خبر ورود نیسان پاترول ۲۰۲۶ به سامانه گمرکی و دریافت مجوزهای اولیه برای پلاک ملی، یکی از مهمترین رویدادهای خودرویی چند سال اخیر کشور محسوب میشود. پس از سالها ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالا و لوکس، حضور رقیب مستقیم تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰ در بازار ایران، میتواند معادلات قیمتی و رقابتی در سگمنت شاسیبلندهای فولسایز (Full-size SUVs) را به کلی دگرگون کند. بر اساس اسناد منتشر شده، این خودرو در ۷ تیپ مختلف ارزشگذاری شده و برخلاف تصور اولیه، واردات آن تنها محدود به جانبازان نیست و متقاضیان عادی نیز تحت شرایط خاص امکان دسترسی به آن را خواهند داشت. در این نوشتار به بررسی فنی، تجهیزاتی و جایگاه این غول ژاپنی در بازار ایران میپردازیم.
تحول در قوای محرکه؛ وداع با هشت سیلندر، سلام به قدرت توربو
مهمترین تغییر در نیسان پاترول ۲۰۲۶ (که در بازارهای جهانی با کد اتاق Y63 یا فیسلیفت ماژور Y62 شناخته میشود)، خداحافظی با پیشرانههای حجیم ۸ سیلندر تنفس طبیعی و جایگزینی آنها با تکنولوژیهای مدرنتر و پربازدهتر است. طبق اطلاعات گمرکی، پاترول با دو پیشرانه ۶ سیلندر به ایران میآید که نشاندهنده استراتژی نیسان برای حفظ قدرت در کنار کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است.
دو قلب تپنده برای سلیقههای متفاوت
گزینه نخست، یک پیشرانه ۳.۸ لیتر V6 تنفس طبیعی است که به عنوان نسخه پایه یا میانرده در نظر گرفته شده است. این موتور توانایی تولید ۳۱۶ اسب بخار قدرت و ۳۸۶ نیوتنمتر گشتاور را دارد. هرچند این اعداد برای یک بدنه سنگینوزن معمولی به نظر میرسند، اما استهلاک پایین و دوام بالای موتورهای تنفس طبیعی نیسان، برگ برنده این نسخه در شرایط آب و هوایی و کیفیت سوخت ایران خواهد بود.
اما ستاره اصلی میدان، پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 تویین توربو (Twin-Turbo) است. این نیروگاه عظیم قادر است ۴۲۵ اسب بخار قدرت و گشتاور خیرهکننده ۷۰۰ نیوتنمتر را تولید کند. این ارقام نه تنها جای خالی موتور V8 را پر میکند، بلکه در بحث گشتاور لحظهای عملکردی به مراتب برتر ارائه میدهد. انتقال قدرت در هر دو نسخه توسط یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک مدرن انجام میشود که جایگزین گیربکس ۷ سرعته قدیمی شده و ضریب دندههای دقیقتری را برای آفرود و رانندگی بزرگراهی فراهم میکند. شتاب صفر تا صد حدود ۷.۲ ثانیه برای این غول چند تنی، نشان از مهندسی دقیق ژاپنی دارد.
نیسان پاترول ۲۰۲۶ به ایران می آیدتعلیق و دینامیک رانندگی
نکته حائز اهمیت در تیپهای بالارده (نظیر LE Platinum City)، استفاده از سیستم تعلیق بادی تطبیقی است. این سیستم نه تنها سواری نرمی را در خیابانهای شهری تضمین میکند، بلکه قابلیت تنظیم ارتفاع برای عبور از موانع سخت آفرودی را نیز به راننده میدهد. ترکیب شاسی نردبانی مستقل (Body-on-Frame) با این سیستم تعلیق مدرن، پاترول را به یکی از توانمندترین خودروهای جهان تبدیل کرده است.
زبان طراحی و کابین؛ تلفیق تجمل با خشونت ذاتی
نیسان در طراحی مدل ۲۰۲۶ تلاش کرده تا ضمن حفظ ابهت همیشگی پاترول، المانهای مدرنیته را به آن تزریق کند. جلوپنجره V-Motion معروف نیسان اکنون عریضتر شده و با چراغهای LED ماتریکسی جدید که امضای نوری C شکل دارند، نمایی مقتدر به خودرو بخشیده است. خطوط بدنه عضلانیتر شدهاند و رینگهای آلیاژی بزرگ (احتمالاً ۲۰ یا ۲۲ اینچی در نسخه پلاتینیوم)، حس لوکس بودن را تقویت میکنند.
کابین فرستکلس و امکانات رفاهی
تیپ LE Platinum City به عنوان گرانترین نسخه وارداتی (با قیمت فوب حدود ۸۷ هزار یورو)، ویترینی از تکنولوژی است. فضای داخلی با چرمهای ناپا با کیفیت، تریمهای چوبی و فلزی تزیین شده است. وجود دو نمایشگر بزرگ دیجیتال برای کلاستر و سیستم سرگرمی، حذف بسیاری از دکمههای فیزیکی و جایگزینی آنها با پنلهای لمسی، کابین پاترول را به سال ۲۰۲۶ پرتاب کرده است.
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله برای جلو و تهویه مجزا برای ردیف عقب، صندلیهای برقی مجهز به گرمکن و سردکن، سیستم صوتی حرفهای (احتمالاً برند Bose)، شارژر وایرلس و سقف پانوراما تنها بخشی از امکانات رفاهی این خودرو هستند. همچنین ظرفیت ۷ نفره واقعی، این خودرو را به گزینهای ایدهآل برای خانوادههای پرجمعیت و سفرهای طولانی تبدیل میکند.
تکنولوژیهای ایمنی و دستیار راننده
نیسان پاترول جدید در بخش ایمنی هیچ کموکاستی ندارد. پکیج ایمنی Nissan Safety Shield 360 در این خودرو به کار رفته است. این پکیج شامل رادار خطخوان، سیستم جلوگیری از تصادف جلو (ترمز اضطراری خودکار)، رادار نقطه کور، هشدار ترافیک عقب و کروز کنترل تطبیقی هوشمند است. سیستمهای کمکی آفرود نظیر کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC) و دوربینهای ۳۶۰ درجه با قابلیت دید زیر خودرو (برای عبور از صخرهها)، ایمنی و تسلط راننده را در هر شرایطی تضمین میکنند.
ورود پاترول ۲۰۲۶ به ایرانتحلیل بازار و جایگاه رقابتی؛ پادشاه جدید جادههای ایران؟
ورود پاترول ۲۰۲۶ به ایران در شرایطی اتفاق میافتد که بازار خودروهای وارداتی تشنهی یک شاسیبلند واقعی و فولسایز است. سالهاست که تویوتا لندکروزر (نسلهای ۲۰۰ و اتاق ۱۰۰) حاکم بلامنازع و البته گرانقیمت بازار ایران بودهاند. حال پاترول با تکنولوژی بهروزتر، قدرت بیشتر و طراحی جدیدتر وارد میدان میشود.
چالش قیمت و تعرفه
بر اساس اطلاعات موجود، قیمت پایه گمرکی (FOB) این خودروها بین ۵۱ هزار تا ۸۷ هزار یورو است. با اعمال تعرفه سنگین ۱۷۵ درصدی برای این حجم موتور، به علاوه سایر هزینهها (مالیات، عوارض، شمارهگذاری و سود واردکننده)، قیمت نهایی این خودرو برای مصرفکننده ارقام بسیار بالایی را ثبت خواهد کرد. با این حال، نکته کلیدی اینجاست که حتی با این قیمت نجومی، پاترول ۲۰۲۶ احتمالا قیمتی رقابتیتر یا مشابه با لندکروزرهای کارکرده مدل ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ موجود در بازار خواهد داشت. این موضوع میتواند حباب قیمت خودروهای قدیمی تویوتا را بترکاند.
نقاط قوت و ضعف
از نقاط قوت اصلی پاترول جدید میتوان به پیشرانه قدرتمند تویین توربو، کیفیت ساخت بالا، برند معتبر ژاپنی، خدمات پس از فروش احتمالی (با توجه به سابقه نیسان در ایران) و قابلیتهای آفرود بینظیر اشاره کرد.
در مقابل، حساسیت پیشرانههای توربو به کیفیت بنزین ایران، ابعاد بسیار بزرگ که رانندگی در ترافیک شهری را دشوار میکند و مصرف سوخت بالا (بهویژه در نسخه تنفس طبیعی و تحت فشار)، از چالشهای نگهداری این خودرو خواهند بود.
در نهایت، نیسان پاترول ۲۰۲۶ تنها یک خودرو نیست؛ بلکه پیامی است مبنی بر اینکه بازار خودروهای لوکس و کارآمد ایران در حال پوستاندازی است. رقابت این سامورایی تازهنفس با گزینههای چینی لوکس (مانند اکستریم VX) و بازماندگان قدیمی تویوتا، دیدنی خواهد بود.
source