تشدید مشکلات به دلیل سیستم جزیره ای حاکم بر خودرو/ بدهی خودروسازان به ۶۲۰ همت رسید

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان با اشاره به افزایش میزان زیان انباشته خودروسازان به ۳۱۰ و بدهی آنها به ۶۲۰ همت تأکید کرد: «سیستم چند جزیره ای حاکم بر صنعت خودرو باعث تشدید مشکلات شده است.»
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آرش محبی نژاد امروز (شنبه ۱۴۰۴/۶/۲۲) ضمن هشدار درباره اینکه ادامه وضع موجود صنعت خودروسازی را با چالش جدی مواجه خواهد کرد، از بدهی بیسابقه ۶۲۰ همتی و زیان انباشته ۳۱۰ همتی دو خودروساز بزرگ کشور خبر داد.
این فعال صنعت قطعه سازی با استناد به صورتهای مالی حسابرسیشده گفت: «فروش دو خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته ۵۲۱ همت و هزینه مالی آنها ۴۶ همت بوده است. همچنین افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی داراییها تنها برای این دو شرکت ۴۰۰۸ همت اعلام شد.»
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی ادامه داد: «در پایان سال گذشته، زیان انباشته دو خودروساز ۲۵۸ همت و جمع بدهی جاری ۵۷۳ همت بود، اما امروز زیان انباشته دو خودروساز بزرگ به ۳۱۰ همت رسیده است.»
محبی نژاد اضافه کرد: «ارزش بازار این شرکتها به ۶۴۰ همت افزایش یافته، اما زیانها همچنان در حال رشد است و مطالبات تعیینتکلیفنشده زنجیره تأمین به ۱۶۰ همت رسیده است.»
وی با بیان اینکه خودروسازان برای تأمین مالی از روشهایی مانند خرید دین، صدور چک، السی داخلی و اوراق گام استفاده میکنند که در واقع نوعی آیندهفروشی محسوب میشود، هشدار داد: «اگر امروز فعالیت صنعت خودرو متوقف شود، بدهی دو خودروساز بزرگ به ۱۲۰ همت خواهد رسید و هر ماه بهطور متوسط حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پاس کردن اسناد گذشته نیاز است.»
وی با اشاره به وضعیت پرداخت بدهیها گفت: «ایران خودرو اخیراً پیشنهاد انجمن را پذیرفته و امکان تسویه ۶۰ روزه از محل اعتبار قطعهسازان را فراهم کرده است، در حالی که سایپا به دلیل مشکلات مالی این پیشنهاد را نپذیرفته است.»
وی اظهار کرد: «ایران خودرو طی سه تا چهار هفته گذشته حدود ۱۵ همت اسناد مالی در اختیار قطعهسازان قرار داده و بخشی از بدهیهای معوق خود را مدیریت کرده است.»
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی ادامه داد: «کاهش تولید خودرو نیز به یکی دیگر از چالشهای صنعت تبدیل شده است؛ در پنجماهه نخست امسال، تولید کل خودرو در کشور ۱۹ درصد کاهش داشته و در بخش سواری کاهش ۱۶ درصدی ثبت شده است. تنها در مردادماه، تولید سواری ۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. با این حال، ایران خودرو توانسته است در مرداد ۲۶ درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته داشته باشد و مجموع تولید سواری تا پایان مرداد با رشد مثبت دو درصد همراه شود.»
محبینژاد اضافه کرد: «تصمیمگیری سریع در بخش خصوصی باعث این رشد شده است، اما سایپا همچنان با مشکلات گذشته و بدهیهای انباشته دست و پنجه نرم میکند. ورودی روزانه سایپا در خردادماه از ۷۰۰ میلیارد تومان به ۱۵ میلیارد تومان سقوط کرد و همین موضوع موجب انباشت چکها و اسناد معوق شد. با وجود این، در مرداد با همکاریهای مشترک و مدیریت چکهای سررسید، کاهش تولید سواری سایپا به ۲۲ درصد محدود شد، هر چند در مجموع تا پایان مرداد همچنان ۳۰ درصد کاهش تولید دارد.»
وی تأکید کرد: «با روند موجود، تحقق برنامه تولید وزارت صمت امکانپذیر نیست و ایران خودرو تنها توانسته است بار تولید کشور را به دوش بکشد، اما این شرایط پایدار نخواهد بود، زیرا منابع ورودی محدود و فروش با مشکلات جدی روبهروست.»
محبینژاد گفت: «اقتصاد تابع دستور نیست، بلکه تابع قوانین خود است؛ اگر منابع مالی بهدرستی مدیریت نشود، استمرار تولید صنعت خودرو با چالش جدی مواجه خواهد شد.»
این فعال صنعت قطعه سازی همچنین درباره تأثیر قیمتگذاری دستوری افزود: «خودروسازان حتا حاضر نمیشوند خودروهای دارای اختلاف قیمت با بازار را به جای بدهی خود به قطعهسازان تحویل دهند و معمولاً خودروهای زیانده جایگزین میکنند. به گفته وی، این وضعیت نتیجه سالها سیاستگذاری غلط است که مردم و تولیدکنندگان را متضرر کرده و کیفیت خودرو را در سطح حداقلی نگه داشته است.»
محبینژاد در ادامه با اشاره به وضعیت مدیریتی صنعت خودروسازی گفت: «سیستم چندجزیرهای حاکم بر صنعت خودرو باعث تشدید مشکلات شده است؛ مجلس، دولت، بخش خصوصی و خودروسازان هر یک راه خود را میروند و در این میان، مردم بزرگترین بازندگان هستند.»
وی درباره اقدامات فوری و راهکارهای کوتاهمدت گفت: «تصویبنامهای که میتوانست مشکلات مالیاتی و بیمه قطعهسازان را حل کند، مدت اعتبارش به پایان رسیده و باید تمدید شود. همچنین هر یک از خودروسازان بزرگ باید حداقل ۱۰ همت نقدینگی فوری در اختیار بگیرند تا مانع افت تولید شوند و کاهش ۳۰ درصدی تیراژ جبران شود.»
محبینژاد افزود: «کاهش تولید سایپا ناشی از افت تیراژ و هزینههای مالی و سرمایهای ثابت است، در حالی که افزایش تولید ایران خودرو در مرداد با تعامل ساده با قطعهسازان، رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل را نشان داد. با این حال، این راهکار کوتاهمدت بوده و مشکل ساختاری صنعت پابرجاست.»
وی تصریح کرد: «اصلاح فرآیند قیمتگذاری خودرو و همگرایی تصمیمگیران ضروری است تا صنعت خودرو از وضعیت فرسایشی خارج شود و زیانها کاهش یابد.»
انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروسازان زیان انباشته خودروسازان
source