دستیابی کروز به دانش فنی تولید قطعات خودروی برقی

محمد عطار، مدیر توسعه محصول کروز، با اشاره به برنامههای این شرکت در خصوص خودروهای برقی، از تولید «انووی» با همکاری ایران خودرو و بهمن موتور خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، محمد عطار در حاشیه نشست خبری بررسی گزارش عملکرد ۱۴۰۳ کروز در پاسخ به پرسش اسب بخار مبنی بر اقدامات کروز در خصوص تولید قطعات خودروهای برقی گفت: «بیش از ۷ سال است که سه تیم در واحد تحقیق و نوآوری الکترونیک شرکت شکل گرفته و تحقیقات در خصوص موتور، باتری و درایو از همان زمان آغاز شده است. خروجی این تحقیقات، طراحی و تولید موتور برقی برای ایران دوچرخ بوده است.»
وی ادامه داد: «باید توجه داشت که در بحث برقیسازی خودرو، این نیازمندی باید از سوی خودروسازی ایجاد شود. اما در عین حال، برنامههای متعددی در دست اجراست. یکی از پروژههایی که در حال اجراست، خودروی برقی انووی (Envoy) است که از سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید. این محصول بهصورت مشترک توسط بهمن موتور و ایران خودرو تولید میشود.»
مدیر توسعه محصول کروز همچنین درباره اینکه آیا باتری این خودرو در داخل تولید شده است یا وارداتی خواهد بود نیز توضیح داد: «تولید باتری هزینه بسیار بالایی دارد. ضمن اینکه در حال حاضر نیز بین ۷۰ تا ۸۰ درصد باتریهای دنیا در چین تولید میشود. تولید این نوع قطعات به عوامل متعددی از جمله تکنولوژی، سرمایهگذاریهای سنگین، دسترسی به مواد اولیه و معدنی بستگی دارد. چین هم که در حال حاضر ۸۰ درصد بازار را در اختیار دارد، ۲۰ سال است که معادن مختلفی را در آمریکای لاتین و آفریقا خریداری کرده است، فرآیند استفاده از آنها را فراهم کرده و از آن بهره میبرد.»
به همین دلیل اگر قرار باشد ایران خودرو و بهمن موتور یک خودروی برقی اقتصادی تولید کنند، برای کروز یا شرکتهای دیگر، تولید باتری در ایران چندان توجیه اقتصادی ندارد.
عطار تأکید کرد: «البته باید توجه داشت که کروز طی سالهای تحقیق، به توانمندی و دانش فنی قابل توجهی در این زمینه دست یافته است که میتواند در تولید این نوع خودروها، بخش زیادی از نیاز خودروسازان را برطرف کند.»
چالشهای قیمتگذاری و بحران انرژی
بهروز حبیبی، عضو هیئتمدیره شرکت کروز و معاون بازرگانی این شرکت نیز در ادامه این نشست، با اشاره به اشتغال بیش از ۱۴ هزار نفر در کروز، به چالشهای صنعت قطعهسازی اشاره کرد و گفت: «چالشهای صنعت قطعهسازی بسیار زیاد است، اما توجه کنید که یک بخش از جنگ ما، جنگ اقتصادی است. نخستین تأثیر جنگ روی صنعت قطعهسازی و کلاً شرکتهای تولیدی بود. در ادامه نیز با بحران انرژی برق، گاز و آب روبهرو هستیم.»
وی در مورد چالش قیمتگذاری دستوری نیز گفت: «بدنه دولت به این نتیجه رسیده که این کار اشتباه است و امیدواریم به زودی این موضوع حل شود.»
روزانه ۴.۵ میلیون قطعه در کروز تولید میشود
پویا شجاعی، مدیر خط تغذیه و برنامهریزی شرکت صنایع تولیدی کروز نیز در حاشیه این نشست گفت: «هر روز در شرکت کروز بیش از ۴.۵ میلیون محصول نهایی و نیمهساخته در خطوط تولید ساخته میشود؛ یعنی چیزی حدود ۳۱۰۰ قطعه در هر دقیقه. تولید روزانه میلیونها قطعه به معنی گردش مالی بسیار بالاست؛ توقف یا کاهش تولید حتا برای مدت کوتاه، منجر به زیان سنگین میشود. هزینههای ثابت (مثل حقوق پرسنل، انرژی، اجاره و استهلاک ماشینآلات) فقط با تولید مستمر و زیاد قابل پوشش هستند.»
مدیر تغذیه خط و یکپارچهسازی SCM شرکت کروز در مورد عملکرد این واحد گفت: «خودروساز برنامه خودرویی دارد که اول سال اعلام میکند. در داخل خودروها ۵ تا ۸ هزار قطعه وجود دارد. این قطعات، محصولات شرکت ماست.»
شجاعی افزود: «ما حدود ۱۴۰۰ محصول مختلف تولید میکنیم که در خودروسازیها استفاده میشود. بیش از ۱۰۰ کلاس و زیرکلاس مختلف خودرو با ترکیبهای مختلفی از حدود ۱۴۰۰ محصول تولیدشده توسط کروز موجود است.»
وی ادامه داد: «هر محصول این شرکت میتواند تا حدود ۲۵۰ محصول نیمساخته و تا ۲۰۰ قطعه یا مواد خریدنی داشته باشد که به زمان بین ایجاد سفارش خرید یا دریافت یک قطعه یا مواد خریدنی از مشتری، «لیدتایم» گفته میشود.»
شجاعی افزود: «لیدتایم از یک هفته برای قطعات داخلی تا ۲۷۰ روز برای برخی قطعات خارجی متغیر است. از آنجا که هر محصول شامل تعداد زیادی از قطعات با لیدتایم مختلف است، نیازمند پیشبینی دقیق زمان تولید برای سفارش قطعات هستیم.»
وی در مورد تعداد محصولات تولیدی کروز گفت: «در کروز حدود ۲۱ هزار کالای نیمساخته و حدود ۸ هزار عدد قطعه یا مواد اولیه وجود دارد که برای تولید ۱۴۰۰ محصول کروز استفاده میشود. در کروز حدود ۴۸۰۰ ایستگاه تولید فعال وجود دارد که در زیربنایی حدود ۲۷۳ هزار مترمربع فعالیت میکنند.»
انووی ایران خودرو بهمن موتور شرکت کروز قطعات خودروی برقی
source
