چرخش خودرویی شورای رقابت به سمت وزارت صمت

قیمت گذاری وزارت صمت
قیمت گذاری وزارت صمت

شورای رقابت در اصلاحیه اخیر دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، قیمت گذاری را به عرضه کنندگان واگذار کرده است. برخلاف تصور، این اقدام چرخش خودرویی شورای رقابت به سمت وزارت صمت تلقی می شود، چون در نهایت سازمان حمایت باید قیمت ها را تأیید کند. در واقع این اصلاحیه حکم تمیکن تولیدکننده از وزارت صمت را دارد.






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، شواری رقابت در اصلاحیه اخیر دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، با تأکید مجدد بر انحصاری بودن بازار این نوع محصولات، خودروهای تولید و مونتاژی را همچنان مشمول قیمت گذاری تشخیص داده است، اما در اصلاحیه اخیر، کار قیمت گذاری را به عرضه کنندگان سپرده است. با این حال، قیمت ها پس از تأیید از سوی سازمان حمایت رسمیت پیدا می کند. در واقع اتفاق تازه ای در زمینه قیمت گذاری رخ نداده است و در بر همان پاشنه قدیمی خواهد چرخید. به بیان ساده تر، نفس قیمت گذاری به قوت خود باقی است.

ماده ۳ دستورالعمل قیمت گذاری

در ماده ۳ دستورالعمل قیمت گذاری (طی مصوبه ۷۷۸ مورخ۲۵/۰۵/۱۴۰۴  اصلاح گردید) آمده است:

۱-۳ مبنای تنظیم قیمت خودروهای مشمول این دستورالعمل ضوابط قیمت گذاری هیئت تعیین و تثبیت قیمت هاست. عرضه کنندگان خودرو قیمت را با رعایت کلیه احکام این دستورالعمل محاسبه و اعمال نموده و موظف‌اند کلیه مستندات مربوط به محاسبه قیمت را به سازمان حمایت ارسال نمایند، سازمان حمایت وظیفه نظارت بر حسن انجام محاسبات را برعهده دارد و قیمت خودروها را براساس ضوابط فوق الذکر مستقلاً محاسبه می‌نماید. در صورتی که قیمت اعمال شده توسط عرضه کنندگان خودرو بیش‌تر از قیمت محاسبه شده توسط سازمان حمایت باشد، عرضه کنندگان خودرو مکلف به تمکین از قیمت محاسبه شده توسط سازمان حمایت می‌باشند. در صورت تخلف سازمان حمایت موظف است متخلفان را جهت رسیدگی به مراجع قانونی مربوط معرفی نماید.

تبصره ۱: قیمت محاسباتی در این بند قیمت عرضه کننده خودرو و بدون لحاظ هزینه های مصرف کننده مانند مالیات بر ارزش افزوده بیمه شخص ثالث عوارض شماره گذاری و هزینه های پست و فراجا و غیره است.

تبصره ۲: عرضه کنندگان خودرو موظف‌اند در یک سال مالی حداقل دو صورت مالی حسابرسی‌شده در مقاطع شش ماهه و پایان دوره مالی داشته باشند.

چرخش به نفع وزارت صمت

 این حرکت را می توان یک چرخش مؤثر به نفع وزارت صمت دانست. سازمان حمایت نهادی زیرمجموعه وزارت صمت است. نظر وزارت صمت نیز که در زمینه قیمت گذاری کاملاً مشخص است. به نحوی که اخیراً نیز کمک مالی در تأمین نقدینگی را به خودروسازان (مشخصاً ایران خودرو ) را به اصلاح رفتار و تمکین منوط کرده است.

با این حساب مشخص نیست که آیا پس از ابلاغ و لازم الاجرا شدن این دستورالعمل، سازمان حمایت استدلال خودروسازان در خصوص افزایش هزینه های تولید را قبول خواهد کرد یا این‌که قیمت ها همان‌گونه که وزارت صمت صلاح می داند نهایی و اعمال خواهد شد؟

source

توسط khodrocamp.ir