چرا بی وای دی بازار کی-کار ژاپن را هدف گرفته است؟

در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۲۵، شرکت BYD نخستین خودروی برقی اختصاصی خود برای بازار ژاپن را با نام Racco معرفی کرد؛ مدلی که بهطور ویژه برای سگمنت خودروهای Kei ژاپن طراحی شده است.
کمپانی BYD قصد دارد Racco را در تابستان یا پاییز ۲۰۲۶ و در دو نسخه با برد متفاوت عرضه کند. قیمت این خودرو حدود ۲.۵ میلیون ین اعلام شده که تقریباً معادل ۱۶٬۲۰۰ دلار است. خودروی بی وای دی Racco دارای طراحی خارجی جمعوجور و جعبهایشکل است که ویژگی معمول خودروهای کلاس کی (Kei) محسوب میشود.
کی کارها
خودروهای کِی (K-Cars)، که با عنوان «خودروهای سبک» نیز شناخته میشوند، کوچک و مقرونبهصرفهاند و برای رفتوآمدهای روزانه و عبور از خیابانهای باریک شهری گزینهای ایدهآل به شمار میآیند. این خودروها ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار خودروی ژاپن را تشکیل میدهند.
در سال ۲۰۲۴، از مجموع ۴.۴۲ میلیون خودروی فروخته شده در ژاپن، حدود ۱.۵۶ میلیون آن کیکارها بودند.
به همین سبب، حتا دستیابی به سهمی محدود از این بخش بزرگ میتواند حجم فروش قابلتوجهی برای BYD به همراه داشته باشد.
در همین زمینه جالب است بدانید که سوزوکی بهطور علنی BYD را بهعنوان یک تهدید مهم در بخش خودروهای Kei معرفی کرده است، که نشاندهنده جدیت BYD در این حوزه است.

بی وای دی Racco میتواند در سطح هر واحد خودرو سودآوری قابل توجهی داشته باشد. با اینکه هزینههای توسعه بالاست، اما قیمت ۱۶,۲۰۰ دلاری آن نشان میدهد که امکان کسب سودی حدود ۵٬۰۰۰ تا ۸٬۰۰۰ یوان، معادل تقریباً ۷۰۰ تا ۱٬۱۲۰ دلار به ازای هر خودرو وجود دارد.
کمپانی BYD سهم بازار قابل دسترس خودروهای Kei در ژاپن را ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار دستگاه در سال برآورد میکند و امیدوار است در ابتدا ۲۰ تا ۳۰ درصد این بازار را به دست آورد. در ظرفیت کامل، این میزان میتواند سود سالانهای بین ۴ تا ۱۰ میلیارد یوان ایجاد کند، که تقریباً برابر با ۵۶۰ میلیون تا ۱.۴ میلیارد دلار است.
بی وای دی بی وای دی Racco خودروهای Kei
source
