به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی که بسیاری تصور میکردند موتورهای احتراق داخلی بهزودی جای خود را به پیشرانههای الکتریکی میدهند، تازهترین تحولات در صنعت و اخبار خودرو نشان میدهد این موتورها همچنان ظرفیت توسعه دارند. طی سال گذشته برخی خودروسازان به سراغ طراحی و تولید نسلهای جدید پیشرانههای بنزینی رفتهاند؛ محصولاتی که مرزهای فناوری را جابهجا میکنند و ثابت میسازد دوران موتورهای تنفس طبیعی به پایان نرسیده است.

یکی از شاخصترین نمونهها، موتور تازه معرفیشده بورهام تن کی Boreham Ten-K از شرکت بورهام موتورورک Boreham Motorworks است؛ یک پیشرانه چهار سیلندر ۲.۱ لیتری تنفس طبیعی که ۳۲۴ اسببخار قدرت را در دور ۱۰ هزار تولید میکند.

وزن این موتور تنها ۱۸۷ پوند معادل ۸۴.۸ کیلوگرم است که آن را به یکی از سبکترین پیشرانههای احتراق داخلی تبدیل میکند. این موتور قرار است قلب تپنده نسخه جدید فورد اسکورت Mk۱ RS باشد.
موتور Ten-K از بدنههای دریچه گاز جداگانه، میلبادامک دوقلو با تسمه و مجموعهای از قطعات داخلی سبکوزن بیلت، مانند میللنگ، شاتونها، گهواره و کارتل خشک بهره میبرد. طراحی دریچه گاز الهامگرفته از خودروهای فرمول یک و استفاده از الکترونیک مدرن نیز عملکرد آن را به سطحی بالاتر رسانده است.

شرکت سازنده اعلام کرده استفاده از فناوری ریختهگری و چاپ سهبعدی با دیواره نازک، امکان ساخت بلوک موتور بسیار سبک و دقیق را فراهم کرده و کاهش وزن قابلتوجهی به همراه داشته است.

این موتور اکنون در مرحله آزمایش و کالیبراسیون روی دینامومتر قرار دارد و بهگفته شرکت، بالاتر از اهداف اولیه در توان و دور موتور عمل کرده است.

این روند تنها به شرکت بورهام محدود نمیشود. شرکت اومودا – جکو Omoda & Jaecoo نیز اخیراً موتوری با راندمان حرارتی ۴۸ درصد معرفی کرده که میتواند مصرف سوخت را حدود ۲.۵ درصد کاهش دهد؛ رقمی که برای موتورهای احتراق داخلی بسیار چشمگیر است. این موتور روی خودروهای جدید چری نیز نصب خواهد شد. در سوی دیگر شرکت هورس پاورترین — یکی از تأمینکنندگان بزرگ سیستمهای قوای محرکه — خانوادهای از موتورهای افزایشدهنده برد را معرفی کرده که یکی از نسخههای آن توانایی کار با گاز و نفت مایع را دارد.
با ادامه این مسیر، کارشناسان انتظار دارند طی سالهای آینده نسل جدیدی از موتورهای احتراق داخلی معرفی شود؛ پیشرانههایی که با فناوریهای نوآورانه، استانداردهای آلایندگی سختگیرانه را رعایت میکنند و بازده بالاتری ارائه میدهند. از سوی دیگر، با وجود وعدههای اولیه خودروسازان درباره گذار سریع به خودروهای تمامبرقی، واقعیت بازار نشان داده مشتریان همچنان خواهان محصولات بنزینی هستند. در نتیجه بسیاری از برندها دوباره بر توسعه موتورهای احتراق داخلی در دهه آینده تأکید کردهاند.
ترکیب این عوامل نشان میدهد موتورهای احتراق داخلی برخلاف پیشبینیها نهتنها از صحنه خارج نشدهاند، بلکه با موجی از نوآوریهای فنی، در مسیر بقایی طولانیتر قرار گرفتهاند.
