چری تیگو ۹ احتمالا در ایران عرضه خواهد شد بنابراین بررسی تیپهای مختلف این خودرو بسیار اهمیت دارد. چری، غول خودروسازی چینی، با معرفی چری تیگو ۹ سوپر هیبرید، پرچمدار جدید خود، گامی بلند در جهت ورود به قلمروهای جدید برداشته است. این شاسیبلند پلاگین هیبریدی هفت نفره که به زودی پا به نمایشگاههای استرالیا خواهد گذاشت، گرانترین مدل عرضه شده از سوی این برند تا به امروز محسوب میشود. چری با وفاداری به فلسفه خود مبنی بر ارائه ارزش بالا، تلاش کرده است تا با همان قیمت مدلهای پایه رقبا، امکانات و ویژگیهای سطح بالا را در اختیار مشتریان قرار دهد.
پیش از عرضه رسمی، فرصتی دست داد تا در سفری کوتاه به مقر جهانی چری در ووهو چین، نگاهی نزدیک به این خودروی جدید بیندازیم. در ادامه، جزئیات این خودروی هیجانانگیز را بررسی خواهیم کرد.
قیمتگذاری و جایگاه در بازار
چری تیگو ۹ سوپر هیبرید در یک تیپ کامل و مجهز به نام Ultimate عرضه خواهد شد که قیمت آن ۵۹,۹۹۰ دلار استرالیا (بدون هزینههای پلاک و شمارهگذاری) تعیین شده است.
| مدل | قیمت (قبل از هزینههای پلاک) |
|---|---|
| ۲۰۲۶ چری تیگو ۹ سوپر هیبرید Ultimate AWD CSH | ۵۹,۹۹۰ دلار استرالیا |
این قیمتگذاری، تیگو ۹ را اندکی پایینتر از مدل مرتبط امودا ۹ (با قیمت ۶۱,۹۹۰ دلار استرالیا) قرار میدهد. اما در عین حال، مستقیماً با نسخههای پایه شاسیبلندهای هفت نفره محبوب مانند کیا سورنتو S AWD (از ۵۴,۳۸۰ دلار استرالیا)، هیوندای سانتافه AWD (از ۵۶,۶۵۰ دلار استرالیا) و تویوتا کلُوگر GX هیبریدی (از ۶۲,۴۱۰ دلار استرالیا) وارد رقابت میشود. (تمام قیمتها بدون احتساب هزینههای پلاک و شمارهگذاری هستند.)
کابین: تجربهای نو از طراحی داخلی چری
تیگو ۹ سوپر هیبرید، دوران جدیدی را در طراحی داخلی چری آغاز کرده است. کابین این خودرو با زیبایی، سادگی و ظرافتی مدرن طراحی شده است. داشبورد با چیدمان T شکل ساده خود، با جزئیات جالبی مانند دوختهای برجسته در پنل درها، نوارهای نورپردازی محیطی و ترکیبی از تریم مشکی و ذغالی، جلوهای چشمنواز به فضا بخشیده است.
چری در تیگو ۹ از ترکیب دو نمایشگر هماندازه برای صفحه کیلومتر و صفحه نمایش لمسی سیستم اطلاعات سرگرمی، که در شاسیبلندهای کوچکتر مانند تیگو ۴ و تیگو ۷ دیده میشد، فاصله گرفته است. در عوض، تیگو ۹ از یک صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی برای راننده که به راحتی از پشت فرمان قابل مشاهده است، و یک صفحه نمایش بزرگ ۱۵.۶ اینچی شناور شبیه تبلت برای سیستم مولتیمدیا در کنسول مرکزی بهره میبرد.
صفحه نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی، بزرگ و با وضوح بالا است، اما حس نمیشود که صرفاً برای نمایش یک صفحه بزرگ، فضایی نامتناسب در کابین ایجاد شده باشد. ساختار منوی آن بسیار کاربرپسند بوده و دسترسی به امکانات متعدد را آسان میکند. ویجتها و میانبرهای قابل تنظیم برای کنترل تهویه مطبوع در قسمت پایین صفحه نمایش تعبیه شدهاند.
کنسول مرکزی با حلقهای کرومی که دریچههای هوای میانی را احاطه کرده، برجسته شده است. نوارهای کرومی مشابه نیز در اطراف جا لیوانیها و کلیدهای فیزیکی مجاور آن دیده میشوند. این کلیدها شامل دکمه چرخشی برای تنظیم حالتهای رانندگی، ترمز پارک الکترونیکی، یخزدا شیشهها و دکمههای تک لمسی برای فعالسازی حالت هیبریدی یا تمام الکتریکی هستند.
صندلیهای جلو با حس و حال کلاس تجاری، دارای زیرپایی قابل تنظیم بوده و ترکیبی عالی از حمایت جانبی و راحتی کلی را ارائه میدهند. عملکرد ماساژ صندلیها، به خصوص در سفرهای جادهای طولانی، بسیار دلپذیر است. گرمکن و سردکن صندلیها نیز بسته به فصل، راحتی بیشتری را فراهم میکنند.
ردیف دوم نیز از فضای پای سخاوتمندانه و دریچههای تهویه مطبوع و پورتهای USB بهره میبرد. اما ردیف سوم به اندازه برخی رقبا جادار نیست و بهتر است برای کودکان خردسال یا استفادههای غیرمکرر در نظر گرفته شود.
ابعاد و فضای بار چری تیگو ۹:
| ابعاد | چری تیگو ۹ |
|---|---|
| طول | ۴۸۰۰ میلیمتر |
| عرض | ۱۹۳۰ میلیمتر |
| ارتفاع | ۱۷۳۰ میلیمتر |
| فاصله محوری | ۲۷۵۰ میلیمتر |
| حجم بار | ۱۴۸ لیتر (ردیف ۲ و ۳ فعال، تا سقف) |
| ۴۴۸ لیتر (ردیف ۳ تا شده، تا پوشش بار) | |
| ۸۱۹ لیتر (ردیف ۳ تا شده، تا سقف) | |
| ۲۰۶۵ لیتر (ردیف ۲ و ۳ تا شده، تا سقف) |
پیشرانه پلاگین هیبریدی پیشرفته
چری تیگو ۹ سوپر هیبرید از پیچیدهترین و پیشرفتهترین پیشرانه پلاگین هیبریدی چری تا به امروز بهره میبرد. این سیستم، موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر را با سه موتور الکتریکی ترکیب کرده است که نتایج قابل توجهی را به همراه دارد. حداکثر توان ترکیبی ۳۱۵ کیلووات و گشتاور ۵۸۰ نیوتنمتر، برد ۱۷۰ کیلومتر در حالت تمام الکتریکی (بر اساس استاندارد NEDC) و قابلیت پیمایش تا ۱۲۵۰ کیلومتر با یک بار شارژ و سوختگیری، از جمله این دستاوردها هستند.
قدرت به هر چهار چرخ منتقل میشود. این انتقال توسط یک موتور الکتریکی ۱۷۵ کیلوواتی در محور عقب و دو موتور الکتریکی دیگر صورت میگیرد؛ یکی ۷۵ کیلوواتی در محور جلو و دیگری ۹۰ کیلوواتی که در اولین گیربکس اتوماتیک هیبریدی سه سرعته جهان تعبیه شده است.
باتری ۳۴ کیلووات ساعتی لیتیوم-یون این خودرو، قابلیت شارژ با شارژر سریع DC تا ۷۱ کیلووات را داراست.
مشخصات فنی چری تیگو ۹:
| مشخصات | چری تیگو ۹ |
|---|---|
| موتور | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو بنزینی |
| خروجی موتور بنزینی | ۱۰۵ کیلووات / ۲۱۵ نیوتنمتر |
| خروجی موتورهای الکتریکی | جلو: ۷۵ کیلووات / ۱۷۰ نیوتنمتر + ۹۰ کیلووات / ۲۲۰ نیوتنمتر |
| عقب: ۱۷۵ کیلووات / ۳۱۰ نیوتنمتر | |
| خروجی سیستم ترکیبی | ۳۱۵ کیلووات / ۵۸۰ نیوتنمتر |
| باتری | ۳۴ کیلووات ساعت لیتیوم-یون |
| گیربکس | گیربکس اختصاصی هیبریدی (۳DHT) |
| نوع انتقال قدرت | تمام چرخ محرک (AWD) |
| وزن (خودرو بدون سرنشین) | ۲۲۲۰ کیلوگرم |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت | اعلام نشده |
| مصرف سوخت (ادعایی) | ۱.۴ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر (NEDC) |
| برد رانندگی الکتریکی | ۱۷۰ کیلومتر (NEDC) |
| حداکثر سرعت شارژ AC | ۶.۶ کیلووات (Type 2) |
| حداکثر سرعت شارژ DC | ۷۱ کیلووات (CCS2) |
| ظرفیت باک بنزین | ۷۰ لیتر |
| نوع سوخت مورد نیاز | بنزین سوپر ۹۵ اکتان |
| آلایندگی CO₂ (ادعایی) | ۳۲ گرم بر کیلومتر (NEDC) |
| ظرفیت بکسل (ترمزدار) | ۱۵۰۰ کیلوگرم |
تجربه رانندگی: تعادلی بین راحتی و توانایی
حتی اگر به این ضربالمثل که “هر چقدر پول بدی همانقدر آش میخوری” اعتقاد داشته باشید، چری تیگو ۹ سوپر هیبرید شما را با بیش از حد انتظارتان شگفتزده خواهد کرد. با قیمت حدود ۶۰ هزار دلار، جهش قابل توجهی برای برند چری به شمار میرود، اما پس از چند ساعت رانندگی در جادههای عمومی چین و پیست آزمایشی چری، مشخص شد که این خودرو روحیه ارزشمدار این برند را حفظ کرده است.
در واقع، در مقایسه با رقبایش، یک معامله سودآور محسوب میشود. با این حال، هرگز حس ارزان بودن یا کیفیت پایین را القا نمیکند. بلکه میتواند بسیاری از نقشها را ایفا کند: یک مسافر طولانیمدت با راندمان بالا، یک وسیله نقلیه شهری پاک و بدون احساس گناه برای رفت و آمد روزانه با نیروی تمام الکتریکی، و یک هیولای شتابگیرنده شگفتانگیز در زمان استفاده از تمام جادوی هیبریدی-بنزینی خود.
اما در درجه اول، یک وسیله نقلیه خانوادگی مطمئن و راحت برای زندگی روزمره شهری است. راحت، کمصدا و با شتابگیری بیدردسر در حالت استفاده از باتری به تنهایی، و همچنین ترمزگیری احیاکننده با حس طبیعی هنگام کاهش سرعت.
جعبه دنده سه سرعته، عملکردی یکپارچه و تقریباً نامحسوس هنگام تعویض دندهها دارد. موتور بنزینی ۱.۵ لیتری تنها زمانی وارد عمل میشود که شارژ باتری به زیر ۲۵ درصد برسد یا زمانی که حداکثر قدرت مورد نیاز باشد.
با این حال، این خودرو بزرگ است؛ هم از نظر ابعاد فیزیکی و هم از نظر وزن (بیش از ۲.۲ تن). این بزرگی در فرماندهی که کند و بیروح است و تمایل به واژگونی بدنه در پیچهای تند، خود را نشان میدهد.
البته، خودروی مورد آزمایش ما از مشخصات چینی برخوردار بود که سیستم تعلیق آن نرمتر و متمرکزتر بر راحتی نسبت به نسخه استرالیایی بود. بنابراین، قضاوت نهایی در مورد شخصیت دینامیکی آن، تا زمان فرصتی برای تست رانندگی در استرالیا، به تعویق میافتد.
برجستهترین امکانات رفاهی تیگو ۹ سوپر هیبرید Ultimate ۲۰۲۶:
- رینگهای آلیاژی ۲۰ اینچی
- کیت تعمیر لاستیک
- سقف پانورامیک (قابلیت باز شدن و سانروف) با سایهبان برقی
- درب صندوق عقب برقی
- آینههای جانبی برقی تاشو با گرمکن
- چراغهای جلو LED اتوماتیک (پروژکتوری)
- نوربالا اتوماتیک
- چراغهای عقب LED
- شیشههای آکوستیک (شیشه جلو و دربهای جلو)
- چراغهای خوشآمدگویی
- ورود و استارت بدون کلید
- دستیار پارک خودکار (APA)
- دوربین دید ۳۶۰ درجه
- روکش چرمی صندلیها
- صندلیهای جلوی برقی ۶ حالته با:
- زیرپایی قابل تنظیم
- گرمکن
- سیستم تهویه
- ماساژور
- صندلیهای ردیف دوم بیرونی با گرمکن و تهویه
- فرمان گرمشونده Premium
- تنظیم برقی فرمان در طول و ارتفاع
- کلاستر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی راننده
- صفحه نمایش لمسی ۱۵.۶ اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی
- سیستم صوتی سونی ۱۴ بلندگو (شامل ۲ بلندگو در پشت سری راننده)
- سیستم ناوبری ماهوارهای
- نمایشگر هدآپ (HUD)
- اپل کارپلی و اندروید اتو (سیمی + بیسیم)
- شارژر بیسیم تلفن همراه ۵۰ وات
- سیستم فرمان صوتی هوشمند (Hello Chery)
- نورپردازی محیطی قابل انتخاب
- سیستم تهویه مطبوع دو منطقهای با دریچههای تهویه برای ردیف دوم
- شیشههای برقی با قابلیت بالا و پایین رفتن اتوماتیک
ایمنی تیگو ۹:
این خودرو هنوز توسط سازمانهای ارزیابی تصادف مانند ANCAP یا Euro NCAP تست نشده است.
تجهیزات ایمنی استاندارد شامل:
- ترمز اضطراری خودکار (AEB)
- کروز کنترل تطبیقی (ACC)
- سیستم پایش نقاط کور (BSM)
- سیستم پایش راننده
- سیستم حفظ حرکت بین خطوط (LKA)
- دستیار اضطراری حفظ حرکت بین خطوط
- دستیار ترافیک عقب (RCTA)
- هشدار خروج ایمن
- دستیار ترافیک (Traffic Jam Assist)
- ۱۰ کیسه هوا (شامل کیسه هوای مرکزی جلو و کیسه هوای زانوی راننده)
- دوربین دید فراگیر
- سنسورهای پارک جلو، عقب و جانبی
هزینههای نگهداری و گارانتی
چری تیگو ۹ با گارانتی ۷ ساله بدون محدودیت کیلومتر برای خودرو و گارانتی ۸ ساله بدون محدودیت کیلومتر برای باتری ولتاژ بالا عرضه میشود. همچنین، چری خدمات امداد جادهای تا ۷ سال و سرویس دورهای با سقف قیمت مشخص تا ۷ سال را ارائه میدهد.
سرویسهای دورهای هر ۱۲ ماه یا ۱۵,۰۰۰ کیلومتر مورد نیاز است. هزینههای سرویس به شرح زیر است:
| سرویس (کیلومتر/زمان) | قیمت |
|---|---|
| ۱۵,۰۰۰ / ۱۲ ماه | ۲۹۹ دلار |
| ۳۰,۰۰۰ / ۲۴ ماه | ۳۴۹ دلار |
| ۴۵,۰۰۰ / ۳۶ ماه | ۲۹۹ دلار |
| ۶۰,۰۰۰ / ۴۸ ماه | ۳۴۹ دلار |
| ۷۵,۰۰۰ / ۶۰ ماه | ۲۹۹ دلار |
| ۹۰,۰۰۰ / ۷۲ ماه | ۱۲۹۱.۳۱ دلار |
| ۱۰۵,۰۰۰ / ۸۴ ماه | ۲۸۷.۸۴ دلار |
جمعبندی کارشناسان سایت CarExpert
چری تیگو ۹ سوپر هیبرید، هرچند گرانترین مدل چری تا به امروز است، اما متقاعدکنندهترین مدل این برند نیز محسوب میشود. این خودرو بزرگ، جادار، مملو از امکانات رفاهی و آخرین فناوریهای ایمنی پیشرفته است و در زمینه عملکرد و راندمان سوخت، فراتر از انتظارات ظاهر میشود.
چری تیگو ۹ سوپر هیبرید، انتخابی جسورانه و ارزشمند برای خانوادههایی است که به دنبال شاسیبلند هفت نفرهای با تکنولوژی بالا، امکانات فراوان و قیمت رقابتی هستند.
source