حراج عجیب رنو؛ فروش خودروهای خاص و نایاب موزه رنو

رنو قرار است بزودی یک حراج بزرگ را برگزار کند که در آن برخی از خودروهای جذاب و یا خاصش را به فروش برساند. 


فونیکس EV


فونیکس EV

در آستانه گشایش موزه جدید و بزرگ رنو در نزدیکی پاریس، یکی از قابل‌ توجه‌ترین جابه‌جایی‌های میراث خودرویی اروپا در حال وقوع است. جابه‌جایی‌ای که تنها به انتقال فیزیکی چند صد خودرو محدود نمی‌شود، بلکه یادآور دوره‌هایی از تاریخ این صنعت است که هر مدل، هر بدنه و هر شماره‌ شاسی، حامل بخشی از خاطره مشترک ما با رنو بوده‌اند. خودروهایی که امروز بیش از ۸۰۰ دستگاه را در خود جای داده، حاصل دهه‌ها تلاش برای حفظ میراث یک خودروساز است، میراثی که از سادگی دلنشین مدل‌های مردمی گرفته تا پیچیدگی مهندسی خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک را در بر می‌گیرد.

اما رنو برای آنکه این موزه تازه بتواند روایتگری منسجم‌تری داشته باشد، تصمیم گرفته بخش‌هایی از این آرشیو تاریخی را سبک‌تر کرده و نمونه‌های تکراری را کنار بگذارد. نتیجه این تصمیم، برگزاری یکی از متفاوت‌ترین حراج‌های سال‌های اخیر در صنعت خودرو است. 

حراجی که قرار نیست فقط خودروهای کلکسیونی را عرضه کند، بلکه مجموعه‌ای از کانسپت‌های عجیب، نمونه‌های مهندسی اولیه، خودروهای مسابقه‌ای با شناسنامه معتبر و حتی مدل‌هایی با گذشته‌های غیرمنتظره، از حضور در پارک یورو دیزنی گرفته تا بازی در فیلم‌های سینمایی را در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

این حراج که به‌زودی در محوطه موزه جدید در Flins-sur-Seine برگزار می‌شود، ویژگی مهم دیگری هم دارد: بیش از ۹۰ درصد خودروها بدون قیمت پایه عرضه خواهند شد. اتفاقی که می‌تواند به یکی از بهترین فرصت‌ها برای خرید یک خودرو تاریخی، حتی اگر عجیب، ناقص یا فقط در سرعت‌های پایین قابل حرکت باشد تبدیل شود.

رنو Floride 1960

برآورد: ۱۰ تا ۱۵ هزار یورو

این مدل که در بریتانیا و آمریکای شمالی با نام Caravelle شناخته می‌شد، در ۱۹۵۹ با کمپینی featuring بریژیت باردو معرفی شد. این نمونه خاص در مراسم افتتاح پارک Euro Disney در سال ۱۹۹۲ استفاده شد و طراحی خاص و عجیبش سوژه رسانه‌ها شد. 

رنو ۵

برآورد: ۶ تا ۸ هزار یورو

یکی از آخرین نمونه‌های نسل اولیه رنو ۵ دوست داشتنی هم در این کلکسیون حتما باید وجود داشته باشد. خودرویی که جزو پرفروش‌های رنو و رکورد داران خودرو در دنیاست. البته در رابطه با این رنو ۵ زمانی که این خودرو به مجموعه رنو اهدا شد از نظر ظاهری نیاز به رسیدگی داشت و تیم مجموعه برای آن یک پوشش جالب شبیه به خودروهای پلیس طراحی کرد.

رنو ۴ F4 électrique Darty

برآورد: ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو

در سال ۲۰۲۱، تیم مجموعه رنو پنج دستگاه R4 را برای شصتمین سالگرد مدل بازسازی کرد و سپس آن‌ها را برای تبدیل به نسخه برقی به شرکت EV Europe در هلند فرستاد. این ون F4 یکی از همان پنج دستگاه بوده و اکنون با رنگ‌ بندی برند لوازم خانگی Darty ارائه می‌شود. 

رنو Twingo II Concept

برآورد: ۶ تا ۱۰ هزار یورو

یک نمونه بسیار جذاب: این همان کانسپت اصلی رنو توینگو ۲ بوده که در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۶ به نمایش درآمد. سقف مونروف، گلگیرهای بزرگ و پهن و رینگ‌های Clio Renaultsport داشته اما فقط با سرعت‌های پایین قابل حرکت است. 

رنو Trafic Deck’Up Concept

برآورد: ۴ تا ۶ هزار یورو

یک کانسپت دیگر که مشخصا مانند بسیاری از خودروهای فرانسوی طراحی خاصی دارد. این مدل، نسخه‌ای تبدیل‌ شده از Trafic برای نمایشگاه بروکسل ۲۰۰۴ بود و امکان پلاک شدن ندارد اما موتور ۲.۵ لیتری دیزل، شاسی کوچکتر شده، ارتفاع بیشتر و چهارچرخ محرک دارد. در واقع حالا یک پیکاپ است و دو صندلی تاشو هم در فضای بار قرار گرفته اما فقط برای کلکسیون!

رنو Spider Prototype

برآورد: ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو

یکی از باحال‌ترین خودروهای تولیدی رنو اسپایدر بوده و این یک نمونه پروتوتایپ از آن خودروی اسپرت محسوب می‌شود که رنو برای تست جعبه‌ دنده سکوئنشیال استفاده می‌کرد. متاسفانه طبق ادعای رنو اکنون نه موتور دارد و نه گیربکس و تنها برای نمایش به درد می‌خورد. 

رنو Renault Clio II شش چرخ

برآورد: ۳ تا ۶ هزار یورو

این کلیو از همان مدل‌های عجیب و غریبی است که برایشان آمده‌اید. یک پروتوتایپ که فقط با سرعت پایین حرکت می‌کند، اما یک پیکاپ شش‌ چرخ است! گفته می‌شود این خودرو در سال ۲۰۰۱ در کارخانه Flins به‌عنوان پروژه آموزشی بخش فلزکاری ساخته شده است. 

رنو ۲۱ Turbo Groupe N/A

برآورد: ۱۵ تا ۲۰ هزار یورو

این R21 توربو که برای رالی در گرو‌ه‌های N و سپس A آماده شده بود، در فصل‌های ۱۹۸۸، ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ اروپایی شرکت کرد و راننده‌اش کسی نبود جز کارلوس تاوارس. این خودرو به عنوان یکی از خودروهای مسابقه‌ای تاثیرگذار رنو محسوب می‌شود. 

رنو Laguna BTCC

برآورد: ۳۰ تا ۴۰ هزار یورو

یک دستگاه خودروی اسپرت و مسابقه‌ای Laguna BTCC از سال ۱۹۹۴. هنوز مشخص نیست دقیقاً در کدام مسابقه شرکت کرده ولی نام و شماره آلن منو روی بدنه است اما حیف که مانند برخی مدل‌های دیگر این حراج در درون آن خبری از موتور نیست!

رنو – آلپاین A442

برآورد: ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار یورو

رسیدیم به خودروهای خاص و گران قیمت این لیست. خودروی A442 توربو V6 نخستین نمونه ساخته‌ شده از این محصول بود اما در پیروزی لمانز ۱۹۷۸ به‌عنوان خودرو ذخیره استفاده نشد. در فصل استقامت ۱۹۷۵ توسط ژرار لارووس و ژان‌پیر ژابوئی رانده شد و در ۱۹۷۷ نیز با رنگ بندی Bendix در لمانز شرکت کرد، روزی که پیرونی، رنه آرنو و گای فرکلن پشت فرمان بودند. 

رنو RE30-B9

برآورد: ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار یورو

نمونه‌های تاریخی فرمول یک همیشه قیمت بالایی دارند مانند همین محصول. این خودرو توسط رنه آرنو و آلن پروست رانده شده و رنو در فصل ۱۹۸۲ ده پول‌ پوزیشن و چهار پیروزی کسب کرد، اما این نمونه بیشتر برای تست استفاده شد تا اینکه آرنو در گرندپری بریتانیا با آن تصادف کرد.

رنو RE40‑۰۳

برآورد: ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار یورو

این خودرو همان RE40 است که در پنج گرندپری فصل ۱۹۸۳ شرکت کرد، دو پول‌ پوزیشن کسب کرد و یک پیروزی با آلن پروست به دست آورد. پروست در پایان فصل تنها با اختلاف دو امتیاز قهرمانی را از دست داد.

لوتوس 95T‑ ۴

برآورد: ۳۵۰ تا ۷۰۰ هزار یورو

با رنگ‌ بندی مشهور JPS و موتور توربوی رنو، این مدل لوتوس در سال ۱۹۸۴ تیم را به مقام سوم سازندگان رساند، با وجود اینکه نایجل منسل و الیو دی آنجلیس در آن فصل پیروزی نداشتند. این دستگاه در گرندپری دیترویت ۱۹۸۴ با رانندگی دی آنجلیس به مقام دوم رسید.

۱۹۹۷ Williams‑Renault FW19

برآورد: ۸۰۰ هزار تا ۱.۲ میلیون یورو

شاسی شماره سه از ویلیامز FW19 قهرمان جهان در ۱۹۹۷، آخرین ویلیامز طراحی‌ شده زیر نظر آدریان نیوی در تیم رنو بود. این خودرو در گرندپری برزیل توسط هاینتس‑هارالد فرنتزن رانده شد.

۱۹۹۷ Benetton B197‑۰۵

برآورد: ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار یورو

یکی دیگر از خودروهای مسابقه‌ای رنو که حالا موتور V10 رنو از آن جدا شده، اما تایید شده که همین دستگاه سه سکوی پیاپی را برای ژان آلزی در فصل ۱۹۹۷ رقم زده است.

رنو ۲۱ ex‑Lévy and Goliath

برآورد: ۲ تا ۴ هزار یورو

شاید عجیب‌ترین خودروی این لیست این رنو ۲۱ خاص و دستکاری شده است که در فیلم Lévy and Goliath محصول ۱۹۸۷ به کار رفته است. طراحی عجیب و وجود صندلی راننده و شاگرد در قسمت پشتی و روی سقف همه و همه سبب شده تا عجایب این لیست عملا تکمیل شود!

source

توسط khodrocamp.ir