شرکت خودروسازی سایپا در اقدامی جدید و در راستای انطباق محصولات خود با استانداردهای ایمنی اجباری، کاتالوگ رسمی نسخه ارتقا یافته وانت سایپا ۱۵۱ (پراید وانت) را منتشر کرد. این نسخه جدید که با بهبودهای قابل توجهی در زمینه ایمنی و امکانات رفاهی همراه شده است، به زودی وارد بازار خودروی ایران خواهد شد. مهمترین ویژگیهای این مدل، تجهیز آن به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و چراغهای خودکار (اتولایت) است که گامی مهم در جهت افزایش ایمنی این پیکاپ اقتصادی محسوب میشود. این بهروزرسانی نشاندهنده الزام خودروسازان داخلی به پیروی از قوانین سختگیرانهتر سازمان ملی استاندارد است که پیش از این نیز منجر به توقف تولید برخی خودروهای قدیمی و ارتقای برخی دیگر شده بود. سایپا ۱۵۱ که بر پلتفرم آشنای پراید ساخته شده، همواره به عنوان یکی از ارزانترین و در دسترسترین خودروهای کار و تجاری سبک در کشور شناخته میشود و این تغییرات میتواند جایگاه آن را در بازار رقابتی امروز تثبیت کند.
ارتقای ایمنی و ظاهری: نگاهی دقیق به تغییرات سایپا ۱۵۱ جدید
بدون شک، مهمترین و کلیدیترین بخش بهروزرسانی سایپا ۱۵۱، تمرکز بر روی ارتقای چشمگیر تجهیزات ایمنی آن است. این تغییرات نه تنها پاسخی به الزامات قانونی جدید است، بلکه سطح ایمنی فعال (Active Safety) خودرو را به شکل معناداری بهبود میبخشد.
تجهیزات ایمنی نوین:
در راس این تغییرات، افزوده شدن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) قرار دارد. این سیستم که با نامهای دیگری همچون ESP نیز شناخته میشود، نقشی حیاتی در جلوگیری از خروج خودرو از کنترل راننده در پیچهای تند، مانورهای ناگهانی یا شرایط لغزنده جاده ایفا میکند. ESC با نظارت مداوم بر زاویه فرمان، سرعت چرخها و شتاب جانبی خودرو، در صورت تشخیص خطر انحراف یا لغزش، به صورت هوشمند و مستقل ترمز یک یا چند چرخ را فعال کرده و گشتاور موتور را کاهش میدهد تا خودرو به مسیر اصلی بازگردد. اهمیت این سیستم در یک وانت باری مانند سایپا ۱۵۱ که مرکز ثقل آن با تغییر میزان بار دائماً در حال تغییر است، دوچندان میشود و میتواند از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کند.
علاوه بر این، سایپا ۱۵۱ ارتقا یافته به چراغ روشنایی روز (Day Light) و سیستم روشنایی خودکار (Auto Light) مجهز شده است. دیلایتها با افزایش قابلیت دیدهشدن خودرو در طول روز، به ویژه در شرایط آب و هوایی نامساعد، ایمنی را افزایش میدهند. اتولایت نیز با استفاده از یک سنسور نور، چراغهای اصلی خودرو را به صورت خودکار در هنگام ورود به تونل یا با تاریک شدن هوا روشن میکند و تمرکز راننده بر روی مسیر را افزایش میدهد.
در بخش هشدارهای ایمنی، سیستم هشدار دهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی که در مدل قبلی تنها برای راننده فعال بود ، اکنون برای راننده و سرنشین جلو در نظر گرفته شده است. سایر تجهیزات ایمنی استاندارد مانند دو کیسه هوای راننده و سرنشین ، ترمز ضد قفل (ABS) به همراه سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم ضد سرقت (Immobilizer) همچنان در این مدل نیز حضور دارند.
تغییرات ظاهری:
اگرچه اساس و پلتفرم خودرو بدون تغییر باقی مانده است، سایپا برای ایجاد تمایز ظاهری، دستی به سر و روی نمای جلوی این وانت کشیده است. سپر جلو به طور کامل بازطراحی شده و با خطوط حجیمتر و ورودی هوای بزرگتر، ظاهری مدرنتر و تا حدی عضلانیتر به خودرو بخشیده است. محل قرارگیری پلاک و طراحی قاب مهشکنها نیز تغییر کرده که در مجموع چهرهای بهروزتر را برای این پیکاپ اقتصادی به ارمغان آورده است. این تغییرات هرچند جزئی، اما نشاندهنده تلاش سایپا برای حفظ تازگی محصول خود در بازار است.
مشخصات فنی و عملکرد: قلب تپنده سایپا ۱۵۱ در نسخه جدید
در بخش فنی، سایپا ۱۵۱ ارتقا یافته همچنان از همان پیشرانه آشنای M13 با حجم ۱۳۲۴ سیسی و ساختار ۴ سیلندر بهره میبرد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میکند. با این حال، بررسی دقیق کاتالوگ رسمی نشاندهنده اعمال تغییراتی در تنظیمات این موتور به منظور پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.
تغییرات در خروجی پیشرانه:
این تنظیمات مجدد، منجر به تغییراتی در حداکثر قدرت و گشتاور خروجی شده است. حداکثر قدرت موتور از ۷۳ اسب بخار در مدل قبلی، به ۷۰ اسب بخار در دور موتور ۵۲۵۰ کاهش یافته است. در مقابل، حداکثر گشتاور با افزایشی جزئی از ۱۰۹.۶ نیوتنمتر به ۱۱۲ نیوتنمتر در دور موتور ۳۶۰۰ رسیده است. این تغییر مهندسی اگرچه ممکن است در نگاه اول یک پسرفت به نظر برسد، اما در عمل یک رویکرد هوشمندانه برای یک خودروی تجاری است. کاهش جزئی قدرت بیشینه تأثیر محسوسی در عملکرد روزمره ندارد، اما افزایش گشتاور و دستیابی به آن در دور موتور پایینتر (۳۶۰۰ به جای ۳۰۰۰ دور در دقیقه)، به معنای بهبود کشش خودرو در دورهای پایین و میانی است که برای حمل بار و شروع حرکت در سربالاییها یک مزیت کلیدی محسوب میشود.
این تغییرات همچنین تأثیر مثبتی بر مصرف سوخت داشته است؛ مصرف سوخت ترکیبی خودرو از ۶.۹۶ لیتر در صد کیلومتر به ۶.۸۷ لیتر در صد کیلومتر کاهش یافته است. ظرفیت باک بنزین نیز بدون تغییر و معادل ۴۹ لیتر است.
جدول مشخصات فنی:
در جدول زیر، مشخصات فنی و ابعادی سایپا ۱۵۱ ارتقا یافته بر اساس اطلاعات رسمی ارائه شده است:
مشخصات | مقدار |
طول کلی | ۳۹۵۳ میلی متر |
عرض کلی (بدون آینه ها) | ۱۶۰۵ میلی متر |
ارتفاع کلی | ۱۴۵۵ میلی متر |
فاصله دو محور | ۲۳۴۵ میلی متر |
ابعاد فضای بار | |
طول | ۱۵۰۰ میلی متر |
عمق | ۴۲۰ میلی متر |
وزن | |
وزن خالص | ۹۳۵ کیلوگرم |
حداکثر وزن مجاز (با بار و سرنشین) | ۱۵۵۰ کیلوگرم |
سیستم تعلیق و فرمان | |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | یکپارچه تیر پیچشی |
نوع فرمان | هیدرولیک |
ترمز و تایر | |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | کاسه ای |
سایز رینگ | ۱۳ اینچ – فولادی |
سایز تایر | 165/70R13 |
افزایش وزن خالص خودرو از ۹۰۰ کیلوگرم در مدل پایه به ۹۳۵ کیلوگرم در مدل ارتقا یافته ، به احتمال زیاد ناشی از افزودن تجهیزات جدیدی مانند ماژول ESC، سنسورها و سیمکشیهای مربوطه است.
جایگاه در بازار و چشمانداز آینده: سایپا ۱۵۱ در برابر رقبا و استانداردها
عرضه سایپا ۱۵۱ ارتقا یافته را نمیتوان صرفاً یک بهروزرسانی محصولی ساده تلقی کرد؛ این اقدام نمایانگر یک تغییر استراتژیک در صنعت خودروسازی ایران است که تحت فشار نهادهای نظارتی مانند سازمان ملی استاندارد در حال وقوع است. دوران تولید خودروهای فاقد حداقل امکانات ایمنی فعال به سر آمده و خودروسازان یا باید محصولات خود را با استانداردهای روز تطبیق دهند یا با خط تولید آنها خداحافظی کنند.

موقعیت در بازار:
سایپا ۱۵۱ به دلیل قیمت اقتصادی، هزینههای نگهداری پایین و ابعاد جمع و جور که آن را برای تردد در معابر شهری و کسبوکارهای کوچک ایدهآل میسازد، جایگاه منحصربهفردی در بازار خودروهای تجاری سبک ایران دارد. این خودرو تقریباً رقیب مستقیمی در کلاس خود ندارد. وانت آریسان ۲ محصول ایرانخودرو، با ظرفیت بار بیشتر و ابعاد بزرگتر، در یک سگمنت بالاتر قرار میگیرد و برای کاربرانی با نیازهای متفاوت طراحی شده است. بنابراین، سایپا ۱۵۱ همچنان گزینه اول برای کسانی است که به دنبال یک وانت کوچک، ارزان و کممصرف برای حمل بارهای سبک هستند.
اهمیت ارتقا:
افزودن امکاناتی نظیر کنترل پایداری (ESC) و اتولایت، این خودرو را از یک محصول صرفاً کاربردی به وسیلهای با حداقل استانداردهای ایمنی مدرن تبدیل میکند. این موضوع نه تنها به حفظ جان سرنشینان کمک میکند، بلکه تصویر برند سایپا را نیز به عنوان شرکتی که به ایمنی مشتریان خود اهمیت میدهد، بهبود میبخشد. این ارتقا تضمین میکند که تولید پراید وانت برای چند سال آینده نیز ادامه یابد و این بخش از بازار همچنان در اختیار سایپا باقی بماند.
در نهایت، سایپا ۱۵۱ ارتقا یافته نمونهای بارز از چگونگی تکامل یک پلتفرم قدیمی برای بقا در بازاری است که قوانین آن به سرعت در حال تغییر است. هرچند این خودرو از نظر طراحی و فناوری کلی با محصولات روز دنیا فاصله زیادی دارد، اما این بهروزرسانیها، به ویژه در بخش ایمنی، گامی مثبت و ضروری برای پاسخگویی به نیازهای اولیه بازار و الزامات قانونی کشور محسوب میشود.

source