کرده است؟ / دریافت وجه کامل شاهین در دوره توسلی‌مهر و تیموری

خط تولید شاهین سایپا
خط تولید شاهین سایپا

افت دامنه‌دار تولید در سایپا با توجه به جایگاه این خودروساز، با تعجب و ابهام همراه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش تولید تنها به دلیل مشکلات عمومی و اقتصادی کشور ایجاد نشده است، بلکه عملکرد مدیریت قبلی و اسبق این شرکت سهم بسیار زیادی در بروز وضعیت فعلی داشته و سایپا را دچار چالش جدی کرده است.


فونیکس EV


فونیکس EV

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سایپا به‌عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور سهم و جایگاه ویژه‌ای در صنعت و بازار خودروی ایران دارد. این شرکت همراه با ایران خودرو طی سالیان سال بیش از ۸۰ درصد بازار و تولید را در اختیار داشته و در عمل چرخ خودروسازی کشور با آن‌ها می‌چرخد. اما در ماه‌های اخیر این شرکت از یک‌سو، با معضل سنگین معوقات محصولات مواجه شده و از سوی دیگر، تیراژ تولید در آن با افت قابل‌توجه همراه بوده است.

براساس جدیدترین آماری که به سامانه کدال ارائه شده، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ۱۴۰۴ تولید سایپا ۳۴.۶ درصد افت کرده است. نارنجی‌پوشان جاده مخصوص در این مدت ۱۱۰ هزار و ۵۰۲ دستگاه سواری تولید کرده‌اند که در مقایسه با ۱۶۸ هزار و ۹۵۱ دستگاه در مدت مشابه سال قبل، ۵۸ هزار و ۴۴۹ دستگاه کاهش را نشان می‌دهد.

اما چرا یکی از دو قطب خودروسازی کشور، به‌رغم زیرساخت‌های مناسب و پتانسیل بالا، همچنان در مسیر کاهش حرکت می‌کند؟ این در حالی است که مشکلات تولید شامل قیمت‌گذاری دستوری، افزایش هزینه‌های تولید، مواد اولیه، تورم، نرخ ارز و کاهش نقدینگی تقریباً برای تمام تولیدکنندگان یکسان است.

تولید و تحویل رایگان شاهین

در همین زمینه یک منبع مطلع در واکنش به یادداشت «ایران خودرو و سایپا در حال دور شدن از یکدیگر» به اسب بخار می‌گوید: «هرچند شرایط عمومی تولید برای خودروسازان یکسان و چندان مساعد نیست، اما سایپا با ابرچالش دیگری باید دست‌وپنجه نرم کند.»

به گفته این منبع آگاه، سایپا وارث تصمیمات غلط و غیرکارشناسی مدیران گذشته شده است؛ آینده‌فروشی محصولات آسیب‌های متعددی به شرکت سایپا وارد کرده است که تبعات و اثرات آن تا مدت‌ها بر فعالیت گروه سایپا تأثیرگذار خواهد بود.

وی می‌افزاید: «در دوره مدیریت قبلی، علاوه بر فروش بیش از ظرفیت ۷۰ هزار دستگاه شاهین، پول آن‌ها به‌طور کامل دریافت شده است. یعنی در حال حاضر بخشی از فعالیت سایپا به تولید و تحویل رایگان شاهین اختصاص پیدا می‌کند. به بیان ساده‌تر، تیم مدیریتی فعلی سایپا با توجه به افزایش قیمت تمام‌شده به دلیل پیش‌فروش و پیش‌خور شدن پول‌های شاهین، این خودرو را تولید کرده و بدون دریافت مبلغی به حواله‌داران تحویل می‌دهد و حتا مجبور است سود تأخیر پرداخت کند.»

وی ادامه می‌دهد: «در این مدت به‌طور میانگین یک‌سوم تا یک‌دوم از دریافتی‌ها و درآمدهای سایپا به خرید قطعات شاهین تخصیص می‌یابد. همین مسئله باعث کاهش نقدینگی و قدرت خرید این خودروساز شده و منجر به افت تولید شده است. البته این شرکت با افزایش میزان تولید روزانه در حال کاهش تعهدات معوق است، اما هم عوامل عمومی و هم مسائل داخلی تحمیل‌شده از گذشته، بیش از این اجازه افزایش سرعت و تیراژ را نمی‌دهند.»

با توجه به این گفته‌ها، به نظر می‌رسد متولیان و مسئولان امر باید تیم مدیریت قبلی و اسبق سایپا را وادار به پاسخ‌گویی کنند تا محل خروج مبالغی که از خریداران شاهین دریافت شده مشخص شود، چراکه عملکرد ضعیف دوره‌های توسلی‌مهر و تیموری در این شرکت نه‌تنها موجب ضرر و زیان مشتریان شده، بلکه علاوه بر سایپا، بازار خودرو را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

source

توسط khodrocamp.ir