بوگاتی برویا؛ شاهکاری یکتا با الهام از اسب مورد علاقه اتوره بوگاتی

بوگاتی با معرفی برویا (Brouillard)، اولین خودروی تکنسخهای از بخش جدید و فوقانحصاری Solitaire، توجهها را به خود جلب کرد. این هایپرکار ۱۵۷۸ اسب بخاری که به نام اسب مورد علاقه اتوره بوگاتی نامگذاری شده، با طراحی خیرهکننده و الهام از میسترال رودستر، به زودی رونمایی خواهد شد و تنها دو نمونه از این دست خودروها در سال ساخته میشود.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بوگاتی، برند افسانهای هایپرکارهای لوکس فرانسوی، با رونمایی از مدل برویا (Brouillard) به معنای «مِه» در زبان فرانسوی، گام جدیدی در دنیای خودروهای سفارشی برداشت. این خودرو که اولین محصول بخش تازهتأسیس Programme Solitaire است، به سفارش یک مشتری بسیار ثروتمند ساخته شده و ادای احترامی به اسب مورد علاقه اتوره بوگاتی، بنیانگذار این برند، است. برویا با قدرت ۱۵۷۸ اسب بخار و طراحی الهامگرفته از میسترال رودستر، ترکیبی از هنر، مهندسی و تاریخچه بوگاتی را به نمایش میگذارد و قرار است در هفته خودروی مونتری ۲۰۲۵ (Monterey Car Week) بهطور رسمی رونمایی شود.
بخش Solitaire بوگاتی، که از برنامه Sur Mesure این شرکت نیز انحصاریتر است، با هدف تولید تنها دو خودروی کاملاً منحصربهفرد در سال راهاندازی شده است. برخلاف Sur Mesure که بر شخصیسازی مدلهای موجود تمرکز دارد، Solitaire به مشتریان امکان میدهد تا با همکاری نزدیک با تیم طراحی و مهندسی بوگاتی، خودرویی کاملاً یکتا خلق کنند. برویا، بهعنوان اولین محصول این برنامه، از شاسی ترکیبی آلومینیوم و فیبر کربن و پیشرانه افسانهای ۸.۰ لیتری W16 با چهار توربوشارژر بهره میبرد که ۱۵۷۸ اسب بخار تولید میکند. این پیشرانه، که یکی از آخرین نمونههای W16 قبل از گذار بوگاتی به عصر هیبریدی V16 است، اوج تکامل این پلتفرم محسوب میشود.
طراحی الهامگرفته از اسب و تاریخچه بوگاتی


برویا با طراحی خود نهتنها به اسب مورد علاقه اتوره بوگاتی، که به گفته او نمادی از سرعت، زیبایی و ظرافت بود، ادای احترام میکند، بلکه ریشههای مربیگری (Coachbuilding) بوگاتی را نیز بازتاب میدهد. بدنه فیبر کربنی این خودرو با خطوط نرم و انعکاسی طراحی شده که به گفته فرانک هیل، مدیر طراحی بوگاتی، «شبیه عضلات یک اسب تربیتشده» است. جلوپنجره نعلاسبی امضای بوگاتی، خطوط C شکل در کنارههای بدنه که به امضای اتوره اشاره دارند و چراغهای جلوی مشابه میسترال، از عناصر آشنای طراحی این برند هستند. با این حال، برویا با ویژگیهایی مانند شیشه سقفی، ورودیهای هوای برجسته روی سقف برای خنکسازی موتور و دیفیوزر عقب با خروجیهای اگزوز دوتایی و چراغهای عقب V شکل هولوگرافیک، هویتی متمایز دارد.
یک ستون مرکزی (Central Spine) که از میسترال و شیرون الهام گرفته شده، از جلوی خودرو تا کابین امتداد دارد و بهصورت یکپارچه از بیرون و داخل قابل مشاهده است. بال عقب ثابت نوع «دم اردکی» (Ducktail) نهتنها به تعادل آیرودینامیکی کمک میکند، بلکه به ظاهر تهاجمی و مسابقهای خودرو میافزاید. این طراحی، که ترکیبی از عملکرد و زیباییشناسی است، برویا را به یک «مجسمه متحرک» تبدیل کرده است.
کابین؛ تجلی هنر و اسبسواری


داخل کابین برویا، تم اسبسواری بهطور کامل به نمایش درآمده است. طرحهای silhouette اسب با الگوهای پارچهای تارتان که بهصورت سفارشی در پاریس بافته شدهاند، روی درها و صندلیها نقش بستهاند. فیبر کربن با رنگ سبز، تزئینات آلومینیومی تراشخورده و دسته دندهای که از یک شمش آلومینیوم ساخته شده و حاوی مجسمهای دستساز از اسب برویا در محفظه شیشهای است، کابین را به اوج لوکس بودن میرساند. صندلیها نیز بهطور اختصاصی برای مشتری طراحی و قالبگیری شدهاند تا راحتی و انحصار را تضمین کنند. سقف شیشهای، حس فضایی شبیه به کلیسا ایجاد میکند و ارتباط بین طراحی بیرونی و داخلی را تقویت میکند.
مشخصات فنی

برویا از پیشرانه ۸.۰ لیتری W16 با چهار توربوشارژر بهره میبرد که ۱۵۷۸ اسب بخار قدرت تولید میکند و به یک گیربکس دوکلاچه هفتسرعته متصل است. این مشخصات مشابه میسترال است، که میتواند در ۲.۴ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد.
هرچند بوگاتی اعداد دقیق عملکرد برویا را اعلام نکرده، اما انتظار میرود عملکردی مشابه یا حتی بهتر از میسترال داشته باشد، بهویژه به دلیل طراحی آیرودینامیک بهبودیافته؛ چرا که ورودیهای هوای سقفی و دیفیوزر عقب بهینهشده، خنکسازی و پایداری در سرعتهای بالا را تضمین میکنند.
قیمت بوگاتی برویا

برویا که به سفارش یک کلکسیونر متمول، که از طرفداران آثار خانواده بوگاتی (از جمله مبلمان کارلو بوگاتی و مجسمههای رامبراند بوگاتی) است، ساخته شده، قیمتی اعلامنشده دارد، اما گمانهزنیها آن را بیش از ۱۲ میلیون دلار تخمین میزنند. برای مقایسه، بوگاتی La Voiture Noire در سال ۲۰۱۹ با قیمت تقریبی ۱۹ میلیون دلار فروخته شد. این قیمت بالا به دلیل فرآیند طراحی و مهندسی منحصربهفرد، استفاده از مواد اولیه خاص و ساخت دستساز در کارخانه مولشایم بوگاتی است.

برنامه Solitaire بوگاتی با برویا آغاز شده، اما این تنها شروع یک مسیر جدید است. بوگاتی متعهد شده که سالانه تنها دو خودروی تکنسخهای تولید کند، که هر یک با همکاری نزدیک با مشتری و با استفاده از شاسیها و پیشرانههای موجود این برند ساخته میشود. این برنامه نهتنها میراث مربیگری بوگاتی را که از زمان Type 57 SC Atlantic در دهه ۱۹۳۰ آغاز شد احیا میکند، بلکه با انتقال به پلتفرم جدید V16 توربیلون، آیندهای هیجانانگیز را نوید میدهد. برویا بهعنوان یکی از آخرین خودروهای مجهز به پیشرانه W16، نقطه عطفی در تاریخ بوگاتی محسوب میشود.
بوگاتی بوگاتی Brouillard بوگاتی برویا
source