هرآنچه درباره سری ال اس (LS) میدانستید را فراموش کنید، چرا که این خودروی جدید، به وضوح چیزی نیست که در ذهن داشتید. نامی که همواره تداعیکننده سدان (Sedan) پرچمدار و مجلل لکسوس بود، اکنون دچار تحولی چشمگیر شده است.
از این پس، این دو حرف (LS) دیگر مخفف عبارت “Luxury Sedan” (سدان لوکس) نیستند، بلکه معنای “Luxury Space” (فضای لوکس) را با خود حمل میکنند؛ و این سازه مکعبی و جعبهای، این فضا را به وفور در اختیار سرنشینان قرار میدهد. اگرچه ایده مینیون (Minivan) LS شاید در نگاه اول شبیه به طرحهایی باشد که یک هوش مصنوعی در یک روز بیکاری تولید کرده است، اما این خودرو کاملاً واقعی است.

معرفی در نمایشگاه تحرک ژاپن ۲۰۲۵
- این کانسپت (Concept) یا همان مدل مفهومی، که در نمایشگاه تحرک ژاپن ۲۰۲۵ (Japan Mobility Show 2025) رونمایی شد، یک جابهجا کننده سرنشینان غیرمتعارف با شش چرخ و سه ردیف صندلی است.
- البته، نباید فراموش کرد که لکسوس در زمینه تولید مینیونها کاملاً تازهکار نیست. این شرکت از سال ۲۰۱۹ مدل الام (LM) را که نسخهای مجللتر از تویوتا آلفارد/ولفایر (Alphard/Vellfire) است، به فروش میرساند.
- با این حال، این مدل مفهومی جدید، وعده یک محصول به مراتب فراتر و مجللتر را میدهد، و این تجمل تنها به دلیل وجود یک محور (Axle) اضافی نیست.
یک گام بزرگ به جلو

«سایمون هامفریز (Simon Humphries)»، مدیر ارشد برندینگ (Chief Branding Officer) تویوتا (Toyota)، اخیراً اعلام کرد که لکسوس به عنوان یک “پیشگام“ به حرکت خود ادامه داده و “آزادانهتر عمل خواهد کرد.”
این کانسپت جسورانه کاملاً با این رویکرد مطابقت دارد و یک تغییر جهت عظیم نسبت به سدانهای LS تولید شده از سال ۱۹۸۹ میلادی را نشان میدهد. طراحی “آجر روی چرخ“ این خودرو کاملاً زاویهدار بوده و دارای کابینی بسیار بزرگ و جادار (Cavernous Cabin) است که با یک سقف شیشهای پانوراما (Panoramic Glass Roof) دوتایی و عظیم پوشانده شده است.
تعهد به تولید انبوه

به نظر میرسد این طرح عجیب، شانس بالایی برای تبدیل شدن به یک مدل تولیدی (Production Model) دارد. آکیو تویودا (Akio Toyoda)، رئیس هیئت مدیره تویوتا، با اطمینان اعلام کرده است که تیم توسعه میتواند مینیون LS را به واقعیت تبدیل کرده و به طور غیرمستقیم آن را جایگزین سدان نمادین (Seminal Sedan) نماید:
«این یک چالش باورنکردنی است. مردم از لکسوس انتظارات مشخصی دارند— سکوت، راحتی و توانایی غلبه بر هر مسیری. یک خودروی شش چرخ باید به تمام این اهداف دست یابد. همه به این وظیفه متعهد هستند و من مطمئنم که موفق خواهند شد.»
جزئیات طراحی و مهندسی
لکسوس هنوز در مورد مشخصات فنی (Technical Specifications) این مدل مفهومی اطلاعات دقیقی منتشر نکرده است، اما به نظر میرسد کانسپت LS بزرگترین خودرویی باشد که این برند تاکنون ساخته است.
بخش لوکس تویوتا ادعا میکند که چیدمان غیرعادی شش چرخ، “بستهبندی فضای داخلی (Packaging) را متحول خواهد کرد،“ هرچند توضیح نداده است که این امر دقیقاً چگونه محقق میشود.
نکات قابل توجه در طراحی شامل موارد زیر هستند:
- درب عقب دوتکه (Split Tailgate).
- فضای پای بسیار زیاد (Acres of Legroom) برای سرنشینان عقب.
- استفاده از سایهبانهای بامبو برای حفظ حریم خصوصی در فضای داخلی مجلل (Lavish Interior).

آیندهای الکتریکی و بیصدا
مدل مفهومی LS احتمالاً یک خودروی برقی (Electric Vehicle – EV) است، که این امر به حداکثر رساندن فضا کمک کرده و در عین حال، “سکوت و ظرافت (Refinement) بیصدای“ مورد انتظار از یک پرچمدار لکسوس را حفظ میکند.

اضافه شدن یک محور اضافی، پیچیدگیهای فنی را افزایش داده و همچنین سوالاتی را درباره صدای جاده (Road Noise) ایجاد میکند، اما لکسوس به نظر میرسد که نسبت به موفقیت این طرح اطمینان دارد. باید به این شرکت اعتبار داد که کاملاً خارج از چارچوبهای سنتی (Thinking Far Outside The Box) فکر میکند، حتی اگر استفاده از نام LS برای این خودرو کمی غیرمنتظره به نظر برسد.
به نظر میرسد لکسوس در حال ترسیم مسیر جدیدی است، بنابراین شاید مجبور باشیم به خودروهایی که قالبهای سنتی را میشکنند، عادت کنیم. با این حال، جهش از یک سدان سنتی سهجعبهای (Three-Box Sedan) به یک مینیون غیرمعمول، به راستی یک گام بزرگ است.
جدول مشخصات فنی (بر اساس اطلاعات موجود)
|
ویژگی |
توضیحات |
|
نام |
لکسوس LS کانسپت (Lexus LS Concept) |
|
کلاس خودرو |
مینیون (Minivan) لوکس |
|
تعداد چرخ |
۶ چرخ |
|
تعداد ردیف صندلی |
۳ ردیف |
|
نوع پیشرانه |
احتمالاً تمام برقی (Electric Vehicle – EV) |
|
فلسفه نام |
Luxury Space (فضای لوکس) – جایگزین Luxury Sedan |
|
تاریخ رونمایی |
نمایشگاه تحرک ژاپن ۲۰۲۵ |
|
بخش ویژه فضای داخلی |
سقف شیشهای پانوراما دوتایی، فضای پای فراوان، سایهبان بامبو |
منبع ترجمه: motor1
source