سوبارو براتارو 9500 توربو

سری ویدیوهای هیجان‌انگیز جیم‌کانا (Gymkhana) بار دیگر با نسخه‌ای جدید بازگشته است و طبق معمول، یک خودروی جنون‌آمیز برای این کار ساخته شده است. اگر “فمیلی هاکستر (Family Huckster)” را به یاد بیاورید، همان سوبارو GL (Subaru GL) با آیرودینامیک فعال (Active Aero) که برای “جیم‌کانا ۱۲” توسط تراویس پاسترانا (Travis Pastrana) استفاده شد، حالا شاهد خودرویی دیوانه‌وارتر هستیم: “براتارو ۹۵۰۰ توربو” (Brataroo 9500 Turbo).

این پیکاپ سوبارو برَت (Subaru Brat) با بدنه تمام کربن، دور موتور ۹,۵۰۰ دور بر دقیقه و آیرودینامیک فعال، برای اولین بار در نمایشگاه سِما (SEMA) سال ۲۰۲۵ رونمایی شد و مرزهای جنون در رانندگی نمایشی را جابه‌جا کرده است.

  مشخصات فنی و ساختار خودرو

سوبارو براتارو 9500 توربو

طبق روال همیشه، این خودرو توسط شرکت ورمونت اسپورتس‌کار (Vermont SportsCar – VSC) ساخته شده است و دارای فهرست مشخصات فنی بسیار جدی و چشمگیری است:

  • پیشرانه (Engine): یک موتور بوکسوری (Boxer Engine) 2.0 لیتری که به صورت داخلی توسط VSC ساخته شده است. (موتور بوکسوری به موتوری گفته می‌شود که پیستون‌های آن به صورت افقی و متقابل حرکت می‌کنند و شبیه به مشت‌زنی یک بوکسور است).
  • خروجی قدرت: این موتور توانایی تولید ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۹۲۲ نیوتن متر (۶۸۰ پوند-فوت) گشتاور را دارد.

نکته تخصصی: واضح است که این موتور با سیستم توربوشارژینگ (Turbocharging) تقویت شده است، اما جزئیات دقیق آن مشخص نیست. همچنین معلوم نیست که موتور از نوع EJ (یکی از مدل‌های قدیمی سوبارو) است یا FA (مدل جدیدتر).

سوبارو براتارو 9500 توربو

  • سیستم انتقال قدرت: تمام این قدرت از طریق یک گیربکس سادِف (Sadev Gearbox) به هر چهار چرخ منتقل می‌شود (تمام چرخ‌های متحرک – All-Wheel Drive).

مشخصات فنی سوبارو براتارو ۹۵۰۰ توربو

 

نوع موتور

۲.۰ لیتری بوکسوری (ساخت VSC)

حداکثر قدرت

۶۷۰ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۹۲۲ نیوتن متر (۶۸۰ پوند-فوت)

حداکثر دور موتور

۹,۵۰۰ دور بر دقیقه

سیستم انتقال قدرت

گیربکس سادِف (Sadev)، چهار چرخ متحرک

جنس بدنه

تماماً فیبر کربن (Carbon Fiber)

  شاهکار آیرودینامیک فعال و طراحی

بدنه این پیکاپ سفارشی، تماماً از فیبر کربن (Carbon Fiber) ساخته شده است و از المان‌های آیرودینامیک فعالی (Active Aero) مشابه “هاکستر” استفاده می‌کند:

سوبارو براتارو 9500 توربو

  • باله‌های فعال جلو: دو گلگیر (Fender) جلو دارای شکاف‌های قابل چرخش (Louvers) هستند که می‌توانند به عقب یا جلو تغییر زاویه دهند تا تعادل نیروی آیرودینامیکی (Aero Balance) جلوی خودرو را در هنگام پرش‌ها و حرکات نمایشی کنترل کنند.
  • بال عقب قابل تنظیم: بال عقب (Rear Wing) نیز کاملاً قابل تنظیم است و می‌تواند در اواسط پرواز یا حرکت تنظیم شود. این بال در دو نوع عرضه می‌شود:
    1. بال بزرگتر برای تولید نیروی رو به پایین زیاد (High-Downforce).
    2. بال کوچکتر برای “حرکات عمومی لاستیک‌پاره‌کن” (General Tire-Shredding Antics).
  • طراحی ظاهری: خیزل سلیم (Khyzyl Saleem)، که در شبکه‌های اجتماعی با نام “کایزا (The Kyza)” شناخته می‌شود، مسئول طراحی کلی کیت عریض بدنه (Widebody Kit) این خودرو است.

 کنترل‌های داخلی عجیب

جزئیات جالب‌تری نیز در داخل کابین سوبارو برَت سفارشی پنهان شده‌اند:

  • بازسازی نوستالژیک: رادیو فابریک و مجموعه کنترل‌های HVAC (سیستم تهویه، گرمایش و سرمایش – Heating, Ventilation, and Air Conditioning) کارخانه، بازسازی شده‌اند تا متناسب با هدف اصلی “براتارو” باشند.
  • کاربرد جدید دکمه‌ها: اکنون، کنترل‌های سیستم HVAC برای تنظیم آیرودینامیک فعال استفاده می‌شوند.
  • رادیو وایب‌ساز: رادیو و یک دستگاه رادیوی CB (سیم سیار – Citizen Band Radio) برند یونیدن (Uniden) صرفاً برای ایجاد حس و حال نوستالژیک در داخل کابین قرار داده شده‌اند.

سوبارو براتارو 9500 توربو

تراویس پاسترانا در مورد این خودرو می‌گوید:

“این برَت کاملاً از کنترل خارج شده است – البته به بهترین شکل ممکن! روح یک سوباروی کلاسیک را دارد اما با فناوری‌هایی تجهیز شده که هیچ خودروی جیم‌کانای دیگری قبلاً انجام نداده است. تمام قسمت‌های آن برای تحمل فشار، پرش‌های بزرگ، و ادامه دادن ساخته شده است. این بدون شک دیوانه‌وارترین خودروی جیم‌کانایی است که تاکنون ساخته‌ایم.”

 “آسی شِرِد” در راه است

جدیدترین قسمت از مجموعه “جیم‌کانا” با حضور “براتارو” که آسی شِرِد” (Aussie Shred) نام دارد، در اوایل ماه دسامبر (آذر/دی) به نمایش در خواهد آمد و همانطور که از اسمش پیداست، فیلم‌برداری آن در استرالیا انجام شده است. با شناختی که از تراویس پاسترانا داریم، مطمئناً این قسمت از همیشه دیوانه‌وارتر خواهد بود و شامل حرکات نمایشی مهیج و رانندگی پر ریسک زیادی است.

تا آن زمان، باید منتظر بمانیم تا صدای یک موتور بوکسوری ۹,۵۰۰ دور بر دقیقه را در هوا بشنویم!

منبع ترجمه: motor1

source

توسط khodrocamp.ir