به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تاریخچه شرکت ولوو (Volvo) داستان یک فلسفه مهندسی است که در سال ۱۹۲۷ در سوئد از دل شرکت SKF متولد شد. داستان کمپانی ولوو بر اساس یک نیاز واقعی مهندسی، یعنی ساخت خودروهایی مقاوم و ایمن برای جاده‌های ناهموار و آب و هوای سخت اسکاندیناوی، شکل گرفت.

تاریخچه خودروسازی ولوو با تعهد به حفاظت از سرنشینان تعریف می‌شود که اوج آن در اختراع کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای و اشتراک‌گذاری رایگان آن با جهان بود. این برند در ادامه به دو هویت کاملا مجزا تکامل یافت که هر دو مسیرهای متفاوتی را، از جمله در جاده‌های ایران، پیمودند:

  1. ولوو کارز مرتبط با خودروهای سواری
  2. گروه ولوو برای کامیون‌ها و صنایع سنگین

موسسین شرکت ولوو

پشت هر داستان بزرگی، یک شراکت قدرتمند وجود دارد. موسسین شرکت ولوو، یعنی آسار گابریلسن (Assar Gabrielsson) و گوستاو لارسون (Gustaf Larson)، مغز متفکر و بازوی اجرایی داستان کمپانی ولوو بودند. گابریلسن یک اقتصاددان و مدیر فروش باهوش در شرکت معروف بلبرینگ‌سازی SKF بود و نیاز بازار را به خوبی درک می‌کرد. لارسون یک مهندس طراح بااستعداد با سابقه کار فنی غنی بود.

این دو نفر دیدگاه مشترکی داشتند. آن‌ها می‌خواستند خودرویی بسازند که بر کیفیت و ایمنی تمرکز داشته باشد؛ مفاهیمی که در آن زمان در صنعت خودروسازی نوپا چندان رایج نبود. ایده اولیه در سال ۱۹۲۴ شکل گرفت. گابریلسن با سماجت فراوان، شرکت SKF را متقاعد کرد تا از این ایده حمایت مالی کند و ۱۰ نمونه اولیه خودرو را تولید نماید. در واقع، ولوو به عنوان یک پروژه جانبی ریسکی در دل SKF متولد شد.

سال ۱۹۲۷ و راه اندازی رسمی در گوتنبرگ

پس از موفقیت خودروهای آزمایشی، فعالیت رسمی شرکت در ۱۴ آوریل ۱۹۲۷ در شهر گوتنبرگ سوئد آغاز شد. قدمت شرکت ولوو به عنوان یک خودروساز مستقل از این تاریخ محاسبه می‌شود. اگرچه ولوو در ابتدا به عنوان زیرمجموعه‌ای از SKF فعالیت می‌کرد، اما استقلال مالی آن طولی نکشید. در سال ۱۹۳۵، ولوو وارد بورس اوراق بهادار استکهلم شد و SKF با واگذاری سهام خود، به ولوو اجازه داد تا روی پای خود بایستد و مسیر مستقل خود را در صنعت جهانی آغاز کند.

معنی واژه ولوو و نماد آن

واژه ولوو (Volvo) از فعل لاتین Volvere به معنای «من می‌چرخم» یا «من می‌غلتم» گرفته شده است. این نام که ابتدا توسط SKF در سال ۱۹۱۵ برای خط تولید بلبرینگ در نظر گرفته شده بود و استفاده نشد، به زیبایی حرکت، پویایی و ریشه‌های صنعتی شرکت اشاره دارد.

معنی نماد ولوو بسیار عمیق‌تر است و به دو بخش تقسیم می‌شود. دایره و پیکان، نشان باستانی و شیمیایی فلز آهن (و در دوران روم، نماد قدرت) است. این نماد به کیفیت بی‌نظیر فولاد سوئد، دوام و استحکام خودروها اشاره دارد. بخش دوم، یعنی خط مورب نقره‌ای روی جلوپنجره، در ابتدا یک ضرورت فنی در مدل‌های اولیه بود. این نوار فلزی، لوگوی آهنی را روی رادیاتور نگه می‌داشت و با گذشت زمان، به بخشی نمادین از هویت بصری برند تبدیل شد.

تاریخچه شرکت ولوو

تاریخچه شرکت ولوو

موسسین ولوو به زیرساخت‌های یک کشور صنعتی نیز می‌اندیشیدند. به همین دلیل از سال ۱۹۲۷، دو مسیر موازی را همزمان آغاز کردند: یکی برای خانواده‌ها و خیابان‌های شهری و دیگری برای حمل و نقل کالا در جاده‌های سخت.

اولین خودرو ولوو سواری ÖV۴ جاکوب (۱۹۲۷)

اولین خودرو ولوو

اولین خودرو ولوو در ۱۴ آوریل ۱۹۲۷ با نام ÖV۴ جاکوب (Jakob) معرفی شد. این نام مخفف «کالسکه باز ۴ سیلندر» بود. برخلاف خودروهای وارداتی آمریکایی، جاکوب مهندسی شده بود تا در سرمای شدید و جاده‌های نامساعد اسکاندیناوی دوام بیاورد. این خودرو نماد عملی فلسفه کیفیت و ایمنی ولوو بود و مدل سقف‌دار آن (PV۴) نیز سریعا عرضه شد.

اولین کامیون ولوو سری LV ۱ (۱۹۲۸)

اولین کامیون ولوو

موسسین ولوو نیاز فوری بازار به خودروهای تجاری را درک کردند. در فوریه ۱۹۲۸، کمتر از ۱ سال پس از جاکوب، اولین کامیون ولوو با نام سری LV ۱ (مخفف LastVagn) معرفی شد. این کامیون ۱.۵ تنی با شاسی مستحکم، یک موفقیت تجاری فوری بود. این مدل، سرآغاز مسیر ولوو در صنایع سنگین و مسیری بود که بعدها تاریخچه ولوو در ایران را شکل داد.

داستان کمپانی ولوو همراه با ایمنی

اگر تاریخچه شرکت ولوو را در یک کلمه خلاصه کنیم، آن کلمه «ایمنی» است. این صرفا داستان کمپانی ولوو نیست، بلکه فلسفه وجودی آن است. از همان روز اول، تاریخچه خودروسازی ولوو بر این اصل بنا شد که خودروها باید از انسان‌ها محافظت کنند. برای ولوو، ایمنی هرگز یک گزینه نبود، بلکه هسته اصلی طراحی و مهندسی محسوب می‌شد.

نوآوری های ایمنی ولوو

نقطه عطف این فلسفه، اختراع کمربند ایمنی سه نقطه‌ای ولوو در سال ۱۹۵۹ توسط مهندس این شرکت، نیلز بوهلین (Nils Bohlin) بود. این کمربند بلافاصله روی مدل‌های PV۵۴۴ و آمازون به صورت استاندارد نصب شد. حرکت انقلابی ولوو، باز گذاشتن حق ثبت اختراع (Patent) این فناوری بود. آن‌ها این اختراع سرنوشت‌ساز را رایگان به اشتراک گذاشتند تا تمام خودروسازان جهان بتوانند از آن استفاده کنند؛ زیرا نجات جان انسان‌ها را مهم‌تر از سود تجاری می‌دانستند.

این پایان کار نبود. نوآوری های ایمنی ولوو در دهه‌های بعد نیز به صورت مستمر ادامه یافتند. در دهه ۱۹۷۰، مدل ولوو ۲۴۰ چنان در تست‌های تصادف درخشان عمل کرد که دولت آمریکا از آن به عنوان «الگوی استاندارد» برای ارتقای ایمنی سایر خودروها استفاده کرد.

در دهه ۱۹۸۰، ولوو سیستم ترمز ضدقفل (ABS) را حتی در کامیون‌های سنگین (مانند F۱۲) استاندارد کرد. در دهه ۱۹۹۰، مدل ۸۵۰ با معرفی سیستم حفاظت از ضربه جانبی (SIPS) استانداردها را جابجا کرد. این روند تا دوران مدرن ادامه دارد و ولوو به طور مداوم رکورددار دریافت بالاترین جوایز ایمنی (مانند IIHS Top Safety Pick+) برای تمام مدل‌های خود است.

ولوو کارز و گروه ولوو (AB Volvo)

تا سال ۱۹۹۹، «ولوو کارز» صرفا بخش تولید خودروهای سواری در دل شرکت مادر، یعنی گروه ولوو (AB Volvo) بود. اما در آن سال، گروه ولوو تصمیم گرفت تمام تمرکز خود را بر بازار بسیار سودآور صنایع سنگین، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و ماشین‌آلات راه‌سازی معطوف کند.

در نتیجه، آن‌ها بخش خودروهای سبک (ولوو کارز) را به مبلغ ۶.۴۵ میلیارد دلار به شرکت فورد فروختند. این مالکیت آمریکایی چندان موفقیت‌آمیز نبود و نتوانست پتانسیل کامل برند سوئدی را شکوفا کند. نهایتا در سال ۲۰۱۰، فورد، ولوو کارز را با قیمت ۱.۸ میلیارد دلار به شرکت چینی جیلی (Geely) فروخت.

این واگذاری، یک رنسانس برای ولوو کارز بود. جیلی با هوشمندی، به جای دخالت مستقیم، سرمایه‌گذاری هنگفتی را برای تحقیق، توسعه و احیای کامل هویت سوئدی برند تزریق کرد. نتیجه این دوران، بازگشت شکوهمند ولوو به روزهای اوج، طراحی‌های اسکاندیناوی خیره‌کننده و پیشتازی در توسعه مدل‌های تمام الکتریکی بود.

شاخه اول: تاریخچه ولوو کارز در خودروهای سواری

این شاخه از ولوو، مسئول تولید برخی از به‌یادماندنی‌ترین و بهترین خودروهای ولوو در تاریخ صنعت خودرو است. این مدل‌ها پایه و اساس شهرت ولوو در کیفیت، طراحی عالی و ایمنی بودند که در جدول زیر به مدل‌های کلاسیک و مدرن آن می‌پردازیم.

مدل (سال عرضه)

ویژگی اصلی و اهمیت

PV۴۴۴ / PV۵۴۴ (دهه ۱۹۴۰/۵۰)

خودروی کوچک واقعی ولوو با طراحی آمریکایی/اروپایی

آمازون (P۱۲۰) (۱۹۵۶)

طراحی زیبا و اولین خودروی جهان مجهز به کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای به صورت استاندارد

P۱۸۰۰ (۱۹۶۱)

کوپه اسپرت خیره‌کننده که با حضور در سریال تلویزیونی «قدیس» (The Saint) به شهرت جهانی رسید

سری ۱۴۰ و ۲۴۰ (دهه ۱۹۶۰/۷۰)

معروف به «تانک‌های سوئدی» نماد ایمنی افسانه‌ای، دوام بی‌نظیر و طراحی جعبه‌ای

۴۸۰ (۱۹۸۶)

اولین خودروی دیفرانسیل جلوی ولوو با طراحی هاچ‌بک متفاوت و چراغ‌های جلوی پاپ‌آپ

۸۵۰ T-۵R (۱۹۹۵)

واگن (استیشن) اسپرت زرد رنگ با موتور توربو (تیونینگ پورشه) که تصویر محافظه‌کار ولوو را شکست

سری S۴۰/V۴۰ و S۸۰ (دهه ۱۹۹۰)

معرفی طراحی با خطوط نرم‌تر و آیرودینامیک‌تر برای ورود به قرن ۲۱

سریع ترین و قوی ترین خودروهای تاریخ ولوو در عصر مدرن

پس از خروج از فورد و با سرمایه‌گذاری جیلی، ولوو شاخه عملکردی (Performance) خود، به نام «پول‌استار» (Polestar)، را به طور جدی توسعه داد.

مدل (سال عرضه)

ویژگی اصلی و اهمیت

S۶۰/V۶۰ پول‌استار (۲۰۱۴-۲۰۱۶)

سدان/واگن اسپرت با موتور ۶ سیلندر توربو (۳۴۵ اسب بخار) برای رقابت جدی با رقبای آلمانی

S۶۰/V۶۰ پول‌استار (۲۰۱۷)

جایگزینی موتور ۶ سیلندر با موتور ۴ سیلندر پیشرفته (سوپرشارژر و توربوشارژر) با ۳۶۲ اسب بخار قدرت

XC۹۰ و XC۶۰ T۸ (مدرن)

از قوی‌ترین خودروهای تاریخ ولوو با تکنولوژی خودروهای هیبریدی ولوو (پلاگین T۸)، با قدرت مجموع ۴۰۰ تا ۴۲۱ اسب بخار

شاخه دوم: تاریخچه گروه ولوو در کامیون ها و صنایع سنگین

این بخش به تاریخچه شرکت ولوو تراکس و گروه مادر (AB Volvo) می‌پردازد. این شرکت که پس از فروش بخش سواری، کاملا مستقل و سوئدی باقی ماند، به غول بلامنازع صنایع سنگین تبدیل شد. AB Volvo در حال حاضر یکی از بزرگترین گروه‌های کامیون‌سازی جهان است که مالکیت برندهای استراتژیک متعددی را در اختیار دارد رشد گروه ولوو تنها از طریق تولیدات داخلی نبود، بلکه مجموعه‌ای از خریدهای هوشمندانه، آن را به یک امپراتوری جهانی تبدیل کرد:

دهه/سال

رویداد مهم

دهه ۱۹۵۰

معرفی موتورهای توربوشارژ و کامیون سنگین تایتان (Titan) با موتور دیزلی

دهه ۱۹۷۰

عرضه مدل افسانه‌ای F۸۸ (محبوب در خاورمیانه) و معرفی سری F۱۰/F۱۲ که طراحی کامیون را متحول ساخت

۱۹۸۱

خرید شرکت آمریکایی White Trucks و ورود قدرتمند به بازار بسیار مهم آمریکای شمالی

۲۰۰۰

خرید عظیم Renault Trucks و Mack Trucks (شامل برند مشهور آمریکایی مک) که ولوو را به یکی از دو غول برتر کامیون‌سازی جهان تبدیل کرد

مدل های مهم کامیون های ولوو

این کامیون‌ها تاریخ حمل و نقل جاده‌ای در سراسر جهان، از جمله ایران را شکل دادند:

مدل (سال عرضه)

ویژگی اصلی و اهمیت

ولوو F۱۲ (دهه ۱۹۷۰/۸۰)

نماد اصالت و نوستالژی (به ویژه در ایران)، با پیشرانه ۱۲ لیتری TD۱۲۰ و گیربکس ۱۶ سرعته، انقلابی در دوام و راحتی راننده بود

سری FH (از ۱۹۹۳)

آغازگر عصر مدرن کامیون‌های ولوو (FH۱۲/FH۱۶). این مدل با طراحی آیرودینامیک، کابین پیشرفته و گیربکس هوشمند I-Shift بازار جهانی را تسخیر کرد

سری VNL (از ۱۹۹۶)

پاسخ ولوو به بازار خاص آمریکای شمالی. این مدل (Volvo VN/VNL) با طراحی دماغه‌دار (Long-Haul) و بر اساس پلتفرم موفق FH توسعه یافت

خودروهای هیبریدی ولوو

خودروهای هیبریدی ولوو

آینده تاریخچه شرکت ولوو با اعلامیه تاریخی ژوئیه ۲۰۱۷ بازتعریف شد. ولوو، به عنوان اولین خودروساز بزرگ و سنتی و با حمایت سرمایه‌گذاری عظیم جیلی، اعلام کرد که از سال ۲۰۱۹ تمام خودروهای جدیدش الکتریکی، پلاگین هیبریدی یا هیبریدی ملایم خواهند بود و با موتورهای احتراق داخلی خداحافظی می‌کند. این تصمیم، رهبری ولوو در انقلاب برقی را تثبیت کرد و یک استراتژی دوگانه را به اجرا گذاشت:

  1. خودروهای سواری هیبریدی: اجرای برنامه‌ای تهاجمی برای عرضه ۵ مدل برقی تا سال ۲۰۲۱، شامل توسعه برند پرفورمنس پول‌استار (Polestar) و گسترش خودروهای هیبریدی ولوو (با همکاری فنی برندهایی مانند Lynk & Co).
  2. کامیون‌های سنگین: گروه ولوو (AB Volvo) نیز با معرفی مدل‌های شهری (FE/FL Electric) و سپس غول‌های جاده‌ای مانند Volvo FH Electric، ثابت کرد که حمل و نقل سنگین بدون آلایندگی نیز یک واقعیت اجرایی است.

کلام آخر: تاریخچه ولوو در ایران

تاریخچه ولوو در ایران

تاریخچه خودروسازی ولوو در کشور ما به دو روایت کاملا مجزا که یکی داستان ریشه‌دار و قدیمی کامیون‌ها و دیگری حضور مدرن و لوکس خودروهای سواری است تقسیم می‌شود.

ولوو تراکس ستون فقرات حمل و نقل ایران

داستان اصلی ولوو در ایران، داستان ولوو تراکس است که از سال ۱۹۳۴ با ورود اولین کامیون‌های بادوام و سازگار با جاده‌های سخت کشور آغاز شد. نقطه عطف این تاریخچه در سال ۱۳۶۲ (۱۹۸۴) رقم خورد.

در این سال، شرکت سایپا دیزل (ایران کاوه سابق) پس از پایان همکاری با ماک، قرارداد استراتژیک مونتاژ (CKD) کامیون‌های ولوو را امضا کرد. این همکاری در سال ۱۳۶۴ با آغاز تولید ولوو F۱۲ افسانه‌ای و NL۱۲ به اوج رسید. مدل F۱۲ به سرعت به نماد قدرت و دوام در جاده‌های ایران تبدیل شد. این حضور موفق (با پشتیبانی خدمات پس از فروش رنا) باعث شد تا از سال ۱۹۳۴ تاکنون، بیش از ۷۵ هزار دستگاه کامیون ولوو در ایران تحویل داده شود.

ولوو کارز حضور در بازار مدرن

در مقابل، حضور ولوو کارز (خودروهای سواری) در ایران بسیار جدیدتر است. در دهه ۱۳۹۰ شمسی، شرکت افرا موتور تعدادی از مدل‌های لوکس و مدرن این برند را وارد بازار کرد. این خودروها با تکیه بر اعتبار جهانی ولوو در ایمنی و کیفیت ساخت، مشتریان خاص خود را یافتند. مهمترین مدل‌های وارد شده شامل ولوو XC۹۰ (مدل ۲۰۱۶)، XC۶۰ (مدل ۲۰۱۳-۲۰۱۵) و هاچ‌بک‌های V۴۰ و C۳۰ بودند.

سوالات متداول

تاریخچه مالکیت ولوو کارز چگونه است؟ 

تاریخچه مالکیت ولوو کارز (Volvo Cars)، یا همان بخش خودروهای سواری، شامل چند مرحله کلیدی است. این شرکت که ابتدا بخشی از گروه ولوو (AB Volvo) بود، در سال ۱۹۹۹ به شرکت آمریکایی فورد فروخته شد. در نهایت، در سال ۲۰۱۰، هلدینگ خودروسازی چینی جیلی (Geely) مالکیت ولوو کارز را از فورد خریداری کرد و تا امروز مالک آن محسوب می شود.

بنیانگذاران شرکت ولوو چه کسانی بودند؟

بنیانگذاران شرکت ولوو دو مرد سوئدی به نام های آسار گابریلسن (Assar Gabrielsson) و گوستاو لارسون (Gustaf Larson) بودند. گابریلسن به عنوان مغز متفکر تجاری و اقتصادی و لارسون به عنوان مهندس طراح و فنی، این شرکت را در سال ۱۹۲۷ پایه گذاری کردند.

برای اطلاع از جدیدترین قیمت‌ها، بررسی تخصصی خودروها، معرفی مدل‌های جدید و داغ‌ترین اخبار خودرو ایران و جهان، با پرشین خودرو همراه باشید!

source

توسط khodrocamp.ir