بازار خودروهای فولسایز لوکس و فناورانه در چین، که پیش از این توسط نامهایی چون Aito M9 و Li Auto L9 تسخیر شده بود، اکنون با یک مدعی قدرتمند جدید روبروست. شرکت لیپموتور (Leapmotor) که اکنون از پشتیبانی گروه خودروسازی استلانتیس برخوردار است، با معرفی کراساوور پرچمدار و نهایی خود، D19، رسماً وارد این رقابت سنگین شده است. پیشفروش زودهنگام (Blind Preorder) این خودرو از اول نوامبر در چین آغاز شده و قرار است در نیمه اول سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه شود. این مدل که در دو نسخه تمام الکتریکی (BEV) و افزاینده پیمایش (EREV) عرضه خواهد شد، با مشخصاتی که روی کاغذ ارائه میدهد، قصد دارد تعریف جدیدی از یک پرچمدار ارائه دهد.
شروع پیشفروش با ودیعه ۹۹۹ یوانی (حدود ۱۴۰ دلار) آغاز شده و به ۲۰۰۰ مشتری اول، نسخه ویژهای تحت عنوان «Signature Edition» تعلق خواهد گرفت. اگرچه فضای داخلی خودرو تا پایان سال ۲۰۲۵ رونمایی نخواهد شد، اما مشخصات فنی بیرونآمده از آن، به تنهایی برای ایجاد هیجان در بازار کافی بوده است. لیپموتور با D19 مستقیماً به دنبال سهمخواهی از بخشی از بازار است که تحت سلطه رقبای سرسختی چون Nio ES8، Lynk & Co 900 و Zeekr 9X قرار دارد.
مشخصات فنی D19؛ فراتر از استانداردها یا بلندپروازی مهندسی؟
برگ برنده اصلی لیپموتور D19، مشخصات فنی خیرهکننده آن است که به نظر میرسد مرزهای موجود در کلاس خود را جابجا میکند.
نسخه EREV: تعریف دوباره یک «افزاینده پیمایش»
شگفتانگیزترین بخش ماجرا، نسخه EREV این خودرو است. در حالی که خودروهای EREV معمولاً از باتریهای کوچکتری (مثلاً در حد ۳۰ تا ۴۰ کیلووات ساعت) بهعنوان بافر استفاده میکنند، D19 به یک بسته باتری غولپیکر ۸۰.۳ کیلووات ساعتی ساخت شرکت CATL مجهز شده است. این بزرگترین باتری است که تاکنون برای یک خودروی EREV در این سگمنت معرفی شده و رکورد قبلی را که متعلق به Zeekr 9X (با باتری ۷۰ کیلووات ساعتی) بود، میشکند. این باتری عظیم به D19 اجازه میدهد تا به تنهایی و در حالت تمام برقی، مسافتی بالغ بر ۵۰۰ کیلومتر را طی کند. علاوه بر این، یک مخزن سوخت ۴۰ لیتری نیز برای تغذیه موتور ژنراتور در نظر گرفته شده که برد کلی خودرو را به شکل قابل توجهی افزایش میدهد. قوای محرکه این مدل از دو موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۴۰۰ کیلووات (معادل ۵۳۶ اسب بخار) تأمین میشود که نشاندهنده تمرکز همزمان بر برد و عملکرد بالا است. البته، نقطه ضعف بالقوه این ترکیب، وزن بسیار بالای خودرو خواهد بود که میتواند بر روی هندلینگ و مصرف انرژی در حالت هیبریدی تأثیر بگذارد.
نسخه BEV: تهاجم تمامعیار
نسخه تمام الکتریکی (BEV) حتی از این هم تهاجمیتر ظاهر شده است. این مدل به یک بسته باتری ۱۱۵ کیلووات ساعتی مجهز است که نیروی لازم برای دو موتور الکتریکی با مجموع قدرت عظیم ۵۴۰ کیلووات (معادل ۷۲۴ اسب بخار) را فراهم میکند. لیپموتور ادعا میکند که D19 در این نسخه قادر است تنها در ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ رکوردی که آن را همرده سوپراسپرتها قرار میدهد. علاوه بر این، به لطف معماری شارژ پیشرفته (احتمالاً ۸۰۰ ولتی)، این خودرو میتواند تنها با ۱۵ دقیقه شارژ، انرژی لازم برای پیمودن ۳۵۰ کیلومتر مسافت را بازیابی کند.
پلتفرم و تکنولوژیهای کابین
در قلب این هیولای فناورانه، دو تراشه قدرتمند Snapdragon 8797 قرار گرفته است که وظیفه پردازش سیستم اطلاعات سرگرمی و قابلیتهای رانندگی خودکار (که با حضور سنسور لیدار روی سقف تأیید میشود) را بر عهده دارند. لیپموتور همچنین یک ویژگی عجیب و لوکس را برای بازار چین تدارک دیده است: یک ژنراتور اکسیژن داخلی با ظرفیت تولید حداکثر ۸ لیتر اکسیژن در دقیقه که بر مفهوم «سلامت و تندرستی» در داخل کابین تأکید دارد.
هیولای جدید لیپموتور با پشتیبانی استلانتیسزبان طراحی و ابعاد؛ حضور یک رقیب درشتجثه
لیپموتور D19 از زبان طراحی جدید این شرکت موسوم به «زیباییشناسی طبیعی فناورانه ۲.۰» (Technology Natural Aesthetics 2.0) پیروی میکند. با طولی در حدود ۵.۲ متر و فاصله محوری ۳.۱ متر، این خودرو دقیقاً در قلب سگمنت کراساوورهای فولسایز (مشابه ابعاد Aito M9 یا Li L9) قرار میگیرد و نوید فضایی بسیار جادار در سه ردیف صندلی را میدهد.
در نمای ظاهری، المانهایی مانند چراغهای جلوی دوقسمتی (Split Headlights)، دستگیرههای در مخفیشونده و ستونهای مشکیرنگ، چهرهای مدرن و آیرودینامیک به آن بخشیدهاند. اما شاید چشمگیرترین بخش طراحی، نوار نوری یکپارچه عقب به طول ۱۹۵۸ میلیمتر باشد که از ۱۱,۰۲۶ واحد LED مجزا تشکیل شده و امضای نوری منحصربهفردی را در شب ایجاد میکند. وجود سنسور لیدار در بالای شیشه جلو نیز تأییدی بر عزم جدی D19 برای رقابت در حوزه سیستمهای کمکراننده پیشرفته (ADAS) و رانندگی خودران سطح بالا است. با این حال، برخی منتقدان ممکن است این طراحی را تا حدی وامدار رقبای موفقی چون لی اتو بدانند، هرچند D19 هویت مستقل خود را به نمایش میگذارد.
استراتژی بازار، قیمتگذاری و چالش استلانتیس
مهمترین بخش تحلیل D19، استراتژی قیمتگذاری و جایگاه آن در بازار با توجه به حضور استلانتیس است.
رقبای مستقیم و قیمتگذاری جاهطلبانه
منابع چینی تخمین میزنند که قیمت این خودرو در بازه ۲۵۰,۰۰۰ تا ۳۰۰,۰۰۰ یوان (حدود ۳۵,۱۶۰ تا ۴۲,۱۹۰ دلار) قرار گیرد. اگر این محدوده قیمتی صحت داشته باشد، لیپموتور یک بمب ساعتی را در بازار منفجر کرده است. رقبای مستقیم این خودرو مانند Aito M9 (شروع از حدود ۴۷۰ هزار یوان) یا Li L9 (شروع از حدود ۴۳۰ هزار یوان) به مراتب گرانتر هستند. ارائه مشخصاتی مانند باتری ۸۰.۳ کیلووات ساعتی EREV یا قوای محرکه ۷۲۴ اسب بخاری BEV در این بازه قیمتی، یک «ارزش خرید» بیرقیب ایجاد میکند. با این حال، بسیاری از تحلیلگران، از جمله CarNewsChina، نسبت به این برچسب قیمتی تردید دارند و معتقدند با توجه به مشخصات فنی ردهبالا، قیمت نهایی (بهویژه برای نسخههای پرچمدار EREV و BEV) به ناچار باید بسیار بالاتر از ۳۰۰ هزار یوان باشد.
لیپموتور D19 نقش استلانتیس و افقهای جهانی
پشتیبانی گروه استلانتیس (که اخیراً ۲۰ درصد از سهام لیپموتور را به همراه یک جوینت ونچر برای بازارهای جهانی به دست آورد) یک متغیر حیاتی است. این اتحاد به لیپموتور نه تنها سرمایه و اعتبار، بلکه مسیری روشن برای صادرات و عرضه محصولاتش در بازارهای جهانی (بهویژه اروپا) از طریق شبکه Leapmotor International میدهد. D19 صرفاً یک محصول برای بازار چین نیست؛ این خودرو ویترین توان مهندسی برندی است که قصد دارد از یک تولیدکننده خودروهای اقتصادی به یک بازیگر فناور و ممتاز در سطح جهانی تبدیل شود. چالش اصلی لیپموتور، زمانبندی عرضه است؛ با توجه به اینکه خودرو تا نیمه اول ۲۰۲۶ به بازار نخواهد آمد، این ریسک وجود دارد که تا آن زمان، رقبای آن مدلهای جدیدتری را معرفی کرده و مشخصات فنی D19 دیگر آن «برتری مطلق» امروزی را نداشته باشد.
source