
بنتلی برای آن دسته از مشتریانی که به دنبال چیزی فراتر از خودروهای لوکس موجود در بازار هستند، بخش شخصیسازی خود به نام مولینر (Mulliner) را راهاندازی کرده است. این بخش، امکانات ویژهای را برای ساخت خودروهای سفارشی ارائه میدهد. بنتلی برای به نمایش گذاشتن تواناییهای مولینر، مدلهایی با تولید محدود را معرفی کرده است، از جمله رودستر باکالار (Bacalar) و اکنون باتور (Batur) که در دو نسخه کوپه و کانورتیبل (سقف بازشو) تولید میشود. اولین باتور کانورتیبل آماده تحویل به صاحب خود است.
اولین بنتلی باتور کانورتیبل: تلفیقی از تضادها
تولید مدل باتور کانورتیبل به تنها ۱۶ دستگاه محدود شده است (دو دستگاه کمتر از مدل باتور کوپه)، اما اولین خودروی مشتری حتی در این جمع محدود نیز کاملاً متمایز است. مالک ناشناس آن، تزیینات منحصر به فردی را برای فضای بیرونی و داخلی انتخاب کرده که با رنگهای متضاد خودنمایی میکند.
فضای داخلی
آنچه بنتلی آن را فضای داخلی “یک به علاوه یک” (One Plus One) مینامد، دارای ویژگیهای زیر است:
- صندلی راننده با چرم مشکی بلوگا (Beluga) و روکش آلکانتارا (Alcantara) تزیین شده است.
- صندلی سرنشین در تضاد با صندلی راننده، با رنگ خاکستری لنین (Linen) پوشانده شده است.
- همین ترکیب رنگ در فضای پشت صندلیها نیز تکرار شده است. بنتلی یک مجموعه چمدان دو تکه همرنگ با این فضا را نیز ارائه کرده است.
- دوختهای نارنجی ماندارین (Mandarin) همه اجزا را به زیبایی به هم پیوند میدهد.
تجهیزات کابین
داشبورد و فرمان نیز همین ترکیب رنگ تیره و روشن را دارند که به زیبایی داشبورد را با پنل درها هماهنگ میکند. در فرمان یک نشانگر مرکزی از جنس تیتانیوم (Titanium) ماشینکاری شده وجود دارد. این ماده ارزشمند همچنین در بخشهای دیگر خودرو نیز به کار رفته است:
- پدالهای تعویض دنده
- کنترلهای دوار روی فرمان
- کنسول مرکزی
- کنترلهای دریچه هوای تهویه که به شکل ارگ طراحی شدهاند.
نمای بیرونی
رنگ بدنه اوپالیت (Opalite) آبی است که با یک نوار مسابقهای مشکی و نارنجی تزیین شده است. این نوار روی بدنه خودرو نقاشی شده و دوختهای روی کاور سقف (tonneau cover) به ایجاد یک خط پیوسته از دماغه تا انتهای خودرو کمک میکند. جلوپنجره و رینگها نیز مشکی هستند و با هایلایتهای نارنجی هماهنگ شدهاند.
مشخصات فنی و عملکردی
باتور که نام خود را از دریاچه باتور (Batur) در بالی گرفته، آخرین خودروی تولیدی بنتلی با موتور W12 است. تولید این موتور منحصربهفرد در ماه ژوئیه گذشته به پایان رسید. در حال حاضر، بیشتر مدلهای بنتلی با پیشرانههای هیبریدی پلاگین (plug-in hybrid) V8 جایگزین میشوند، در حالی که بنتایگا اسپید (Bentayga Speed) موتور W12 خود را با یک موتور V8 دو توربو (twin-turbo) بدون کمک هیبریدی تعویض کرده است.
موتور W12 باتور
این موتور ۶.۰ لیتری W12 دو توربو، ۷۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکند که قدرتمندترین موتور W12 در بین تمام مدلهای تولیدی بنتلی است.
- شتاب: بنتلی اعلام کرده که مدل کوپه میتواند در ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۲ مایل بر ساعت) برسد و حداکثر سرعت آن ۳۳۶ کیلومتر بر ساعت (۲۰۹ مایل بر ساعت) است. انتظار میرود مدل کانورتیبل نیز عملکردی مشابه داشته باشد.
تاریخچه و نمایشگاهها
بنتلی برای اولین بار مدل باتور کوپه را در سال ۲۰۲۲ و نسخه کانورتیبل را سال گذشته معرفی کرد. از آن زمان، کار توسعه با دو نمونه اولیه در جریان بوده است. یکی از این نمونهها که بنتلی آن را “خودروی صفر” (Car Zero) مینامد، ماه گذشته در فستیوال سرعت گودوود ۲۰۲۵ (۲۰۲۵ Goodwood Festival of Speed) به نمایش درآمد و قرار است در هفته خودرو مونتری ۲۰۲۵ (۲۰۲۵ Monterey Car Week) نیز به نمایش گذاشته شود. برخلاف اولین خودروی مشتری، این نمونه اولیه با رنگ بسیار جذاب ورمیلیون (vermillion) ارغوانی-نارنجی پوشانده شده است.
منبع ترجمه: autoblog
source