به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سیستم تولید منحصربهفرد TPS این برند، که پایهای برای مدیریت صنعتی مدرن شد، همراه با رویکرد کایزن یا پیشرفت پیوسته، تضمینکننده کیفیت بالای هر خودرو است. تویوتا نه تنها بر عملکرد فنی تمرکز دارد، بلکه ایمنی را اولویت مطلق میداند و با مجموعه Toyota Safety Sense، رانندگی را به سطحی امنتر میرساند. در بازار ایران، گروه خودروسازی ره نیاز ایستا با واردات مدلهای اصیل تویوتا، دسترسی به این فناوریها را آسان کرده است. ونزا 2025، یک کراساوور متوسط با ظرفیت 5 سرنشین، پیشرانه 2 لیتری بنزینی و دیفرانسیل جلو، نمونهای تازه از این تعهد در کالبدی جدید برای بازار ایران است. ابعاد آن (4780 میلیمتر طول، 1855 میلیمتر عرض، 1660 میلیمتر ارتفاع و محور 2690 میلیمتر) فضای کافی برای سرنشینان و بار فراهم میکند، در حالی که وزن 1575 کیلویی، چابکی را حفظ میکند. این مدل، وارداتی توسط ره نیاز ایستا با خدمات گسترده، برای مصارف شهری و جادهای طراحی شده و تعادلی هوشمندانه بین راحتی، اقتصاد و ایمنی برقرار کرده است.

داستان ونزا چیست؟
ونزا نامی تازه در سبد محصولات تویوتا و در جایگاه ابعادی نسبتا مشابه تویوتا RAV4 است که هویت ظاهری آن کمی با تویوتا های دیگر متفاوت است. به همین دلیل ممکن است این کنجکاوی برای شما بوجود بیاید که داستان تولد ونزا چیست و چرا باید آن را از دیگر کراس اوور های همرده اش حتی از برند تویوتا متمایز کنیم؟
تویوتا ونزا، کراساوور میاناندازه پنجسرنشینه، از سال 2008 برای بازار آمریکای شمالی طراحی شد و با ترکیبی از کلمات “Venture” (ماجراجویی) و “Monza” (سرعت) نامگذاری گردید. نسل اول (2008-2017) بر پایه پلتفرم کمری XV40 ساخته شد و با لکسوس RX AL10 اشتراک داشت، اما نسل دوم از 2020 به بعد، نسخهای تغییرنامیافته از هریر XU80 ژاپنی است.
ونزا نسل دوم در 18 می 2020 به صورت آنلاین رونمایی شد – پس از لغو نمایشگاه نیویورک به دلیل پاندمی. برخلاف هریر که گزینههای بنزینی دارد، ونزا فقط با پیشرانه هیبریدی AWD عرضه میشود تا مصرف سوخت را به 40 مایل بر گالن (5.9 لیتر در 100 کیلومتر) برساند و در صدر کلاس خود قرار گیرد. این مدل در ژاپن تولید میشود، نه آمریکا مانند نسل اول.
در چین، توسط GAC تویوتا در گوانگژو مونتاژ میشود با تغییرات جزئی در جلوپنجره. بهروزرسانیهای سالانه در آمریکا شامل اضافه شدن پکیج Nightshade برای XLE در 2023، رنگ Wind Chill Pearl، و کلاستر دیجیتال 12.3 اینچی برای Limited بود. مدل 2024 آخرین سال حضور ونزا در آمریکا شد.
تویوتا در پایان مدل 2024، ونزا را متوقف کرد و کراون سیگنیا را جایگزین آن نمود. این تصمیم بخشی از استراتژی تویوتا برای تمرکز بر مدلهای کراساوور لوکستر و هیبریدی پیشرفتهتر است. ونزا با فروش بیش از 300 هزار دستگاه در دو نسل، میراثی از راحتی، کارایی و قابلیت اطمینان به جا گذاشت، اما بازار آمریکا به سمت گزینههای بزرگتر و الکتریکیتر حرکت کرد. در سایر بازارها مانند چین، تولید ادامه دارد و ونزا همچنان نمادی از مهندسی هوشمند تویوتا باقی میماند. هریر XU80، پایه ونزا نسل دوم، در 13 آوریل 2020 معرفی و از 17 ژوئن همان سال در ژاپن فروش رفت. بر پلتفرم GA-K (مشابه RAV4 XA50)، عرض و فاصله محوری به ترتیب 20 و 30 میلیمتر افزایش یافت، اما ارتفاع 30 میلیمتر کم شد.

ظاهر بیرونی: استایلی شیک با جزئیات هوشمندانه
ونزا با خطوط نرم و هماهنگ بدنه، جلوهای پویا و شهری دارد که بدون افراط، توجه را جلب میکند. جلوپنجره بزرگ با قاب کرومی، چراغهای LED کشیده و سپرهای عضلانی، حس قدرت کنترلشدهای میدهند. نمای جانبی با ریلهای سقفی کاربردی و آینههای تاشو، عملگرا بودن این خودرو به دور از شعارزدگی مملو از آپشن های رنگارنگ خودروهای جدید چینی را برجسته میکند، در حالی که عقب با چراغهای LED متصل و اگزوزهای دوگانه کرومی، پایانبندی جذابی ارائه میدهد.سانروف پانورامیک ثابت، کابین را روشن و وسیعتر نشان میدهد و تجربه سفر را لذتبخشتر میسازد. رینگهای 18 اینچی آلومینیومی با لاستیکهای 225/60R18، تعادل بین زیبایی و عملکرد ایجاد کردهاند – پهنای مناسب برای ثبات و ارتفاع جانبی برای جذب ناهمواریها. آینههای جانبی با تنظیم برقی، گرمکن، چراغ راهنما و نور زمین، در شب یا زمستان مفید هستند. برفپاککنهای خودکار با تشخیص باران، دید را همیشه شفاف نگه میدارند و شیشههای تیره عقب، فضای خصوصی را افزایش می دهد و مناسب شهرهای آفتابی ایران است.عناصری مانند آنتن کوسهای برای آیرودینامیک بهتر، رکاب فلزی ورودی و روشنایی کامل LED (چراغهای اصلی با حسگر خودکار، مهشکنها و ترمز سوم بالا)، ونزا را به خودرویی با هویت تازه در سبد محصولات تویوتا در ایران بدل کرده است.

داخل خودرو: فضایی کاربردی با تمرکز بر آسایش
داخل ونزا، با مواد مرغوب و چیدمان منطقی، حس آرامش را القا میکند. فرمان چرمی چندمنظوره با تنظیم ارتفاع و عمق، داشبورد نرم با دوخت مصنوعی و کنسول مرکزی جادار، ارگونومی را اولویت قرار دادهاند. صندلیهای چرمی، راننده را با تنظیم برقی چندجهته و سرنشین را با دستی، حمایت میکنند. صندلی های عقب با قابلیت تا شدن 40/60 و تنظیم پشتی، انعطافپذیری برای بار یا خوابیدن فراهم میآورد، هرچند بدون گرمکن.تهویه دوگانه اتوماتیک با خروجی عقب و فیلتر پیشرفته PM2.5/CN95، هوا را تازه نگه میدارد. آینه الکتروکرومیک و پرده سانروف، راحتی را کامل میکنند.صفحه 7 اینچی راننده و نمایشگر 10.25 اینچی مرکزی، اطلاعات را به خوبی نشان میدهند. مالتیمدیا با اتصال بیسیم به گوشی، بلوتوث وسیستم 6 بلندگویی که عملکرد پایه استانداردی دارد. استارت بدون کلید، شیشههای هوشمند ضدمانع، شارژرهای USB نیز آپشن های مهمی در استفاده روزمره از این خودرو به حساب می آیند.
موتور و رانندگی: قدرت متعادل با مصرف بهینه
موتور 2 لیتری خطی با DOHC، 169 اسب در 6600 دور و 206 نیوتنمتر در میانه دورها تولید میکند. تزریق D-4S و زمانبندی VVT-iE، کارایی را بالا برده و تراکم 13:1 سوخت را بهینه مصرف میکند. CVT با دنده آغازین شروع نرم و شبیهسازی دندهها را ارائه میدهد.سیستم دیفرانسیل جلو با حالتهای Eco/Normal/Sport، برای شهر و جاده مناسب است هر چند پر بیراه نبود اگر از یک کراس اوور تویوتا انتظار سیستم دو دیفرانسیل مانند RAV4 داشتیم. مصرف 6.46 لیتر/100 کیلومتر و باک 55 لیتری، برد طولانی را ارائه میدهد. تعلیق جلو مکفرسون و عقب دوجناغی، نرمی و کنترل را ترکیب کرده و فرمان برقی با گردش در شعاع محدود و کم به سبک کراس اوور های دیگر تویوتا نظیر RAV4، پارک را راحت میکند.

قیمت و جایگاه در بازار
تویوتا ونزا در تیپ لاکچری پلاس این روزها حدود 7.5 تا 8 میلیارد تومان در بازار قیمت می خورد. طراحی متمایز این مدل نسبت به RAV4 و ابعاد نسبتا بزرگتر آن و جلوه بصری مشابه محصولات لکسس باعث شده تا این تازه وارد تویوتا با روی خوش بازار ایران مواجه شود و حدود یک میلیارد تومان بیش از تویوتا RAV4 با مشخصات فنی مشابه قیمت بخورد.
source