کرولا کانسپت به مناسبت شصتمین سالگرد تویوتا کرولا

کمپانی معظم تویوتا، شصتمین سالگرد کرولا را با یک کرولای کانسپت جشن گرفت.
شرکت خودروسازی تویوتا شصتمین سال عرضهی نسل اول کرولا در سال ۱۹۶۶ را جشن گرفت. به مناسبت این رویداد، این شرکت نمونهی اولیهای از نسل آینده کرولا را طراحی کرده که امروز در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شد.
اندکی در خصوص کرولا
از زمان معرفی کرولا در سال ۱۹۶۶، این خودرو در قالبهای گوناگونی عرضه شده است. از هاچبک گرفته تا سدان، استیشن و کوپه. در برخی بازارها حتی نسخهای مینیون از آن ارائه شد، و در بازارهای دیگر مدلهای لیفتبک سهدر و پنجدر عرضه شدند.
آزادی عمل تویوتا در استفاده از نام «کرولا» برای طیف گستردهای از سبکهای بدنه، نقش بزرگی در موفقیت بیسابقهی آن داشته است؛ بهطوری که مجموع تولیداتش از ۵۵ میلیون دستگاه فراتر رفته و آن را به پرفروشترین خودروی تاریخ تبدیل کرده است.
تویوتا کرولا کانسپت


فرم این خودروی مفهومی کاملاً ظاهری آیندهنگرانه دارد؛ کابینی کشیده با دماغه و انتهایی کوتاه. خط شیبدار پنجرهها در امتداد درها و شیشهی جلوی بزرگ، جلوهای چشمگیر به آن بخشیدهاند.
در سیزدهمین نسل خود، به نظر میرسد کرولا در آستانهی تحولی اساسی قرار دارد. این سدان چشمگیر که فعلاً در مرحلهی مفهومی است، روی رینگهای ۲۱ اینچی با طرح Y سوار شده و تصویری روشن از آیندهی این نام افسانهای ارائه میدهد.
نکتهی جالب اینجاست که دستکم سه درپوش سوخت در طراحی دیده میشود. دو عدد روی گلگیرهای جلو و یکی در گوشهی عقب سمت راننده. به نظر میرسد تویوتا با این جزئیات به وجود یک سامانهی پلاگینهیبرید با موتور درونسوز کوچک در زیر کاپوت اشاره دارد.
کابین؛ دنیایی متفاوت


در داخل کابین نیز تغییرات جسورانهای نسبت به کرولای فعلی که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، دیده میشود. دکمههای فیزیکی جای خود را به کلیدهای لمسی اطراف یک نمایشگر دیجیتال دادهاند و تمام کنترلرها پشت فرمان جمع شدهاند. اهرم انتخاب دنده به شکل خودرو، که در ارتفاعی بالاتر روی کنسول شناور کنار راننده نصب شده، طراحیای شبیه به مینیونها را یادآوری میکند تا سدانهای سنتی.
مشخصات فنی

هیچ اطلاعات فنی رسمی دربارهی کرولا کانسپت منتشر نشده است. با این حال طبق اعلام مسئولین کمپانی، تویوتا قصد دارد مجموعهای گسترده از قوای محرکه را برای آن عرضه کند. از مدل کاملاً برقی گرفته تا نسخههای هیبریدی و پلاگینهیبرید.
همچنین تویوتا تأیید کرده که در حال توسعهی نسل جدیدی از موتورهای ۱.۵ و ۲ لیتری است که نسبت به نمونههای فعلی کوچکتر، سبکتر و کارآمدتر خواهند بود.
سخن پایانی

طبیعتاً خودروهای مفهومی برای جلب توجه طراحی میشوند. اما وقتی یک خودروساز نام یک مدل واقعی را به آن اختصاص میدهد، معمولاً نشانهای از مسیر آینده است. احتمالاً نسل بعدی کرولا به این شدت افراطی نخواهد بود، با این حال تویوتا آشکارا قصد دارد زبان طراحی خود را فراتر از همیشه پیش ببرد. این حرکت برای خودرویی که معمولاً در طراحی محتاطانه عمل کرده، ریسک بزرگی محسوب میشود.
تویوتا تویوتا کرولا تویوتا کرولا کانسپت
source
