
نیسان اخیرا از نسل جدید پیکاپ ناوارا رونمایی کرد. محصولی که با همکاری میتسوبیشی ساخته شده است.
نیسان از نسل تازهی پیکاپ ناوارا (Navara) پرده برداشت. مدلی جذاب که پیوندی نزدیک با میتسوبیشی تریتون (Triton) نسل جدید دارد. این همکاری فنی، فصل تازهای در اشتراک پلتفرمها میان خودروسازان آسیایی باز میکند.
پیکاپی از خانوادهی تریتون

همانطور که در سگمنت پیکاپهای سایز متوسط رایج است، بسیاری از برندها پلتفرم مشترک دارند: فورد رنجر و فولکس واگن آماروک از یک شاسی بهره میبرند، مزدا BT‑۵۰ عملاً نسخهای از ایسوزو D‑Max است و نسل پیشین ناوارا هم زیرساخت خود را با رنو آلاسکان و مرسدس X کلاس شریک بود. حتی در چین، مدل DONGFENG Rich 6 تقریباً همان ناواراست اما با نشان متفاوت. این رویکرد زمان توسعه و هزینهی مالی را در بازاری بسیار رقابتی کاهش میدهد.
نسل جدید ناوارا
نیسان در نسل چهارم ناوارا به سفارشی سازی واقعی دست زده است. آزمایشهای گسترده در استرالیا انجام شد، جایی که شرکت مهندسی محلی Premcar روی سیستم تعلیق کار کرد تا پیکاپ بتواند از رانندگی شهری تا مسیرهای آفرود، یدک کشی و حمل بار کامل را بدون ضعف انجام دهد.
طراحی جدید و جذاب


با وجود اشتراک پلتفرم، ناوارا چهرهای متمایز از تریتون دارد، حتی میتوان گفت جذابتر از نسخهی میتسوبیشی است. بخش عمدهی اجزای بدنه مشترک است اما تغییرات در بخش جلو، ظاهری خشن و زمخت به خودرو دادهاند. در طراحی جلو پنجره از نقش سه شیار الهام گرفته از نسل کلاسیک D21 استفاده شده و امضای نوری چراغها با فرم حرف “C” در جلو و عقب، چهرهای جذاب و منحصر به فرد ایجاد کرده است.
نسخهی رونمایی شده مدل PRO‑4X بوده که تریم آفرودی محسوب میشود. همزمان، نسخهی مفهومی Warrior توسط Premcar در حال توسعه است البته با تعلیق مرتفعتر، رینگهای سفارشی ۱۷ اینچی و تایرهای آفرودی خاص گلگیرهای عریضتر، محافظ زیر بدنه و چراغهای کمکی آفرود.
نسخهی پرچمدار این پیکاپ ژاپنی که Warrior PRO‑4X نام دارد با قلاب یدک کشی مقاوم تا ۳۵۰۰ کیلوگرم (۷۷۱۶ پوند)، پهنای بیشتر محور، قطعات دکوراتیو قرمز «Lava» و نشان برجستهی Warrior در داخل و خارج عرضه میشود.
مشخصات فنی و سیستمهای حرکتی

در بازارهای استرالیا و نیوزیلند، تمامی نسخهها از موتور توربو دیزل ۲.۴ لیتری چهار سیلندر با توان ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۴۷۰ نیوتون متر بهره میبرند. نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته خودکار AT منتقل میشود. مدلهای پایه مجهز به قفل الکترونیکی دیفرانسیل عقب و سامانهی Easy 4WD هستند که فقط در زمان نیاز به کشش بیشتر محور جلو را فعال میکند.
در تریمهای بالاتر ST‑X و PRO‑4X، سامانهی پیشرفتهتر Super 4WD با دیفرانسیل تورسن نصب شده و راننده میتواند از میان هفت حالت رانندگی انتخاب کند: Normal، Eco، Gravel، Snow، Mud، Sand و Rock.
تمامی نسخهها از فرمان برقی بهرهمند شده نکتهای که در رقابت با تویوتا هایلوکس (با فرمان هیدرولیکی در برخی بازارها) یک امتیاز محسوب میشود. ظرفیت حمل بار ناوارا بسته به نسخه، بین ۹۵۰ تا ۱۰۴۷ کیلوگرم (۲۰۹۴ تا ۲۳۰۸ پوند) متغیر است و فعلاً تنها در ورژن دوکابین عرضه میشود.
کابینی مدرن با اصالت کاربردی

فضای داخل کابین از لحاظ طراحی تقریباً همان تریتون است، اما با نشان نیسان بر فرمان. یک نمایشگر لمسی ۹ اینچی در مرکز داشبورد و صفحه نمایش ۷ اینچی دیجیتالی برای راننده وجود دارد. برخلاف بسیاری از خودروهای جدید، ناوارا هنوز دکمههای فیزیکی را برای کنترلهای سریع حفظ کرده تا تمرکز راننده از جاده منحرف نشود.
ایمنی و فناوریهای کمک راننده
ناوارا از نظر ایمنی یک گام بزرگ به جلو برداشته است. مجموعهی سیستمهای پیشرفتهی کمک راننده (ADAS) شامل:
– کروز کنترل تطبیقی
– چراغهای خودکار
– تشخیص علائم جاده
– هشدار نقاط کور و کمک تغییر لاین
– دستیار اضطراری حفظ مسیر
زمان عرضه ناوارا

نیسان اعلام کرده نسل جدید ناوارا ۲۰۲۶ از سه ماههی نخست سال آینده وارد بازارهای استرالیا و نیوزیلند میشود. بهنظر میرسد با پیوند تجربهی میتسوبیشی و اصالت طراحی نیسان، ناوارا جدید نه تنها ادامهدهندهی میراث این پیکاپ محبوب است بلکه تعریفی نو از توانایی و رفاه در سگمنت پیکاپهای سایز متوسط ارائه میکند.
نوشته نیسان ناوارا ۲۰۲۶؛ همکاری نیسان و میتسوبیشی برای پیکاپ محبوب اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
source