همکاری فولکس واگن و XPeng؛ پلتفرم‌های مشترک خودروهای بنزینی و‌ برقی

دو برند مطرح خودروسازی یعنی فولکس واگن آلمان و XPeng چین در ساخت پلتفرم‌های مشترک همکاری خواهند کرد. 






در یک همکاری مهم و مثبت، گروه فولکس واگن و برند XPeng اعلام کردند معماری برقی مشترک خود موسوم به CEA، را از سال ۲۰۲۷ نه‌ تنها در خودروهای تمام‌ برقی، بلکه در مدل‌های بنزینی و هیبریدی تولیدی در چین نیز به کار خواهند گرفت.

این تصمیم که از نگاه کارشناسان گامی مهم در استراتژی دیجیتالی‌ سازی ناوگان فولکس‌ واگن محسوب می‌شود، نشان می‌دهد نوآوری‌های فنی این گروه دیگر به یک قوای محرکه خاص محدود نخواهد بود.

CEA؛ مغز دیجیتال خودروهای آینده

نسل جدید XPeng P7

معماری CEA یک سکوی پردازشی مرکزی بسیار قدرتمند است که می‌تواند سامانه‌های پیشرفته کمک راننده (ADAS) را با پایداری و دقت بالا پشتیبانی کند. این بستر نرم افزاری، یک دستیار هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی داخل کابین را یکپارچه کرده و امکان به‌روزرسانی‌های کامل و سریع از راه دور (OTA) را برای کل خودرو فراهم می‌سازد.

با کاهش واحدهای کنترل الکترونیکی (ECU)، CEA علاوه بر کاهش پیچیدگی، به افزایش پایداری، صرفه‌ جویی در مصرف انرژی و حفظ ارزش بلند مدت خودرو کمک شایانی می‌کند.

فناوری برای همه، نه فقط برقی‌ها

رالف براندشتر، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل فولکس‌ واگن چین، تأکید کرد:

فناوری‌های پیشرفته یک مزیت لوکس برای یک نوع موتور خاص نیستند. CEA را به سبد محصولات بنزینی خود نیز می‌آوریم تا پیشتازی‌ مان در خودروهای رایج همچنان حفظ شود. راهبرد جدید، علاوه بر بهینه سازی هزینه‌ها، تنوع محصولات را برای مشتریان نگه می‌دارد و منابع بیشتری را برای نوآوری‌های آینده آزاد می‌کند.

اعتماد بلندمدت و نوآوری مستمر

کراس اوور برقی اکسپنگ G9

هه شیائوپنگ رئیس و مدیرعامل XPeng، این همکاری را «گام تاریخی» پس از توافق سال ۲۰۲۴ دانست و گفت:

این تعمیق همکاری، بازتاب اعتماد راهبردی طولانی‌مدت میان ما و فولکس‌واگن و تعهد مشترک به نوآوری مداوم در فناوری‌های هسته‌ای خودروهای هوشمند برقی است.

بازار چین و مقیاس بزرگ تولید

کانسپت های ID. Aura ،ID. Era و ID. Evo

امروز مدل‌های بنزینی فولکس واگن با پلتفرم MQB، به ADAS پیشرفته و کابین‌های هوشمند مجهز هستند و همچنان در چین پرفروش‌اند. تنها در سال ۲۰۲۴، این برند بیش از ۲ میلیون خودرو در چین تحویل داد که نزدیک به ۹۰٪ آن‌ها بنزینی بودند.

به‌ گفته مدیرعامل خودروهای سواری فولکس‌ واگن چین، اجرای CEA در تمام محصولات دو نتیجه دارد: شتاب در عرضه خدمات دیجیتال و کاهش هزینه‌ها از طریق تولید در مقیاس بالا که منجر به رقابت‌ پذیری بیشتر می‌شود.

این اقدام بخشی از استراتژی برند فولکس‌ واگن برای تمرکز بر توسعه بومی در چین است، از جمله تأسیس شرکت Volkswagen Group (China) Technology Co., Ltd.

چشم انداز تا ۲۰۳۰

کانسپت های ID. Aura ،ID. Era و ID. Evo

فولکس‌ واگن قصد دارد از ۲۰۲۶ برنامه توسعه خودروهای هوشمند متصل را سرعت دهد. اولین محصولات ویژه بازار چین در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵ معرفی شدند.

برنامه‌ها نشان می‌دهد تا ۲۰۲۷ حدود ۳۰ مدل برقی‌ شده و تا ۲۰۳۰ حدود ۳۰ مدل تمام‌ برقی از برندهای این گروه در بازار چین عرضه خواهد شد. نسل‌های جدید آئودی و فولکس‌ واگن با ساختار هوشمند تازه، دامنه بیشتری از بخش‌های بازار را پوشش می‌دهند.

source

توسط khodrocamp.ir