به گزارش پرشین خودرو، مدیرعامل شرکت زامیاد از شروع دوباره تولید اتوبوس دیزلی مسافری شهری با ظرفیت ۳۴ نفر پس از چند سال وقفه خبر داد. این محصول که سال گذشته رونمایی شده بود، اکنون در مرحله نخست با ظرفیت تولید روزانه یک دستگاه وارد خط تولید شده و برنامه‌ریزی برای افزایش آن تا دو دستگاه در روز نیز انجام شده است.

داریوش گل‌محمدی، بیان کرد: این اتوبوس با موتور کامینز ۳۴۰ اسب بخار و گیربکس فایت دیوا شش‌سرعته طراحی شده و تمامی استانداردهای لازم برای بهره‌برداری در ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری را داراست.

وی افزود: استفاده از ترمزهای دیسکی در تمامی چرخ‌ها ایمنی خودرو را به‌طور چشمگیر افزایش داده و مخصوصاً در شرایط ترمزگیری اضطراری، عملکرد بهینه‌ای ارائه می‌دهد.

در مرحله نخست، تولید این اتوبوس به‌صورت مونتاژ قطعات وارداتی (CKD) انجام می‌شود، اما در صورت استقبال بازار، امکان افزایش عمق ساخت داخل تا ۵۰ درصد نیز فراهم خواهد شد. هم‌اکنون میزان داخلی‌سازی محصول ۱۴.۵ درصد است و نسبت به نمونه وارداتی، حدود ۲۰ درصد کاهش ارزبری دارد.

گل‌محمدی تأکید کرد: تمرکز زامیاد بر تولید اتوبوس‌های دیزلی درون‌شهری است، اما با توجه به استقبال از اتوبوس برقی این شرکت، خطوط تولید برای ساخت اتوبوس‌های برقی و میدل‌باس نیز آمادگی کامل دارند. وی افزود: آغاز تولید اتوبوس دیزلی شهری بخشی از برنامه جامع زامیاد برای تقویت تولید داخلی، ارتقای کیفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی و افزایش بهره‌وری ناوگان شهری است و می‌تواند سرآغازی برای گام‌های بزرگ‌تر در توسعه صنعت حمل‌ونقل کشور باشد.

اتوبوس اروند؛ ایمنی و راحتی در حمل‌ونقل شهری

علیرضا میرزاپور مدیر پروژه اتوبوس اروند، ویژگی‌های این خودرو را این‌گونه معرفی کرد:

  • سیستم تعلیق و ترمز دیسکی در محورهای جلو و عقب که عملکرد ترمزگیری و ایمنی راننده و مسافران را بهبود می‌بخشد.

  • گیربکس اتوماتیک Voith Diwa برای رانندگی نرم‌تر، دوام فنی بیشتر، وزن کمتر و مصرف سوخت بهینه.

  • کف کوتاه و سیستم زانوزدن (Kneeling System) که امکان سوار و پیاده شدن آسان برای سالمندان و افراد دارای معلولیت را فراهم می‌کند و دارای فضای ویژه برای ویلچر است.

  • دو نمایشگر بزرگ داخل کابین برای اطلاع‌رسانی و پخش پیام‌های فرهنگی و آموزشی.

  • طراحی داخلی که حرکت مسافران، به‌ویژه افراد کم‌توان، را آسان و ایمن می‌کند.

  • بخش عمده قطعات، شامل شاسی و بدنه، قابلیت تولید داخل دارد و تنها موتور و گیربکس وارداتی است.

  • مجهز به سیستم EVL برای کنترل و هماهنگی از مرکز با راننده.

  • چراغ‌های جلو طراحی‌شده برای تعمیر و تعویض آسان، بر خلاف بسیاری از اتوبوس‌های موجود در بازار.

با این ویژگی‌ها، اتوبوس اروند ترکیبی از ایمنی، راحتی و سازگاری با نیازهای حمل‌ونقل شهری ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد زامیاد به دنبال ارتقای کیفیت ناوگان عمومی و رفاه مسافران است.

source

توسط khodrocamp.ir