شرکت ماهان صنعت پارس، در اطلاعیهای ویژه آبان ماه، قیمت نهایی و قطعی تویوتا کرولا کراس (Toyota Corolla Cross) را برای بازار ایران اعلام کرد. این کراساوور محبوب که بر پایه پلتفرم جهانی TNGA-C تویوتا ساخته شده است، با قیمت ۳ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان (با احتساب کلیه هزینههای جانبی) به دست مشتریان خواهد رسید. ورود این خودرو، که جایگاهی بین مدلهای C-HR و راوفور (RAV4) در سبد محصولات تویوتا دارد، نشاندهنده آغاز دور جدیدی از عرضه محصولات مدرن و هیبریدی این برند ژاپنی در بازار ایران است.
قیمت رسمی و خدمات پس از فروش
همانطور که اشاره شد، شرکت ماهان صنعت پارس قیمت ۳,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومانی را برای این خودرو اعلام کرده است. این شرکت همچنین اعلام کرده که با توجه به قراردادهای مشترک با سایر واردکنندگان تویوتا، شبکه خدمات پس از فروش گستردهای شامل ۴۰ عاملیت فعال در سراسر کشور، آماده ارائه خدمات گارانتی و سرویسهای دورهای به مالکان خواهند بود. علاوه بر این، خدمات کارشناسی رایگان بدنه و کارشناسی فنی (به درخواست خریدار) در نمایندگی مرکزی این شرکت ارائه میشود.
| خودرو | قیمت اعلامی (تومان) |
|---|---|
| تویوتا کرولا کراس | 3,120,000,000 |
مشخصات فنی و قوای محرکه؛ قلب هیبریدی ۱۹۴ اسبی
بر اساس اطلاعات فنی منتشر شده، تویوتا کرولا کراس با دو گزینه قوای محرکه در بازارهای جهانی عرضه میشود، اما تمرکز اصلی بر نسخه هیبریدی پیشرفته آن است.
پیشرانه بنزینی و هیبریدی
نسخه استاندارد بنزینی از یک موتور ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۶۹ اسب بخار و گیربکس CVT بهره میبرد. با این حال، نسخه جذابتر که در بسیاری از بازارها مورد توجه قرار گرفته، نسخه هیبریدی است. این مدل از ترکیب یک موتور بنزینی و موتورهای الکتریکی، مجموعاً ۱۹۴ اسب بخار قدرت تولید میکند. این نیروگاه هیبریدی نه تنها شتاب صفر تا صد مطلوبی در حدود ۹.۲ ثانیه را فراهم میکند، بلکه نقطه قوت اصلی آن در بهرهوری است. مصرف سوخت ترکیبی این مدل حدود ۴.۵۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که برای یک کراساوور در این ابعاد، رقمی بسیار اقتصادی محسوب میشود.
ساختار شاسی و سیستم تعلیق
کرولا کراس از معماری مدرن GA-C تویوتا بهره میبرد. در مدلهای دیفرانسیل جلو (FWD)، سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و تعلیق عقب از نوع تیر پیچشی (Torsion Beam) است. این انتخاب به کاهش هزینههای تولید و افزایش فضای مفید صندوق عقب کمک کرده است. در مقابل، مدلهای مجهز به سیستم چهار چرخ محرک (AWD) از سیستم تعلیق عقب مستقل (Independent) بهره میبرند که پایداری و دینامیک حرکتی بهتری را بهخصوص در مسیرهای غیرآسفالت ارائه میدهد.
طراحی، ابعاد و فضای کابین؛ یک SUV کاربردی بر پلتفرم TNGA
تویوتا کرولا کراس با فاصله محوری ۲۶۴۰ میلیمتر، فضایی رقابتی را در کلاس خود ارائه میدهد. این خودرو با هدف ارائه یک تجربه جادارتر نسبت به C-HR و کاربردیتر برای خانوادهها طراحی شده است. یکی از نقاط قوت کلیدی آن، فضای بار است که در حالت استاندارد ۶۸۰ لیتر حجم دارد و با خواباندن صندلیهای عقب این فضا به ۱۷۵۰ لیتر افزایش مییابد، که برای سفر و استفادههای خانوادگی ایدهآل است. در بخش طراحی خارجی، خودرو از المانهای مدرن تویوتا مانند چراغهای کشیده در جلو و عقب، رینگهای ۱۸ اینچی براق، اسپویلر سقفی و آنتن کوسهای بهره میبرد. این خودرو در بازار چین توسط دو جوینت ونچر مختلف تولید میشود؛ FAW Toyota آن را با نام کرولا کراس و GAC Toyota آن را با نام Frontlander به فروش میرساند.
سطح تجهیزات و قیمتگذاری در بازار ایران
ورود کرولا کراس به بازار ایران تنها با اتکا به نام برند تویوتا نیست، بلکه این خودرو مجموعهای کامل از امکانات ایمنی و رفاهی مدرن را ارائه میدهد.
ایمنی و سیستمهای کمکراننده (ADAS)
در بخش ایمنی، این خودرو به ۷ کیسه هوا مجهز شده است. علاوه بر ترمز پارک برقی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (VSC) و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کرولا کراس از مجموعه سیستمهای کمکراننده پیشرفته (ADAS) نیز بهره میبرد. این مجموعه شامل سیستم هشدار و جلوگیری از تصادف از جلو، رادار حفظ حرکت بین خطوط و سیستم رادار تابلوخوان میشود.
امکانات رفاهی و تکنولوژی
از نظر امکانات رفاهی، لیست قابل قبولی برای این کراساوور در نظر گرفته شده است. مواردی مانند سانروف برقی، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو، تجربه رانندگی راحت و مدرنی را فراهم میکنند.
source