
ایان کالوم (Ian Callum)، یکی از برجستهترین طراحان خودرو در جهان، که مسئول طراحی بسیاری از خودروهای ماندگار مانند استون مارتین ونکوئیش (Aston Martin Vanquish) در دهه ۲۰۰۰ بود، حالا با شرکت طراحی خودش به نام کالوم دیزاینز (Callum Designs)، ایدهای نو را مطرح کرده است.
این ایده، یک نسخه کاربردیتر از خودروهای تورینگ بزرگ (Grand Tourer) با موتور V12 است: مفهوم یک ونکوئیش شوتینگ بریک (Shooting Brake).
شوتینگ بریک نوعی بدنه خودرو است که ترکیبی از کوپه اسپرت و استیشن واگن (Station Wagon) است و فضای بار بیشتری را فراهم میکند.
این ایده پیش از این نیز در سال ۲۰۱۷ توسط شرکت زاگاتو (Zagato) برای ونکوئیش مدرن آن زمان اجرا شده بود، اما طرح کالوم بر اساس همان ونکوئیش است که خودش در سال ۲۰۰۱ طراحی کرده بود. هدف این طرح، ایجاد تعادل بین طراحی کلاسیک و مدرن است. تنها مانع برای تبدیل این طرح به واقعیت، پیدا شدن یک مشتری ثروتمند و علاقهمند است.
ونکوئیش ۲۵ شوتینگ بریک (Vanquish 25 Shooting Brake): یک شاهکار سفارشی
این خودرو که با نام “ونکوئیش ۲۵ شوتینگ بریک” معرفی شده، در بخش “پورتفولیو” وبسایت کالوم دیزاینز قرار دارد. این شرکت از طریق این بخش، ایدههای خلاقانه خود را به نمایش میگذارد تا مشتریان خاص و ثروتمند را جذب کند و آنها را به سفارش ساخت این خودروها ترغیب نماید. تا زمانی که چنین مشتریای پیدا نشود، این طرح فقط یک کانسپت (Concept) باقی خواهد ماند.
ویژگیهای طراحی این خودرو:
- خطوط مدرن و کلاسیک: ورودیهای هوای جانبی در قسمت پایین خودرو، ظاهری مدرن دارند و شاید شبیه به طرحهای جگوار (Jaguar) در آن دوره به نظر برسند (دورانی که ایان کالوم پس از کار با آستون مارتین، به جگوار پیوست).
- کاپوت برجسته: کاپوت خودرو دارای دریچههای هوا (Vented Hood) است که یادآور جگوار XKR از همان دوران است.
- رینگها و جزئیات بهروز: رینگهای خودرو با طراحی الماسگونه، ظاهر مدرنتری به آن بخشیدهاند. همچنین، شیشههای جانبی با لبههای اریب (Beveled Glasshouse) و رکابهای جانبی (Side Skirts) که با خطوط تیز طراحی شدهاند، حسی از خودروهای مسابقهای تکنفره را القا میکنند.
- نمای عقب منحصربهفرد: نمای عقب خودرو، باریک اما بسیار چشمگیر است. قوسهای عضلانی چرخهای عقب به یک اسپویلر (Spoiler) دماردکی (Ducktail) ختم میشوند که به سمت بالا متمایل است. در بخش پایینتر، فیبر کربن (Carbon Fiber) در اطراف دیفیوزر (Diffuser) بازطراحیشده، باعث میشود خودرو از نظر بصری کوتاهتر به نظر برسد.
از نظر کلی، این خودرو از نمای سهرخ جلو، حالتی شبیه به یک کراساوور (Crossover) دارد. اما از نیمرخ، بخش جلویی آن کاملاً مدرن به نظر میرسد، در حالی که بخش عقب آن میتواند یادآور بامو Z1 از اواخر دهه ۱۹۸۰ باشد.
چرا این خودرو جذاب است؟
جذابیت اصلی ونکوئیش ۲۵ شوتینگ بریک، در کاربردی بودن آن نهفته است. این خودرو یک GT با موتور V12 است که فضای کافی برای حمل چوب اسکی و چمدانها را دارد. این ویژگی، همان چیزی است که مشتریان فراری (Ferrari) نیز از مدل FF خود خواستهاند و آن را دریافت کردهاند.
کالوم این پروژه را به عنوان یک “شاهکار سفارشی که به طور انحصاری برای شما و بر اساس سلیقه و دیدگاه شما ساخته میشود” معرفی کرده است. بنابراین، جزئیات ظاهری خودرو قابل تغییر است.
با توجه به این که تعداد تولید این خودرو بسیار کمتر از ۹۹ دستگاه ونکوئیش زاگاتو شوتینگ بریک خواهد بود، مطمئناً به یک کالای بسیار کمیاب و ارزشمند تبدیل خواهد شد. طبیعی است که چنین خودروی سفارشی و منحصربهفردی، قیمتی در محدوده چند میلیون دلار خواهد داشت.
منبع ترجمه: autoblog
source