به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سید هادی سلیمانی ملکان که در مجمع عمومی عادی فوقالعاده این انجمن در جمع خبرنگاران سخن میگفت، با بیان اینکه مهمترین دستاورد یکی دو سال اخیر انجمن واردکنندگان، پذیرش واردات خودرو به عنوان یک ضرورت برای ایجاد فضای رقابتی است، افزود: شاید تا ۷ سال قبل واردات خودرو معادل جرم نانوشته بود و فعالان این حوزه صرفا به دلیل نوع فعالیتشان باید پاسخگو میبودند. اما حالا همه میدانند در بازاری با ظرفیت یک و نیم میلیون دستگاه، واردات ۱۰۰ هزار دستگاه، تهدیدی برای تولید نیست.
وی تاکید کرد: حتی در سالهای بدون محدودیت ارزی، واردات به ۱۰ درصد حجم تولید داخلی نرسید و عمدتا برای بخشهایی از بازار صورت گرفت که تولید داخلی در آن اقتصادی نبود؛ مانند سگمنتهایی با تقاضای ۲ تا ۳ هزار دستگاه، که تنوع محصولات تنها از طریق واردات تأمین میشود.
ملکان: نباید برای حمایت از تولید از جیب مصرف کنندگان هزینه کرد
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ایران در ادامه با انتقاد از پیشنهاد تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات خودرو، جایگزینی پلکانی تعرفه واردات را اقدام منطقی از سوی دولت دانست و تاکید کرد: اگرچه پذیرفته شده که واردات بخشی از درآمد دولت در بودجه را تشکیل دهد، اما گاهی بدون تعیین سقف ارز یا تدوین کتابچه تعرفه، یک عدد ثابت مطرح میشود خوشبختانه با پیگیری انجمن، نظام پلکانی تعرفه جایگزین شد تا اولویتهایی چون قانون هوای پاک، حمایت از مصرفکننده و توجه به طبقه متوسط لحاظ شود.
ملکان همچنین در واکنش به نامه اخیر انجمن قطعه سازان در خصوص کاهش تعرفه واردات به سقف ۵۵ درصد گفت: انجمن واردکنندگان خودرو با هر گونه اقدام در جهت حمایت از تولید داخل موافق است اما نباید این حمایت از جیب مصرف کنندگان صورت گیرد.
وی در ادامه از عدم انتشار ماهانه آمار واردات و مدل خودروها انتقاد کرد و آن را مغایر قانون شفافیت دانست: این آمار برای فعالان بازار و مصرفکنندگان حیاتی است. وقتی بدانیم چه مدلهایی وارد شده، انتخاب خودرو و برآورد خدمات پس از فروش شفافتر میشود.
۱۳۰ شرکت مجوز واردات خودرو دریافت کردند
این مقام صنفی در انجمن واردکنندگان خودرو همچنین به آخرین آمارها در خصوص شرکت های واردکننده اشاره کرد و ادامه داد: طبق آمار سازمان بازرسی، حدود ۲۷۰ شرکت درخواست مجوز واردات داشته اند که حدود ۱۳۰ شرکت، مجوز واردات از وزارت صمت کسب کرده اند. بنابراین فضای انحصار کاملا از بین رفته است و شورای رقابت انحصاری بودن خودرو در حوزه واردات را رد کرده است.
سلیمانی ملکان در ادامه به تبعات قیمتگذاری دستوری و معضلات آن در بازار خودرو پرداخت و اضافه کرد: ستاد تنظیم بازار همچنان خودرو را در کنار کالاهایی مانند قند و شکر قیمتگذاری میکند. این روند باعث شده عرضه در سامانه فروش ماهها به تاخیر افتد؛ آخرین بار در بهمن ۱۴۰۳ عرضه داشتیم و اکنون بیش از شش ماه گذشته است و با هزینههای مالی ۳۰ تا ۳۶درصدی، سود فعالان عملا به صفر رسیده است. بنابراین درخواست دادهایم این فرایند ملغی شده و اجازه عرضه مستقیم از سوی شرکتها داده شود.
وی ادامه داد: با این حال در حال رایزنی درباره قیمتگذاری دستوری هستیم. نزدیک ۲ماه است که شرکتها درانتظار مجوز قیمت از سازمان حمایت هستند اما تاکنون نتیجهای حاصل نشده است.
رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه به موضوع مصوبه اخیر شورای رقابت مبنی بر قیمتگذاری خودروهای داخلی بر اساس خودروی خارجی مشابه اشاره کرد و گفت: این تصمیم با هدف ایجاد فضای رقابتی اتخاذ شده، اما در نهایت این بازار است که ارزش کالا را تعیین میکند.
ملکان افزود: در حال حاضر شورای رقابت انحصاری بودن حوزه واردات خودرو را رد کرده است، اما ستاد تنظیم بازار همچنان در برابر این موضوع مقاومت میکند.
فرایند تخصیص ارز به واردکنندگان خودرو از ۶ ماه گذشت
وی همچنین در خصوص تاثیر محدودیت های ارزی بر تامین ارز واردات خودرو گفت: اگرچه امسال دولت بر تخصیص ارز و حتی ارز دیگران تمرکز دارد، اما در صورت آزادی عمل فعالان اقتصادی، میزان واردات کمتر از سال گذشته نخواهد بود و میتواند بر بازار اثرگذار باشد.
سلیمانی ملکان در ادامه در خصوص فرایند تخصیص ارز واردکنندگان یادآور شد: فرایند تخصیص ارز به واردکنندگان خودرو طولانی شده و از ۶ ماه هم فراتر رفته و قرار هست این هفته برای بعضی شرکتها باز می شود.
وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات موجود در فرآیند واردات خودرو و خدمات در این بخش عنوان کرد: در واردات برخی قطعات و خدمات پس از فروش با محدودیت سهمیه روبرو هستیم و اجازه واردات داده نمیشود. همچنین تغییر قیمت خودرو به دلیل تغییر مدل محصول با تاخیر زیادی مواجه است و صدور مجوز لازم گاهی تا چهار ماه زمان میبرد.
به گفته این مقام صنفی در انجمن واردکنندگان خودرو از ابتدای سال جاری تا چند روز پیش هیچ ثبت سفارشی برای واردات خودرو انجام نشده بود و تنها واردات ۱۵ تا ۲۰ هزار دستگاه طی پنج ماه اخیر از محل سهمیههای سال گذشته صورت گرفته است. البته در جلسه اخیر سازمان بازرسی تاکید شد که سهمیههای امسال بهزودی ابلاغ خواهد شد.
ملکان در ادامه به برخی ابهامات در خصوص عدم واردات خودروهای اقتصادی توسط واردکنندگان گفت: واردات خودرو براساس شاخص رقابت پذیری دربازار صورت میگیرد اما در بازار ایران، خودروهای تولید داخل اقتصادی تر بودهاند یه همین جهت در شرایط فعلی بازار خودرو بسیاری از مردم ترجیح میدهند خودروی داخلی با تیراژ بالا و خدمات پس از فروش گسترده و قطعات زیاد را خریداری کنند، نه خودرویی که با تیراژ مثلا ۱۰هزار دستگاه وارد شده است.
عدم همکاری گمرک با واردکنندگان / چرا گمرک ایران آمار خودروهای متوقف را منتشر نمی کند ؟
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار پرشین خودرو در خصوص آخرین آمار خودروهای دپو در گمرکات گفت: بارها از گمرک ایران درخواست کردیم که اطلاعات خودروهای متوقف در گمرکات را در اختیار انجمن واردکنندگان خودرو قرار دهند اما متاسفانه گمرک ایران اطلاعاتی را در این زمینه منتشر نمیکند.
ملکان در ادامه با انتقاد نسبت به عدم همکاری گمرک ایران در انتشار اطلاعات خودروهای دپو در گمرکات کشور افزود: دقیقا در روزهای انتهایی خردادماه امسال و و در جریان تهدید ساختمان وزارت صنعت و تخلیه این ساختمان، در وزارت صمت به سختی در حال پیگیری بودم تا همکاران واردکننده بتوانند خودروهایشان را از گمرکات ترخیص کنند اما متاسفانه برخلاف قانون مصوب کشور هیچ اطلاعات و آماری در اختیار انجمن واردکنندگان قرار داده نمیشود.
وی تصریح کرد: با این حال برآورد میشود که در سال جاری و به طور متوسط حدود ۷ تا ۸ هزار دستگاه خودرو متوقف در گمرکات داشته باشیم که عمدتا به دلیل ویرایش اطلاعات و عدم تمدید ثبت سفارشها و عدم تخصیص ارز و محدودیتهای از این دست است.
پیام ۵ تشکل صنفی خودرویی به پزشکیان چه بود؟
رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو همچنین در ابتدای نشست مجمع عمومی فوقالعاده این انجمن با بیان اینکه از همان ابتدا فلسفه روشنی پشت تشکیل انجمن وجود داشت، گفت: هدف ما ایجاد نهادی پشتیبان در حوزه فکر و تصمیمسازی بود؛ نهادی که بتواند در تمامی عرصههای مرتبط با کسبوکار خودرو، پشتوانهای برای فرآیند تصمیمگیری باشد.
هادی سلیمانی ملکان با مرور مسیر پر فراز و نشیب انجمن افزود: جایگاه این نهاد طی سالهای گذشته فراز و فرودهای متعددی را تجربه کرده؛ گاهی با رشد و حرکت روبهجلو همراه بوده و گاهی با وقفه و سکوت. همچنین سال گذشته تلاش شد تا دوباره موقعیت انجمن تثبیت و نقش آن در زیرساختهای حکمرانی صنعت خودرو پررنگتر شود.
این مقام صنفی در انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه به چهار محور اصلی فعالیت انجمن اشاره کرد و یادآور شد: انتقال تجربههای زیرساختی از طریق کارگروههای تخصصی، پیگیری مشکلات و نارساییهای صنعت خودرو، دفاع از حقوق صنفی اعضا و کمک به بهبود فضای کسبوکار چهار محور اصلی فعالیت انجمن واردکنندگان خودرو است.
سلیمانی ملکان ادامه داد: برای تحقق این اهداف، انجمن حضوری فعال در نهادهای قانونگذار، کمیسیونهای دولت، کمیسیون توسعه تجارت و اتاق بازرگانی داشته و تلاش کرده در تعامل با سایر تشکلهای صنفی به یک صدای واحد برسد.
وی همچنین به برگزاری نشست مشترک پنج تشکل خودروسازی همزمان با آغاز به کار دولت چهاردهم اشاره کرد و افزود: در نشستی که با حضور انجمنهای خودروسازان، قطعهسازان همگن، فروشندگان و نمایشگاهداران برگزار شد به تفاهمی مشترک رسیدیم. نتیجه این نشست، بیانیهای مشترک بود که به امضای همه تشکلها رسید و خطاب به آقای پزشکیان ارسال شد. پیام ما مشخص بود: «شما وعده دادید که مردم حق دارند خودرو با کیفیت بالا و قیمت مناسب داشته باشند»؛ اکنون زمان عمل به این وعده است.
در ادامه این نشست کوروش مرشد سلوک عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو نیز به جریان واردات خودرو در دهه ۹۰ اشاره کرد و گفت: در بین سالهای ۹۰ تا ۹۷ سالانه حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور میشد و هر زمان دوباره به این عدد برسیم، بازار به تعادل خواهد رسید و قیمتها کاهش خواهد یافت.