به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این رویداد که در ۷ سپتامبر رخ داد، فصل جدیدی را در تاریخ دو دههای این غول خودروسازی چینی رقم میزند. چری اتو، به عنوان یکی از معدود خودروسازان بزرگ چین که هنوز عمومی نشده، با این عرضه اولیه سهام میتواند میلیاردها دلار سرمایه جذب کند و موقعیت خود را در بازارهای جهانی تقویت کند.
سفری طولانی به سوی بورس: از ۲۰۰۴ تا امروز
سفر چری اتو برای ورود به بازار سرمایه از سال ۲۰۰۴ آغاز شد، زمانی که اولین تلاش برای عرضه اولیه سهام ناموفق ماند. اما حالا، پس از سالها انتظار، این شرکت در ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ رسماً امیدنامه(مکمل اساسنامه شرکتهای بورسی) خود را به HKEX ارائه کرد و در ۲۹ آگوست آن را بهروزرسانی نمود. در ۲۷ آگوست، کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین (CSRC) اطلاعیهای صادر کرد که طرح چری برای انتشار حداکثر ۶۹۹ میلیون سهم عادی ثبتشده در خارج از کشور را تأیید میکند. علاوه بر این، ۱۸ سهامدار عمده قصد دارند ۲.۰۱۶ میلیارد سهم داخلی ثبتنشده را به سهام قابل گردش در HKEX تبدیل کنند.
طبق گزارشهای اخیر، این عرضه اولیه سهام میتواند حدود ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کند – یکی از بزرگترین عرضههای عمومی در هنگ کنگ در سال ۲۰۲۵. این مبلغ برای توسعه فناوریهای نوین، گسترش بازارهای جهانی و ارتقای تأسیسات تولید داخلی استفاده خواهد شد.
زمانبندی استراتژیک در بازار خودرو چین
کارشناسان صنعت خودرو، زمانبندی این IPO (مخفف عرضه اولیه سهام) را ایدهآل توصیف میکنند. می سونگلین تحلیلگر باسابقه صنعت خودرو، در مصاحبه با اخبار اوراق بهادار شانگهای تأکید کرد: «چری اتو همیشه نیاز شدیدی به تأمین مالی داشته، به ویژه برای سرمایهگذاریهای کلان در انرژیهای نو (NEV) و فناوریهای هوشمند. حالا وقت آن رسیده که سهام خود را عرضه عمومی کند.»
وی به ظهور برندهای جدید داخلی، گسترش خودروهای انرژی نو و افزایش چشمگیر صادرات به عنوان سه روند کلیدی در بازار خودرو چین اشاره و تصریح کرد: چری به عنوان یک برند پیشرو داخلی از همه این روندها سود برده و به ویژه در صادرات توانسته است رکوردهای جدیدی به نام خود ثبت کند.
می سونگلین افزود: «شرایط بازار هنگکنگ مساعد است و این عرضه، مزایای رقابتی چری را تقویت خواهد کرد.»
یین تونگیو رئیس چری اتو نیز پیش تر اذعان کرده بود که شرکت بر نوآوری تمرکز کرده اما تجربهاش در بازار سرمایه محدود است. این IPO نه تنها کانال تأمین مالی بلندمدت ایجاد میکند بلکه مکانیسمهای تشویقی سهام را فعال میسازد و ارزش بالقوه شرکت را افزایش میدهد.
عملکرد خیرهکننده غول خودروسازی چین
چری اتو تنها شرکت ثبتنشده در میان پرفروشترین تولیدکنندگان خودرو داخلی چین در سال ۲۰۲۴ بر اساس دادههای Frost & Sullivan، به عنوان دومین شرکت بزرگ خودروهای سواری داخلی چین از نظر فروش جهانی و یازدهمین خودروساز در جهان رتبهبندی شد. چری تنها شرکت در میان ۲۰ تولیدکننده برتر جهانی بود که بیش از ۲۵ درصد رشد در فروش خودروهای NEV و خودروهای موتور احتراق داخلی (ICE) را تجربه کرد.
از سال ۲۰۰۳ چری به مدت ۲۲ سال متوالی صادرکننده برتر در میان شرکتهای خودروسازی داخلی چین بوده است. در نیمه اول ۲۰۲۵، فروش کلی بیش از ۱.۲۶ میلیون دستگاه گزارش شد – افزایش ۱۴.۵ درصدی نسبت به سال قبل – که بهترین عملکرد تاریخی در این دوره است. فروش روزانه نزدیک به ۷۰۰۰ دستگاه خودرو هم نشاندهنده شتاب بیسابقه این خودروساز است.
چشمانداز آینده چری؛ نوآوری، صادرات و رقابت جهانی
این عرضه اولیه سهام نه تنها به چری کمک میکند تا در انتقال به خودروهای هوشمند و الکتریکی شتاب بگیرد، بلکه حضورش در بازارهای نوظهور مانند آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه را تقویت میکند. چری اخیراً همکاری استراتژیک با KG Mobility Corporation کره جنوبی را برای لایسنس پلتفرمهای NEV آغاز کرده و برنامهریزی برای تولید انبوه باتریهای جدید تا سال ۲۰۲۷ را دارد، باتریهایی که برد تا ۱۵۰۰ کیلومتر را فراهم میکند..
در حالی که رقبایی مانند BYD و Geely پیشتر وارد بورس هنگ کنگ شدهاند، چری با تمرکز بر صادرات (بیش از ۱ میلیون دستگاه در ۲۰۲۴) و نوآوری، آماده فتح بازارهای جهانی است. این IPO میتواند ارزش شرکت را به بیش از ۱۴ میلیارد دلار برساند و به عنوان یکی از بزرگترین لیستینگهای هنگ کنگ در سال جاری، توجه سرمایهگذاران جهانی را جلب کند.
موفقیت چری اتو در HKEX، نمادی از بلوغ صنعت خودرو چین است. در جهانی که خودروهای الکتریکی و هوشمند حکمرانی میکنند، این شرکت با IPO خود نه تنها سرمایه جذب میکند، بلکه جایگاهش را به عنوان یک بازیگر جهانی تثبیت خواهد کرد.