لندرور دیفندر داکار D7X-R

همیشه دیدن یک لندرور (Land Rover) آماده مسابقه با آن طرح‌های رنگی جذاب (Livery)، مثل مدل‌های خاطره‌انگیز کمل تروفی (Camel Trophy) که در حال عبور از رودخانه، بالا رفتن از تپه‌های شنی یا بیرون کشیده شدن از گِل و لای بودند، لبخند را به لبان ما می‌آورد. حالا، ما یک نماد بالقوه جدید از ماجراجویی‌های آفرودی را پیش رو داریم: دیفندر داکار D7X-R (Defender Dakar D7X-R).

ورود رسمی به مسابقات جهانی در سال ۲۰۲۶

لندرور قصد دارد در تقویم مسابقات قهرمانی جهانی رالی-رید ۲۰۲۶ (W2RC – World Rally-Raid Championship)، حضوری جدی داشته باشد. یک تیم سه‌گانه از خودروهای دیفندر، اولین حضور رقابتی خود را در بزرگترین رویداد سال یعنی رالی داکار (Dakar Rally) آغاز خواهند کرد.

 طراحی ظاهری جذاب برای کویرنوردی

تنها با یک نگاه به این خودرو، می‌توان مطمئن بود که تیم دیفندر سبک جدی و خاصی را به این جشن کویرنوردی آورده‌اند.

  • لندرور، طرح رنگی این خودرو را ژئوپالت” (Geopalette design) نامیده است.
  • در این طرح، رنگ‌های ماسه، سنگ و خاک در تضاد با رنگ سقف آبی (Aqua) قرار گرفته‌اند.
  • این یک ظاهر جسورانه است که کاملاً با شخصیت دیفندر هماهنگی دارد.

 مشخصات فنی: قدرت تنظیم شده

البته که مکانیک و قوای محرکه، مهم‌تر از ظاهر هستند. تیم رالی دیفندر کار خود را با مدل جدید دیفندر اوکتا (Defender Octa) آغاز کرده است. از آنجا که این خودرو در دسته “استاندارد” (Stock category) مسابقه خواهد داد، موتور ۶ سیلندر خطی قبلی حذف شده و موتور ۸ سیلندر خورجینی (V8) توئین توربوشارژ ۴.۴ لیتری همچنان زیر کاپوت قرار دارد.

مشخصات فنی (Dakar D7X-R)

جزئیات

موتور

۴.۴ لیتری V8 توئین توربوشارژ

جعبه‌دنده

۸ سرعته خودکار (همانند مدل اوکتا)

محدودیت قدرت

به دلیل قوانین “نسبت توان به وزن” (Power-to-weight rules)، قدرت موتور توسط محدودکننده ورودی هوا (Air-intake restrictor) کاهش داده شده است. با این وجود، D7X-R همچنان از قدرت کافی برای رقابت برخوردار است.

نسبت نهایی دنده

نسبت دنده نهایی (Final-drive ratio) کوتاه‌تر شده تا گشتاور در سرعت‌های پایین به حداکثر برسد.

خنک‌کاری

سیستم پیشرانه از خنک‌کاری اضافه (Additional Cooling) و جریان هوای بهبود یافته بهره می‌برد.

فیلتر ذرات

مجهز به فیلتر ذرات قوی‌تر برای جلوگیری از ورود ماسه و گرد و غبار.

 تغییرات کلیدی در شاسی و تعلیق

سیستم تعلیق (Suspension) در این مدل، عناصر اصلی خود را از اوکتا حفظ کرده اما دستخوش تغییراتی مهم شده تا با شرایط سخت رالی داکار سازگار شود:

  1. سیستم ترمز: تیم رالی دیفندر از یک سیستم ترمز تهاجمی‌تر (Aggressive Brake System) استفاده کرده است.
  2. دمپرها (کمک‌فنرها): از کمک‌فنرهای شرکت بیلشتاین (Bilstein) استفاده شده است.
    • در جلو، از کمک‌فنرهای تک-کویل اُوِر (Single Coil-Over) استفاده شده است. (کویل اُوِر به معنای مجموعه‌ای است که فنر و کمک‌فنر یکجا جمع شده‌اند).
    • در عقب، از کمک‌فنرهای دوقلو استفاده شده است.
  3. توسعه تعلیق: این سیستم با همکاری تیم رالی دیفندر و بیلشتاین توسعه یافته است.

وزن اضافه و تجهیزات داخلی

لندرور دیفندر داکار D7X-R

سیستم تعلیق قوی D7X-R باید وزن زیادی را تحمل کند، زیرا این خودرو برای پیمودن مراحل طولانی طراحی شده است:

  • باک سوخت: مجهز به یک باک سوخت غول‌پیکر ۱۴۵ گالنی (حدود ۵۵۰ لیتر).
  • تجهیزات داخلی: شامل:
    • ۷.۵ لیتر آب (۲ گالن)
    • سه لاستیک زاپاس (Spare Wheels)
    • یک قفس محافظتی (Rollcage) قوی با استاندارد فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA – Fédération Internationale de l’Automobile).
    • ابزار، هوای فشرده، و سایر قطعات یدکی.

 حالت پرواز (Flight Mode)

یکی از جذاب‌ترین تکنولوژی‌های به کار رفته در این خودرو، سیستم کامپیوتری و کنترلی پیشرفته‌ای است که توسط تیم رالی دیفندر توسعه یافته و آن را حالت پرواز” (Flight Mode) می‌نامند.

  • نحوه کارکرد: وقتی Defender Dakar D7X-R در هوا معلق است (مثلاً پس از پریدن از روی یک تپه)، این سیستم توزیع گشتاور (Torque Delivery) به چرخ‌ها را تنظیم می‌کند.
  • هدف: این تنظیم هوشمند برای محافظت از سیستم انتقال قدرت (Drivetrain) در لحظه فرود (Landing) طراحی شده است تا از ضربات شدید و آسیب جلوگیری کند.

برنامه مسابقات ۲۰۲۶

تیم سه‌گانه دیفندر رالی، برای آغاز تقویم مسابقات W2RC 2026، راهی عربستان سعودی خواهند شد.

  • شروع مسابقات با رالی داکار در ژانویه (دی ماه) خواهد بود.
  • سپس این سری به پرتغال، آرژانتین، مراکش و در نهایت امارات متحده عربی می‌رود.

همان‌طور که ایان جیمز، سرپرست تیم رالی دیفندر، می‌گوید: “دیفندر به سمت ناشناخته‌ها حرکت می‌کند تا بر تپه‌های شنی غلبه کند، گرما را تحمل کند و با تمام توان در برابر زمان مسابقه دهد. ما می‌دانیم که داکار یکی از سخت‌ترین چالش‌ها در ورزش‌های موتوری است و دقیقاً به همین دلیل در آن شرکت می‌کنیم.”

منبع ترجمه: motor1

source

توسط khodrocamp.ir