به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با شتاب گرفتن روند جهانی گذار به سوی انرژیهای پاک و توسعه خودروهای برقی و هیبریدی، ایران نیز در مسیر بومیسازی فناوریهای مرتبط با قوای محرکه نوین گامهای تازهای برداشته است؛ مسیری که با تعریفی نو از صنعت خودرو میتواند آیندهای پاک و هوشمند برای کشور به ارمغان بیاورد.
در کشوری که سالها است با بحران آلودگی هوا، ترافیک سنگین و مصرف بالای سوخت دست و پنجه نرم میکند، استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی میتواند راهگشا باشد. این خودروها با حذف آلایندهها، کاهش چشمگیر هزینههای سوخت و نگهداری و همچنین وابستگی کمتر به واردات بنزین، گام مهمی در بهبود کیفیت زندگی شهری بهشمار میروند.
اما در شرایطی که فناوریهای نوین و توسعه حمل و نقل پاک در دنیا با سرعتی برقآسا و پرشتاب در حال پیشرفتاند، ایران در کجای این مسیر پرشتاب ایستاده است؟
دومین همایش بینالمللی «قوای محرکه نوین» که روز گذشته با محوریت خودروهای برقی برگزار شد، فرصتی فراهم کرد تا مدیران صنعتی، متخصصان و کارشناسان صنعت خودرو ضمن پاسخ به این سوال، آخرین دستاوردها و چالشهای این حوزه را بررسی کنند.
تعامل صنعت و دانشگاه برای توسعه خودروهای برقی
محمود مهرداد شکریه رئیس دانشگاه علم و صنعت، در ابتدای این همایش تحقیقات جدی و مستمر را کلید دستیابی به تکنولوژیهای برتر دانست و تاکید کرد: «یکی از موضوعات مهم در حوزه فناوریهای نوین، استفاده از باتری و توسعه خودروهای برقی است که در دنیا بسیار مورد توجه قرار میگیرد.»
وی با تاکید بر اینکه امروز فناوریها اولویت نیستند بلکه نیازها هستند، تصریح کرد: «استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی و بهکارگیری انرژیهای نو در حمل و نقل، به طور قطع یک نیاز و ضرورت برای کشور است و بنابراین فناوری نوین باید در خدمت نیازها باشد.»
رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه در میان صنایع خودروسازی در دنیا، چین از کشورهایی است که به این مسأله توجه بسیاری کرده است، ادامه داد: «هم اکنون چین در رتبه اول دنیا در استفاده از باتریهای لیتیومی و انرژیهای پاک قرار دارد و از آنجا که امروز کشور ما نیز به هوای پاک نیاز دارد، توجه به قوای محرکه نوین و توسعه خودروهای برقی در ایران موضوعی بسیار مهم و جدی است.»
شکریه همچنین توسعه و حرکت در مسیر فناوریهای جدید را در گرو ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: «اگرچه صنعت نیاز به همراهی و ارتباط با دانشگاه دارد، اما دانشگاه نیز به حمایت صنعت نیاز دارد و دانشگاه علم و صنعت از پایهگذاران این ارتباط بوده است.»
قوای محرکه نوین؛ ضرورت، نه انتخاب
شهاب خدامرادی رئیس گروه خودرویی هوشمندسازی توسعه فناوریهای فضا و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ارائه گزارشی از اقدامات این معاونت در حوزه استفاده از انرژیهای پاک در حمل و نقل کشور گفت: «استفاده از فناوریهای نوین نه فقط نیاز امروز کشور است، بلکه توسعه انرژی پاک در کاهش آلایندگی و صرفهجویی در مصرف سوخت نقش مهمی دارد.»
وی استفاده از قوای محرکه قدیمی و سوختهای فسیلی را عامل بحران انرژی و چالشهای زیستمحیطی در کشور برشمرد و افزود: «راه حل عبور از این شرایط قطعا استفاده از قوای محرکه نوین است که میتواند در حل معضل ناترازی انرژی، افزایش بهرهوری، کاهش آلایندهها و نهایتا بالاتر بردن کیفیت زندگی نقش مهمی ایفا کند.»
رئیس گروه خودرویی هوشمندسازی توسعه فناوریها و حمل و نقل پیشرفته ریاست جمهوری در ادامه تاکید کرد: «استفاده از قوای محرکه نوین یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است. امروز کشورهای پیشرو با سرمایهگذاری هدفمند و سیاستگذاری هوشمندانه توانستهاند دستاوردهای چشمگیری در این حوزه رقم بزنند؛ از حمل و نقل تمام برقی در چین گرفته تا توسعه قوای محرکه هیبریدی در ژاپن و توسعه زیرساخت شارژ سریع در آلمان.»
الزامات برنامه هفتم برای توسعه خودروهای برقی و هیبریدی
خدامرادی در ادامه به تاثیر اجرای الزامات قانون برنامه هفتم در توسعه خودروهای برقی و هیبریدی پرداخت و اظهار داشت: «اگر تنها یک سوم اهداف تعیین شده در برنامه قانون هفتم توسعه عملی شود و استفاده از ۵۰۰ هزار خودروی برقی و هیبریدی تا پایان سال ۱۴۰۸ تحقق یابد، روزانه به میزان یک میلیون لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت اتفاق میافتد و کشور از واردکننده بنزین به صادرکننده آن تغییر میکند.»
وی با بیان اینکه هزینه ثبت شده برای بنزین در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۳ میلیارد دلار بوده است، افزود: «در صورت تحقق قانون برنامه هفتم، سالانه میزان ۱۰ میلیون دلار صرفهجویی ارزی حاصل میشود و در صورت تداوم این روند، بعد از ۵ سال یعنی در پایان سال ۱۴۱۳، سالانه شاهد یک میلیارد دلار صرفهجویی ارزی برای کشور خواهیم بود.»
نقش مهم دولتها در توسعه قوای محرکه نوین
رئیس گروه خودرویی هوشمندسازی توسعه فناوریها و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه به نقش بسیار مهم دولتها در توسعه خودروهای برقی در کشورها پرداخت و افزود: «معافیتهای مالیاتی و اعطای اعتبارات کمبهره برای تولیدکنندگان خودروهای برقی در آمریکا، قوانین الزامآور کاهش CO۲ در خودروهای تولید شده در اتحادیه اروپا و تغییر هرساله استانداردهای مصرف سوخت برای خودروهای سبک در چین، از جمله اقدامات حمایتی دولتها در توسعه خودروهای برقی در دیگر کشورهاست.»
خدامرادی در پایان به برخی اقدامات موثر در زمینه توسعه انرژیهای نوین در حمل و نقل اشاره کرد و خاطرنشان کرد: «طراحی و ساخت اتوبوس و خودروی برقی، ساخت ایستگاههای شارژ سریع و طراحی خودروی خورشیدی دانشجویی با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و مراکز تحقیقات دانشگاهی از اقداماتی است که در ۸ سال اخیر با حمایت و سرمایهگذاری بخش خصوصی و توجه دولت صورت گرفته است.»
شهرداری تهران و توسعه حمل و نقل پاک
پویا علیمردانی مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در افتتاحیه دومین همایش قوای محرکه نوین با اشاره به رسالت مهم شهرداری تهران در کاهش ترافیک و آلودگی هوا و ارتقای دانش برنامهریزی حمل و نقل اظهار داشت: «دستیابی به این اهداف در ۴ مرحله هوشمندسازی، کاهش سفر از طریق پلتفرمهای هوشمند، دورکاری کارکنان و کاهش مراجعات حضوری به مراکز دریافت خدمات شهری عملی میشود.»
وی در این ارتباط به الگو برداری از سایر شهرهای جهان اشاره کرد و گفت: «در لندن ۲۰ دقیقه پیادهروی برای هر شهروند یا استفاده از وسیله نقلیه پاک الزامی است و ما هم در شهرداری تهران این پروژه را در قالب حمل و نقل کوتاه برنامهریزی کردهایم.»
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به برخی اقدامات شهرداری تهران در حوزه توسعه حمل و نقل پاک اشاره کرد و افزود: «شهرداری تهران بنا دارد امسال با راهاندازی شبکه زندگی و مسیر ۱۰۰ کیلومتری و اتصال آن به پارک گفتگو و دانشگاه تهران و موازی با شبکه سوارهراه، مسیرهایی برای پیادهروی، دوچرخهسواری، موتورهای برقی و اسکوترها ایجاد کند تا در کنار مدیریت زمان سفر و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، چشمانداز روشنی را در حمل و نقل پاک پایهریزی کند.»
علیمردانی در پایان در راستای توسعه حمل و نقل پاک در تهران به واردات اتوبوس و خودروهای برقی پرداخت و خاطرنشان کرد: «شهرداری تهران به منظور توسعه حمل و نقل پاک، اقداماتی برای واردات اتوبوس و خودروهای برقی از چین داشته است. همچنین توسعه پارکینگها، هوشمندسازی شبکه خودروهای برقی و توجه ویژه و سیاستگذاری برای هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک خودروهای برقی از اقدامات شهرداری تهران در توسعه حمل و نقل پاک است.»