شرکت خودروسازی بیوایدی (BYD) به تازگی از مدل بهروز شده سدان پلاگین هیبریدی خود، یعنی Qin L DM-i مدل ۲۰۲۶، رونمایی کرده است. این خودروی جدید با تمرکز بر بهبود کنترلهای داخلی، ارتقای سیستم سرگرمی هوشمند و همچنین افزایش چشمگیر در کارایی مصرف سوخت به بازار عرضه میشود.
عملکرد و مشخصات فنی بینظیر
این سدان هیبریدی اکنون قادر است تنها با اتکا به نیروی الکتریسیته، مسافتی معادل ۱۲۸ کیلومتر را طی کند. از نظر مصرف سوخت، نرخ مصرف ترکیبی این خودرو که بر اساس استاندارد NEDC محاسبه شده، به رقم بسیار پایین تنها ۲.۷۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد. این بهبودهای چشمگیر باعث شده است که مدل جدید Qin L DM-i بتواند در حالت ترکیبی (بنزین و برق) و با یک باک کامل سوخت و شارژ کامل باتری، پیمایشی خیرهکننده معادل ۲,۱۴۸ کیلومتر را ارائه دهد.

قیمتگذاری رقابتی
خودروی جدید در دو سطح تجهیزاتی در دسترس خریداران قرار گرفته است. بیوایدی برای این مدل، یک قیمتگذاری ویژه و محدود در نظر گرفته که از ۹۲,۸۰۰ یوان چین (معادل تقریبا ۱۳,۶۰۰ دلار آمریکا) آغاز میشود و برای نسخه کاملتر به ۱۰۲,۸۰۰ یوان (معادل حدود ۱۵,۱۰۰ دلار آمریکا) میرسد.
طراحی خارجی با الهام از اژدها
طراحی ظاهری Qin L DM-i مدل ۲۰۲۶ همچنان از زبان طراحی خاص و متمایز بیوایدی که با عنوان «چهره اژدهای روند ملی جدید» (New National Trend Dragon Face) شناخته میشود، پیروی میکند. نمای جلویی خودرو با یک جلوپنجره بزرگ در قسمت پایینی، چهرهای دقیق و مهندسیشده را به نمایش میگذارد. چراغهای جلوی باریک و کشیده به زیبایی با عناصر نورپردازی که به سمت بالا امتداد یافتهاند و به “سبیل اژدها” شهرت دارند، یکپارچه شدهاند.

فضای داخلی هوشمند و مدرن
یکی از تغییرات قابل توجه در فضای داخلی این سدان، جایگزینی اهرم سنتی دنده با یک طراحی جدید است که بر روی ستون فرمان نصب شده است. این تغییر به سادهسازی و یکپارچهسازی کنسول مرکزی کمک شایانی کرده است. علاوه بر این، سیستم سرگرمی ارتقا یافته DiLink100 ویژگیهای جدیدی مانند رابط کاربری با تم حیوانات خانگی اضافه کرده است. در زمینه اتصالپذیری، امکان همگامسازی مسیرهای ناوبری از طریق تلفن همراه به سیستم خودرو، تنها با یک نگه داشتن طولانی مدت روی آدرس یا با یک حرکت تکان دادن گوشی فراهم شده است. همچنین، اشتراکهای موسیقی را میتوان به صورت مشترک بین گوشی و سیستم خودرو استفاده کرد.

سیستم قوای محرکه و بهرهوری انرژی
سیستم قوای محرکه در مقایسه با نسل قبلی تغییر اساسی نکرده است. این سیستم ترکیبی شامل یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری است که قدرتی معادل ۷۴ کیلووات (تقریبا ۱۰۰ اسب بخار) و ۱۲۶ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این موتور در کنار یک موتور الکتریکی قرار میگیرد که در دو نسخه با توانهای ۱۲۰ کیلووات و ۱۶۰ کیلووات ارائه میشود.
همانطور که ذکر شد، حداکثر مسافت قابل پیمایش با اتکا صرف به نیروی برق، به ۱۲۸ کیلومتر افزایش یافته است. مصرف سوخت اعلام شده بر اساس چرخه NEDC پس از اتمام شارژ باتری، ۲.۷۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. نکته حائز اهمیت این است که مالکان مدلهای قبلی این خودرو میتوانند با بهروزرسانی نرمافزاری از طریق شبکه (OTA)، مصرف سوخت پس از دشارژ شدن باتری در نسخه ۸۰ کیلومتری EV را به ۲.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش دهند. این سدان همچنین به سیستم کمکراننده پیشرفته بیوایدی به نام Tianshen C مجهز شده است.
جایگاه در خط تولید و رقابت بازار
سدان Qin L در ردهبندی محصولات بیوایدی، بالاتر از مدل Qin Plus قرار میگیرد و با ارائه فاصله محوری بیشتر و فضای داخلی وسیعتر، آن را به گزینهای ایدهآل برای خانوادهها یا استفاده به عنوان خودرو حمل و نقل عمومی تبدیل میکند. در کنار ارتقای پیکربندیها، مدل ۲۰۲۶ همچنین با تجدید نظر در سیاستهای قیمتگذاری و فروش عرضه شده تا توانایی رقابتی خود را در بخش سدانهای سایز متوسط حفظ کند.

در بازار، خودروی جیلی گلکسی A7 رقیب اصلی Qin L DM-i محسوب میشود. این خودرو که در تاریخ هفدهم مرداد ماه (۸ آگوست) با قیمت پایهای معادل ۸۱,۸۰۰ یوان (معادل ۱۲,۰۰۰ دلار آمریکا) عرضه شد، از نظر ابعاد، پیمایش و قیمت، مستقیما با Qin L رقابت میکند. گلکسی A7 در روز اول پیشفروش خود توانست بیش از ۱۰ هزار سفارش اولیه ثبت کند که نشاندهنده پذیرش قوی آن در بازار است.
گفتنی است که مدل 2025 این خودرو هم اکنون در بازار کشور توسط تیگارد موتور در حال عرضه بوده که استقبال خوبی نیز از آن شده است.
در پایان، میتوان گفت که سدان بیوایدی Qin L DM-i مدل ۲۰۲۶ صرفا یک بهروزرسانی ساده نیست، بلکه یک گام بلند رو به جلو در عرصه فناوری خودروهای پلاگین هیبریدی (PHEV) محسوب میشود. ترکیب قابلیت پیمایش تمام برقی مناسب برای استفاده روزمره شهری، همراه با بُرد ترکیبی استثنایی ۲,۱۴۸ کیلومتر، این خودرو را به یک رقیب جدی و مقرونبهصرفه در بازار جهانی تبدیل میکند. این مدل نه تنها استاندارد جدیدی را برای مصرف سوخت تعریف کرده، بلکه با ارائه امکاناتی مانند سیستمهای کمکراننده پیشرفته و فضای داخلی مدرن، بر جذابیت خود افزوده است. اکنون نوبت شماست که به عنوان علاقهمندان و کارشناسان حوزه خودرو، دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید: آیا به نظر شما، BYD با این سدان هیبریدی جدید و قیمت رقابتیاش، میتواند نبض بازار سدانهای سایز متوسط را در دست بگیرد و رقبا را به چالش بکشد؟ نظرات ارزشمند خود را در بخش دیدگاهها با ما و سایر خوانندگان چرخان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط:
- پنج دلیل برای اینکه بیوایدی چین L بخریم
- بایک از رقیب بیوایدی Seagull رونمایی کرد: هاچبک کلاس A0 با نام Arcfox T1
- رسیدن بیوایدی به رکورد ۱۳ میلیون خودروی برقی
- بیوایدی نسخه اسپرت سانگ L GT را به خانواده شاسیبلندهای خود اضافه میکند
source