هوندا CB1000GT مدل 2026؛ فصل تازه‌ای در تکامل خانواده Hornet

هوندا CB1000GT مدل 2026
هوندا CB1000GT مدل ۲۰۲۶

هوندا در نمایشگاه EICMA میلان، برگ تازه‌ای از دفتر موتورسیکلت‌های هزار سی‌سی خود را ورق زد. CB1000GT 2026 بر پایه‌ پلتفرم شناخته‌شده‌ CB1000 Hornet شکل گرفته است، اما با ظاهری متفاوت و روحیه‌ای آرام‌تر برای سفرهای طولانی. ترکیب قدرت خام، فناوری‌های الکترونیکی و طراحی هوشمندانه، آن را به یکی از متعادل‌ترین اسپرت‌توررهای کلاس خود بدل کرده است.


اکستریم QX


اکستریم QX

موتور: قلبی از Fireblade، با صدایی ملایم تر

در قلب CB1000GT همان پیشرانه‌ چهارسیلندر خطی ۱۰۰۰ سی‌سی جای دارد که ریشه در CBR1000RR Fireblade مدل ۲۰۱۷ دارد. هوندا برای این نسخه تنظیمات نرم‌تر و نقشه‌ سوخت متفاوتی در نظر گرفته است تا موتور در سفرهای طولانی کم‌تنش‌تر کار کند.

قدرت خروجی در نسخه‌ اروپایی به ۱۴۸ اسب‌بخار در ۱۱۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد، و گشتاور ۱۰۲ نیوتن‌متر در ۸۷۵۰ دور تولید می‌کند. انتقال نیرو از طریق گیربکس شش‌سرعته و کلاچ چندصفحه‌ای با سیستم assist & slipper انجام می‌شود تا هم تعویض‌ها نرم باشند و هم در کاهش دنده‌های تند، پایداری چرخ عقب حفظ شود.

برای نخستین‌بار در خانواده‌ Hornet، سیستم IMU شش‌محوره به کار گرفته شده است تا کنترل کشش، ترمز ABS و حتی ترمزگیری در پیچ‌ها با حساسیت به زاویه‌ خواب موتور انجام شود. پنج حالت رانندگی (Standard ،Sport ،Rain ،Tour و User) امکان تنظیم رفتار موتور، کنترل گاز و ترمز موتور را براساس شرایط مسیر و سلیقه‌ راکب فراهم می‌کند.

شاسی و تعلیق: هوش الکترونیکی در خدمت سفر

CB1000GT همان فریم فولادی Diamond-type نسخه‌ Hornet را دارد، اما تعلیق‌ها به‌طور کامل دگرگون شده‌اند. سیستم Showa EERA با تنظیم الکترونیکی مداوم، براساس اطلاعات دریافتی از IMU و سنسورهای حرکتی، به‌صورت لحظه‌ای میزان فشردگی و بازگشت کمک‌ها را تغییر می‌دهد. این فناوری، پیش‌تر در موتورسیکلت‌های گران‌قیمت‌تر دیده می‌شد، اما هوندا حالا آن را در محصولی میان‌رده در دسترس‌تر قرار داده است.

زاویه‌ فرمان همان ۲۵ درجه است، اما Trail از ۳.۹ به ۴.۲ اینچ افزایش یافته و بازوی عقب بلندتر شده است تا فاصله‌ محوری به ۱۴۶۶ میلی‌متر (۵۷.۷ اینچ) برسد؛ ترکیبی که پایداری بیش‌تری در سرعت‌های بالا ایجاد می‌کند.

ترمزها ساخت Nissin با دیسک‌های دوبل ۳۱۰ میلی‌متری در جلو و سیستم ترمز در پیچ‌ها هستند.

طراحی و تجهیزات: زیبایی کاربردی

طراحی نیمه‌فیرینگ CB1000GT با کمک نرم‌افزارهای شبیه‌سازی جریان هوا (CFD) انجام شده است تا در حالات مختلف شتاب، ترمز و گردش، بیش‌ترین پایداری آیرودینامیکی حاصل شود.

فلاپ جلویی با شیشه‌ محافظ قابل تنظیم در پنج حالت و دامنه‌ حرکتی ۸ سانتی‌متر، همراه با کیف‌های کناری استاندارد (با حجم کلی ۶۵ لیتر) و امکان افزودن باکس عقب، آن را برای سفرهای بلند آماده کرده است.

ارتفاع زین به ۸۲۵ میلی‌متر افزایش یافته که نتیجه‌ استفاده از فوم ضخیم‌تر برای راحتی بیش‌تر در مسیرهای طولانی است. باک ۲۱ لیتری (۵.۶ گالن) نیز بردی بیش از ۳۲۰ کیلومتر را تضمین می‌کند.

تمام نمایشگرها از طریق یک صفحه‌نمایش ۵ اینچی TFT کنترل می‌شوند که سه حالت نمایش و ارتباط تلفنی را ارائه می‌دهد. کنترل‌ها نور پس‌زمینه دارند و سیستم‌های Smart Key، راهنمای خودکار و ESS Emergency Stop (چراغ خطر در ترمز ناگهانی) در تجهیزات استاندارد قرار دارند. وجود جک وسط نیز از نگاه سفرهای جاده‌ای، امتیاز بزرگی است.

جایگاه در بازار

هوندا با معرفی CB1000GT، قصد دارد سهمی از بازار اسپرت‌توررها را از رقبای مستقیمش یعنی Yamaha Tracer 9 GT+ و Suzuki GSX-S1000GX بگیرد. نکته‌ مهم این‌جاست که قیمت اعلام‌شده‌ نسخه اروپایی، به شکل محسوسی پایین‌تر از رقبا خواهد بود؛ همان استراتژی‌ای که موفقیت سری Hornet را رقم زد.

CB1000GT ترکیبی از عقلانیت و اشتیاق است؛ موتورسیکلتی که می‌تواند با همان موتور پرقدرت و پلتفرم مشترک با Hornet، سفری طولانی و آرام را ممکن کند. برای موتورسوارانی که می‌خواهند بدون پرداخت هزینه‌ نجومی، طعم توررهای بزرگ را بچشند، این مدل یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب‌های سال ۲۰۲۶ خواهد بود.

source

توسط khodrocamp.ir