روایت وارونه وزارت صمت از وضعیت تولید خودرو

جدیدترین آمار از افت ۹ درصدی تولید غولهای جاده مخصوص خبر میدهد. آمار ۶ ماهه نیز افت ۱۳.۴ درصدی تولید را نشان میدهد، اما سرپرست دفتر صنایع خودرو از افزایش تولید خبر میدهد. البته دروغ نمیگوید، اما تمام حقیقت را هم بیان نمیکند. هدف وزارت صمت از روایت وارونه وضعیت تولید خودرو چیست؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، براساس جدیدترین گزارش ارائهشده به بورس، از میان شرکتهای بزرگ خودروساز، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، تنها آبیپوشان موفق به افزایش تولید شدهاند. دو شرکت دیگر بهترتیب با افت ۳۴ و ۳۸ درصدی مواجه شدهاند.
آماری که توسط وزارت صمت نیز تهیه شده است، از افت کلی تولید در نیمه نخست سال جاری خبر میدهد. پرتیراژترین تولیدکننده بخش خصوصی نیز با افت ۶۱ درصدی تولید همراه شده است.
این آمار نشان میدهد که وضعیت عمومی تولید بهطور کلی مناسب نیست و عوامل متعددی منجر به کاهش تولید نسبت به سال گذشته شدهاند.
در این شرایط، سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت بدون اشاره به افت تولید خودرو و فاصله زیاد از برنامههای پیشبینیشده، تلاش دارد شرایط صنعت خودروسازی را عادی جلوه دهد.
در همین رابطه، سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت از افزایش ۱۵ درصدی تولید خودرو خبر داده و میگوید: «اگر بخواهیم آمار تولید انواع خودرو در شهریورماه ۱۴۰۴ (۱۱۰ هزار و ۹۵۰ دستگاه) را با مدت مشابه در سال ۱۴۰۳ (۹۶ هزار و ۵۵۷ دستگاه انواع خودرو) مقایسه کنیم، شاهد افزایش حدود ۱۵ درصدی خواهیم بود.»
محمدعلی حاجیزاده میافزاید: «در تیرماه امسال ۷۶ هزار و ۵۴۲ دستگاه انواع خودروهای سواری، وانت، ون، مینیبوس، میدلباس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده است و در مردادماه این آمار به ۸۴ هزار و ۱۱۵ دستگاه (۹.۹ درصد افزایش) رسیده است. این روند افزایش تولید در شهریورماه ۱۴۰۴ ادامه یافت و به ۱۱۰ هزار و ۹۵۰ دستگاه (حدود ۳۲ درصد افزایش نسبت به ماه مرداد و حدود ۴۵ درصد افزایش نسبت به تیرماه) رسید.»
البته آمار افزایشی در ماههای مورد اشاره به این دلیل رشد یافته است که تولید در خرداد و تیر به دلیل جنگ ۱۲روزه با افت همراه شده بود.
وی در ادامه همچنین به موضوع تعهدات خودروسازان و معوقات موجود در این زمینه اشاره کرده و میگوید: «یکی از مهمترین اقدامات، تمرکز بر کاهش صف تحویل و معوقات مشتریان است. تعهدات کل دو خودروساز بزرگ کشور با تلاشهای صورتگرفته از سوی وزارت صمت شامل نظارت، حمایت و پیگیریهای به عمل آمده، روندی کاهشی (بهطور متوسط ۳۸ درصد) داشته است. همچنین کاهش تعهدات معوقه یکی از شرکتهای مهم خودروسازی حتی به رقم قابلتوجه ۷۶ درصد (کاهش) رسیده است که امیدواریم این روند کاهشی از سوی همه شرکتهای خودروسازی آغاز و تداوم یابد. بههرحال، کاهش تعهدات معوقه حاکی از بهبود تدریجی در فرآیند تولید و توزیع است.»
حاجیزاده تأکید کرد: «این روند مثبت، نتیجه تلاش در صنعت خودرو و پیگیریهای مستمر وزارت صمت است و ما مصمم هستیم تا با تداوم این روند، شاهد توزیع هرچه روانتر خودروها در بازار و کاهش دوره انتظار مشتریان باشیم. دلیل اصلی این تراکم تعهدات مربوط به پیشفروش بیش از ظرفیت خودروسازان در گذشته بود. تلاش وزارت صمت، تنظیمگری در این حوزه است و طبق ابلاغ به خودروسازان، اعلام شد تا پایان سال باید تعهدات معوق حل و فصل شود.»
سرپرست دفتر خودرو وزارت صمت تأکید کرد: «علیرغم کاهش تأمین ارز مورد نیاز صنعت خودرو، جنگ دوازدهروزه و شرایط حاکم بر اقتصاد و بازار کشور و ناترازی برق صنایع در نیمه اول سال، شاهد افزایش تولید خودرو هستیم.»
برخلاف آنچه سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت میگوید، در حال حاضر خودروسازان همچنان با مشکلات عدیدهای از جمله کمبود نقدینگی، افزایش بدهی به زنجیره تأمین، کاهش سرعت تزریق قطعه به خطوط تولید، کمبود ارز و افزایش هزینههای تولید مواجه هستند. چالشهایی که در هفتماهه ابتدایی سال منجر به کاهش تولید شده است.
در این میان، آیا بازی با اعداد، آمار و خوانش دادهها آنگونه که مورد پسند باشد، میتواند تغییری در وضعیت بازار، قیمتها و توان خریداران ایجاد کند؟ آیا در نوع نگاه وزارت صمت به خودروسازی تغییری به وجود آمده است؟ در این شرایط، آیا با نیاز مبرم این صنعت به تزریق ۴۰ همت تسهیلات میتوان به بهتر شدن اوضاع و رشد تولید باور داشت؟
تولید خودرو صنعت خودرو وزارت صمت
source
              