امروزه کمبودی در مدلهای RS آئودی وجود ندارد. از زمان معرفی در سال ۱۹۹۴، تقریباً هر خودرویی که آئودی تولید میکند، از شاسیبلند (Crossover) گرفته تا سدان و استیشن، با نشان عملکرد بالای در دسترس است.
با این حال، یک مدل بهطور محسوس در این میان غایب است: آئودی RS Q5. در حال حاضر، آئودی در رده شاسیبلندهای عملکرد بالا، مدلهای ، و را ارائه میدهد، اما هرگز مدل را تولید نکرده است و بالاترین مدل آن همیشه بوده است. این در حالی است که رقبای اصلی آن، یعنی بامو (BMW) با مدل و مرسدس بنز (Mercedes-Benz) با مدل ، پا به میدان گذاشتهاند. آیا آئودی نگران است که فروش مدل را کاهش دهد؟ این سؤالی است که فقط خود آئودی میتواند به آن پاسخ دهد.
کلید حل معما در دستان ABT است

باید اعتراف کرد که بسیاری از متخصصان خودرو، واگنهای داغ (Hot Wagons) مانند یا را به هر شاسیبلند عملکرد بالایی ترجیح میدهند. اما در بازار، کسانی نیز هستند که موشکهای جادهای خود را با کمی ارتفاع بیشتر از سطح زمین (Ground Clearance) میخواهند. برای این دسته از مشتریان که خواهان یک قدرتمندتر از استاندارد هستند، تنها راهکار مراجعه به متخصصان تیونینگ (Aftermarket Specialists) است.

اینجاست که شرکت ABT اسپورتسلاین (ABT Sportsline) وارد میشود. سابقه طولانی در تیونینگ محصولات آئودی و سایر خودروهای گروه فولکس واگن (Volkswagen Group) دارد و علاوه بر آن، شریک قدیمی آئودی در مسابقات اتومبیلرانی نیز محسوب میشود.
آشنایی با ABT Audi SQ5

از آنجا که هیچ خبر رسمی درباره در راه نیست، تصمیم گرفته است را برداشته و آن را به سطح قدرت مدلهای برساند.
جدول مشخصات عملکردی (ABT Power S)
|
ویژگی |
آئودی SQ5 استاندارد |
آئودی SQ5 تقویت شده توسط ABT |
|
نوع موتور |
۳.۰ لیتری شش سیلندر |
۳.۰ لیتری شش سیلندر |
|
حداکثر قدرت |
۳۶۲ اسب بخار () |
۴۳۵ اسب بخار () |
|
حداکثر گشتاور |
۵۵۰ نیوتن متر () |
۵۹۹ نیوتن متر () |
|
افزایش قدرت |
– |
۷۳ اسب بخار () |

نکته فنی: این افزایش قدرت از طریق ارتقاء عملکرد روی واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU – Engine Control Unit) بهدست آمده است. هرچند این میزان قدرت همچنان نسبت به رقبایی مانند در جایگاه پایینتری قرار دارد، اما هرگونه افزایش قدرت همواره مورد استقبال علاقهمندان به سرعت است.
تغییرات شاسی و چرخها
- سیستم تعلیق (Suspension): سیستم تعلیق توسط فنرهای مخصوص به میزان میلیمتر (۱.۷ اینچ) کاهش ارتفاع یافته است. این تغییر عملاً سیستم تعلیق بادی (Air Suspension) نصب شده در برخی مدلها را حذف میکند، هرچند امکان حذف این تغییر نیز وجود دارد.
- رینگ و لاستیک: این شاسیبلند از رینگهای آلیاژی ۲۲ اینچی با روکش مشکی براق بهره میبرد که با لاستیکهای عملکردی ZR22 پوشانده شدهاند.
سایر نکات برجسته و هزینه بسته تیونینگ
- اگزوز: نصب یک سیستم اگزوز چهارگانه با خروجیهای بزرگتر.
- کیت بدنه (Body Kit): یک کیت بدنه نسبتاً ظریف برای سپرهای جلو و عقب و رکابهای جانبی.
- اسپویلر: یک اسپویلر (Spoiler) ویژه درب عقب که توسط طراحی شده است.
- تغییرات داخلی: امکان نصب کفپوشهای مخصوص و نورپردازی محیطی در داخل کابین.
قیمت پکیج کامل:

بسته کامل تیونینگ با قیمت €۲۰,۰۰۰ عرضه میشود که با نرخ تبدیل کنونی، تقریباً معادل ,۰۰۰ دلار آمریکا است. این قیمت شامل:
- ارتقاء (افزایش قدرت).
- کیت سیستم تعلیق.
- رینگهای ۲۲ اینچی.
- کیت بدنه و بهبودهای داخلی.
مشتریانی که این قیمت برایشان بالاست، میتوانند گزینههای انتخابی را بهصورت مجزا سفارش دهند؛ به این معنی که میتوانید تنها افزایش قدرت را انتخاب کرده و از رانندگی با یک قویتر لذت ببرید.
با توجه به سابقه طولانی در ارتقاء پلتفرم ، میتوان گفت که بازار و نیاز مشخصی برای این کراساوورهای سریع و کامپکت وجود دارد. پس، آیا میتوانیم بهزودی منتظر رسمی از سوی آئودی باشیم؟
منبع ترجمه: autoblog
source