پورشه ماکان GTS برقی

پورشه سرانجام از مدل جدید ماکان با نام GTS برقی رونمایی کرد. محصولی جذاب و اسپرت که دیگر خبری از صدای غرش موتور در آن نیست.
پورشه با معرفی نسخهی ماکان GTS الکتریکی، گام تازهای در مسیر تحول پیشرانههای خود برداشته و مفهوم رانندگی اسپرت را در قالب سکوت و قدرت بازآفرینی کرده است. این مدل، نشان دهندهی تکامل طبیعی خانوادهی ماکان و یکی از شاخصترین نمادهای گذار صنعت خودرو از دوران احتراقی به نسل تمام برقی محسوب میشود.
پایان نسل احتراقی؛ آغاز دوران الکتریکی

بر اساس برنامه ریزیهای اخیر پورشه، نسخههای برقی ماکان در سال جاری از نظر فروش از مدلهای بنزینی پیشی گرفتهاند. رخدادی که تا حدودی ناشی از توقف عرضهی موتورهای درون سوز در بازار اتحادیهی اروپا است.
روند حذف مدل بنزینی تا سال ۲۰۲۶ در سطح جهانی ادامه خواهد یافت اما در عین حال، پورشه در حال توسعهی یک کراس اوور جدید با پیشرانهی احتراقی و نام متفاوت است که تا سال ۲۰۲۸ رونمایی نخواهد شد. از این رو، تمرکز فعلی پورشه بهطور کامل بر توسعهی پلتفرم ماکان الکتریکی قرار گرفته است.
مشخصات و عملکرد فنی

ماکان GTS جدید جایگاهی میان نسخههای 4S و Turbo داشته و از موتور عقب مشترک با توربو بهره میبرد. خروجی مجموع آن ۵۰۹ اسب بخار است و در حالت لانچ کنترل به ۵۶۳ اسب بخار افزایش مییابد. گشتاور ۷۰۴ پوند فوت آن به صورت آنی در دسترس بوده و شتاب صفر تا ۶۰ مایل را در ۳.۶ ثانیه صورت می گیرد. هرچند نسخهی Turbo همچنان نیم ثانیه سریعتر است، GTS با تمرکز بیشتر بر کنترل دقیق و پایداری، شخصیت متفاوتی از رانندگی اسپرت ارائه میدهد.
پورشه برای این نسخه مجموعهای از سامانههای پیشرفته را به صورت استاندارد در نظر گرفته است، از جمله پکیج Sport Chrono، سیستم Torque Vectoring Plus و تعلیق بادی اختصاصی با تنظیمات خاص GTS. این خودرو پایینترین مرکز ثقل را در میان تمام نسخههای برقی ماکان داشته و با انتخابی اختیاری، به سیستم فرمان پذیری محور عقب مجهز میشود. علاوه بر این، بازطراحی دمپرها و میلههای تعادل در جهت افزایش واکنش و دقت حرکتی، تجربهی رانندگی را به شکل محسوسی بهبود داده است.
زبان طراحی و ظرافت بصری


در طراحی خارجی، تم مشکی و چراغهای دودی طبق سنت مدلهای GTS حفظ شدهاند. همچنین، پکیج استاندارد Sport Design شامل سپرهای جلو و عقب بازطراحیشده است که ابتدا در GTS عرضه میشود و از تابستان ۲۰۲۶ به سایر نسخهها نیز گسترش خواهد یافت.
رکابهای جانبی حجیمتر، چهرهای مستحکمتر ایجاد کرده و رنگ جدید Lugano Blue در کنار Carmine Red و Chalk مجموعه رنگی خودرو را کامل میکند. علاوه بر ۱۵ رنگ اصلی، حدود ۶۰ گزینهی سفارشی از طریق بخش Porsche Exclusive Manufaktur قابل انتخاب است. رینگهای آلیاژی ۲۱ اینچی استاندارد بوده و نمونههای ۲۲ اینچی با رنگ Anthracite Gray بهعنوان گزینهی ارتقایی موجود هستند.
فضای داخلی و پکیج طراحی

کابین ماکان GTS با بهرهگیری از پکیج داخلی جدید، فضایی هماهنگ میان عملکرد و ظرافت ایجاد کرده است. دوختهای رنگی متناسب با بدنه در سه ترکیب Carmine Red، Slate Gray Neo و Lugano Blue اجرا شده و نشان GTS بر روی فرمان و پنل ابزار اضافه شده است. این پکیج تنها در ترکیب با تریم فیبر کربن قابل سفارش بوده و حس اسپرت بودن را در سطحی ممتاز تقویت میکند.
قیمت و عرضه
پورشه از هم اکنون سفارش گیری نسخهی GTS الکتریکی را در ایالات متحده آغاز کرده، قیمت پایه این خودرو ۱۰۳ هزار دلار تعیین شده که تنها ۶٬۵۰۰ دلار کمتر از مدل Turbo با توان ۶۳۰ اسب بخار است. برای مقایسه، نخستین ماکان GTS بنزینی که حدود ده سال پیش عرضه شد، با اختلاف ۱۰ هزار دلار ارزانتر بود. تحویل خودروها از بهار ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.
پورشه پورشه ماکان ماکان GTS
source
