تویوتا تاکوما H2-Overlander

طی سال‌های اخیر، تویوتا با وجود چالش‌های زیرساختی، همچنان بر روی توسعه فناوری هیدروژنی خود متمرکز مانده است. در همین راستا، در جریان نمایشگاه سِما (SEMA Show) امسال، جدیدترین پروژه خود را معرفی کرد: تویوتا تاکوما H2-Overlander کانسپت (Toyota Tacoma H2-Overlander Concept). این پیکاپ آفرود (Off-Road) قدرتمند نه تنها با نیروی محرکه بالا عرضه شده، بلکه تنها محصول جانبی آن آب قابل استفاده است، که نویدبخش آینده‌ای سبزتر و قدرتمند برای پیکاپ‌های همه‌جارو است.

چالش‌های مسیر هیدروژنی تویوتا

تویوتا اخیراً در مسیر هیدروژنی خود با مشکلاتی روبرو شده است. مالکان سدان پیل سوختی هیدروژنی میرای (Mirai)، شکایتی علیه این خودروساز ژاپنی تنظیم کرده‌اند، با این مضمون که تویوتا در مورد در دسترس بودن زیرساخت‌های سوخت‌گیری مورد نیاز برای این خودرو، اطلاعات گمراه‌کننده‌ای ارائه داده است.

تویوتا تاکوما H2-Overlander

با این حال، این مشکلات باعث نشده است که تویوتا از پیگیری پروژه‌های جدید هیدروژنی دست بکشد.

  خلق یک آفرودر با سوخت پاک

تویوتا از همان ابتدا شفاف اعلام کرد که تبدیل یک تاکومای معمولی (بر اساس پلتفرم TNGA-F) به خودرویی که بتواند با هیدروژن کار کند، کار ساده‌ای نیست. اما تیم‌های TRD (Toyota Racing Development – بخش توسعه مسابقه‌ای تویوتا) در کالیفرنیا و کارولینای شمالی توانستند این چالش را با موفقیت پشت سر بگذارند.

تویوتا تاکوما H2-Overlander

کریگ کاوتِن (Craig Cauthen)، مدیر گروه فناوری‌های نوظهور TRD، در این باره می‌گوید:

«بزرگترین چالش ما زمان بود. سوال این بود که در یک بازه زمانی فشرده، چگونه می‌توانیم یک خودروی کاملاً یکپارچه برای سِما آماده کنیم که قبلاً بنزینی بوده و حالا با هیدروژن کار می‌کند؟»

با استفاده از مدل‌سازی کَد (CAD – Computer-Aided Design) و راهنماهای چاپ سه‌بعدی، تیم موفق به ساخت کانسپت H2-Overlander شد.

تویوتا تاکوما H2-Overlander

  مشخصات فنی و نوآوری‌های کلیدی

این تاکومای مفهومی مجهز به دو موتور الکتریکی است که در مجموع ۵۴۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. نیروی محرکه این خودرو از طریق ترکیب یک پیل سوختی (Fuel Cell Stack) نسل دوم (مشابه مدل میرای) و یک بسته باتری لیتیوم-یون ۲۴.۹ کیلووات ساعت تأمین می‌شود.

تویوتا تاکوما H2-Overlander

ویژگی فنی

مشخصات

توضیحات تخصصی

نوع پیشرانه

پیل سوختی هیدروژنی و برقی (FCEV/BEV)

ترکیب یک سلول سوختی و باتری ۲۴.۹ کیلووات ساعت

قدرت کل خروجی

۵۴۷ اسب بخار (۴۰۲ کیلووات)

موتور جلو (Front Motor): ۳۰۱ اسب بخار

ظرفیت هیدروژن

۶ کیلوگرم (حدود ۱۳ پوند)

ذخیره شده در سه مخزن داخل شاسی

باتری کمکی

۲۴.۹ کیلووات ساعت

باتری لیتیوم-یون (Lithium-ion)

انتقال قدرت

چهار چرخ محرک واقعی (۴WD)

گشتاور آنی از طریق دیفرانسیل لغزش محدود جلو (Limited-Slip Differential) و دیفرانسیل قفل‌شونده الکترونیکی عقب (Electronic Locking Differential) منتقل می‌شود.

سیستم تعلیق

کمک‌فنرهای حرفه‌ای فاکس ۲.۵ (Fox 2.5 Performance Elite Series)

کیت تعلیق بلند (Long-Travel) تقویت شده TRD

سیستم ترمز

ارتقاء ترمزهای جلو (Brake Upgrade) به مدل توندرا (Tundra)

 

تایرهای آفرود

۳۵ اینچ

نصب شده روی رینگ‌های سفارشی ۱۷ اینچی

تأمین برق خارجی

۱۵ کیلووات (Power Takeoff)

قابلیت شارژ همزمان دو خودروی برقی (EV)

 بازیابی آب خروجی: خلاقیت آفرودی

یکی از قابل توجه‌ترین نوآوری‌های کانسپت H2-Overlander، سیستم بازیابی آب اگزوز TRD است که در مرحله ثبت اختراع (Patent-Pending) قرار دارد.

  1. پیل سوختی در فرآیند تولید برق، بخار آب خالص را به عنوان محصول جانبی منتشر می‌کند.
  2. این سیستم، بخار آب خروجی را جمع‌آوری و فیلتر می‌کند.
  3. آب حاصله، مقطر و فاقد مواد معدنی است.
  4. این آب می‌تواند برای شستشو و دوش گرفتن در طول سفرهای آفرود و کمپینگ (Overlanding) مورد استفاده قرار گیرد، که برای وسیله‌ای که قرار است مدت‌ها دور از امکانات بماند، یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود.

تویوتا تاکوما H2-Overlander

طراحی خارجی سازگار با محیط زیست

در طراحی جسورانه بدنه این پیکاپ نیز، ملاحظات محیط زیستی در نظر گرفته شده است:

  • پانل‌های آیرودینامیکی (Aero Panels) بدنه از فیبر کربن بازیافتی ساخته شده‌اند.
  • شامل سپرهای آفرودی جلو و عقب، نقاط بازیابی (Recovery Points) یکپارچه، سیستم‌های دوگانه نگه‌دارنده عقب و چراغ‌های استاندارد DOT (Department of Transportation) است.

کاوتن (Cauthen) افزود: «ما می‌خواستیم میراث آفرود و مسابقات بیابانی TRD را حفظ کنیم، در حالی که از جدیدترین فناوری‌های پیشرانه استفاده کرده‌ایم. این خودرو توانایی تیم TRD را فراتر از پیست‌های مسابقه به نمایش می‌گذارد.»

تویوتا تاکوما H2-Overlander

  زیرساخت، پاشنه آشیل هیدروژن

با وجود تمام مزایای نیروی هیدروژن – مانند تجربه رانندگی شبیه به خودروهای برقی (EV)، صفر بودن آلایندگی خروجی و سرعت سوخت‌گیری مشابه خودروهای بنزینی – محدودیت زیرساخت‌ها یک مانع اساسی است.

  • در حال حاضر، کمتر از ۲۰,۰۰۰ خودروی پیل سوختی هیدروژنی (FCEV) در جاده‌های ایالات متحده تردد می‌کنند.
  • اکثریت قریب به اتفاق این خودروها در ایالت کالیفرنیا متمرکز شده‌اند.

تا زمانی که ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن گسترده نشوند، این فناوری همچنان در انحصار افراد محدودی باقی خواهد ماند. با این حال، اصرار تویوتا بر استفاده از این فناوری در انواع وسایل نقلیه مانند تاکوما H2-Overlander مفهومی نشان می‌دهد که اگر زیرساخت‌ها به این فناوری برسند، تویوتا یک مزیت رقابتی قابل توجه نسبت به رقبای خود خواهد داشت.

منبع ترجمه: autoblog

source

توسط khodrocamp.ir