تأثیر توافق تجاری چین و آمریکا بر خودروسازی ایران

آنگونه که رسانههای غربی اعلام میکنند، مذاکرات جاری تجاری میان دو ابرقدرت اقتصادی جهان بهخوبی پیش میرود. با توجه به نوع رابطه تجاری میان ایران و چین و همچنین تحریمهای آمریکا علیه کشور، این پرسش مطرح است که تأثیر توافق تجاری چین و آمریکا بر خودروسازی ایران چه خواهد بود؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حال حاضر مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین به عنوان دو ابرقدرت اقتصادی–تجاری جهان در جریان است. به گفته «مذاکرهکننده ارشد تجارت چین»، آنها به یک اجماع مقدماتی با طرف آمریکایی دست یافتهاند. وزیر خزانهداری آمریکا نیز از نهایی شدن چارچوبی بسیار اساسی با چین درباره برخی موضوعات خبر داده است.
به باور تحلیلگران، «ثبات یا بهبود روابط تجاری بزرگترین اقتصادهای دنیا از یک سو باعث افزایش ریسکپذیری در بازارها میشود و از سوی دیگر، پیشرفت مذاکرات تجاری میان این دو کشور گامی مهم در جهت کاهش تنشهای تجاری و فشار بر زنجیرههای تأمین بینالمللی خواهد بود.»
در این میان، با توجه به نوع رابطه ایران با این دو کشور، این پرسش مطرح است که در صورت دستیابی به توافق تجاری، صنعت خودروسازی ایران چه سمتوسویی خواهد یافت؟ بهخصوص اینکه روابط کشور با چین و آمریکا در دو جهت مخالف هم قرار دارند.
چین منبع اصلی تأمین نیازهای خودرویی کشور است و آمریکا بهطور مستقیم این صنعت را تحریم کرده است.
نوسان در قیمت فولاد
بر این اساس کارشناسان معتقدند که یکی از اصلیترین اثرات توافق یا عدم توافق، بر قیمت جهانی فولاد و آلومینیوم اثر مستقیم خواهد گذاشت. چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد است و هرگونه تعرفه یا توافقی میتواند قیمت این مواد را در بازار جهانی تغییر دهد. این نوسانات بر هزینه تولید خودرو در ایران که به واردات فولاد وابسته است، تأثیر مستقیم خواهد داشت. سایر فلزات وارداتی مورد استفاده در خودروسازی نیز کموبیش تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.
ارزان و گران شدن واردات
تضعیف و تقویت یوان از دیگر اثرات مذاکرات تجاری است که در واردات خودرو و قطعات تأثیرگذار خواهد بود. اگر یوان در برابر دلار تقویت شود، قیمت خودروها و قطعات وارداتی از چین برای ایران گرانتر خواهد شد. اگر یوان تضعیف شود، این واردات ارزانتر میشود. ارزان و گران شدن واردات خودرو و قطعات نیز به نتیجه مذاکرات تجاری چین و آمریکا بستگی دارد.
سرمایهگذاری خودرویی چین در ایران!
در این شرایط برخی معتقدند که اگر چین با موانع بیشتری در غرب مواجه شود، ممکن است به سرمایهگذاری خودرویی در ایران روی آورد. به بیان دیگر، در صورت تداوم یا تشدید تنش بین آمریکا و چین، احتمال همکاری اقتصادی چین با ایران در بخش خودرو افزایش مییابد. ایران میتواند برای چین به یک بازار استراتژیک و یک شریک برای دور زدن تحریمهای غرب تبدیل شود. البته طی سالهای اخیر این مسئله یعنی سرمایهگذاری مشترک بسیار کمرنگ بوده و بیشتر همکاریها در قالب واردات انجام شده است.
در مقابل، ممکن است دستیابی این دو کشور به توافق، منجر به کاهش توجه چین به ایران شود. به عبارت بهتر، این توافق و دستیابی به بازارهای جدید، بهخصوص در اروپا، جذابیت اقتصادی ایران برای شرکتهای چینی را کاهش خواهد داد.
در نهایت، واکنش صنعت خودروسازی ایران به این تحولات بستگی به سیاستهای داخلی دارد. آیا این صنعت آماده جذب فناوری و سرمایهگذاری بیشتر از چین است؟ آیا میتواند از این روابط برای ارتقای کیفیت و توسعه فناوری داخلی استفاده کند یا صرفاً به یک بازار مونتاژکننده قطعات چینی تبدیل خواهد شد؟ پاسخ این سؤالات، کلید تعیین میزان بهرهمندی ایران از پیامدهای مذاکرات دو ابرقدرت اقتصادی جهان است.
توافق چین و آمریکا خودروسازی ایران صنعت خودرو
source
