کنارهگیری ناگهانی مدیرعامل JLR در آستانه تحول بزرگ جگوار

آدریان ماردل، مدیرعامل جگوار لندروور (JLR)، پس از ۳۵ سال حضور در این شرکت و دو سال مدیریت، اعلام بازنشستگی کرد. این تصمیم در حالی گرفته شده که جگوار در حال گذار به سمت تولید خودروهای الکتریکی لوکس و اجرای یک بازسازی جنجالی است و شرکت با چالشهایی مانند تعرفههای تجاری آمریکا و تأخیر در عرضه مدلهای برقی مواجه است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آدریان ماردل، مدیرعامل جگوار لندروور (JLR)، اعلام کرد پس از ۳۵ سال فعالیت در این شرکت، از سِمت خود کنارهگیری خواهد کرد. این خبر زمانی اعلام میشود که JLR در حال اجرای یکی از بزرگترین تحولات تاریخ خود، یعنی بازسازی برند جگوار بهعنوان یک تولیدکننده خودروهای الکتریکی لوکس و عرضه مدلهای برقی جدید برای برندهای رنجروور و دیفندر است. هنوز جانشینی برای ماردل اعلام نشده و JLR با چالشهای متعددی در بازار جهانی خودرو مواجه است.
ماردل که از سال ۱۹۹۰ به JLR پیوسته بود، در سال ۲۰۱۸ بهعنوان مدیر مالی این شرکت منصوب شد و پس از استعفای تیری بولوره در سال ۲۰۲۳، سکان هدایت JLR را به دست گرفت. او در دوران مدیریت خود، این شرکت را از زیانهای سنگین دوران همهگیری کووید-۱۹ به سودآوری قابلتوجهی رساند. JLR در سال مالی ۲۰۲۴-۲۵ سود قبل از مالیات ۲.۵ میلیارد پوندی را گزارش کرد که بهترین عملکرد مالی این شرکت در یک دهه گذشته بود. این موفقیت عمدتاً به دلیل فروش بالای مدلهای پرطرفدار و سودآور دیفندر و رنجروور بود که به ترتیب ۱۱۵,۴۰۴ و بیش از ۱۰۰,۰۰۰ دستگاه در سال گذشته فروختند.
با این حال، بازسازی جنجالی برند جگوار که تحت نظارت ماردل انجام شد، با انتقادهای گستردهای مواجه شده است. جگوار در سال ۲۰۲۴ با معرفی کانسپت Type 00 و توقف تولید تمامی مدلهای پیشین خود، اعلام کرد از سال ۲۰۲۶ بهطور کامل به تولید خودروهای الکتریکی لوکس با قیمت پایه بیش از ۱۰۰,۰۰۰ دلار روی خواهد آورد. این بازسازی که با کمپین تبلیغاتی بحثبرانگیزی همراه بود، از سوی برخی منتقدان، از جمله ایلان ماسک و نایجل فاراژ، بهعنوان تلاشی برای «مدرنسازی بیش از حد» و «بیدار شدن» (woke) مورد انتقاد قرار گرفت. فروش جگوار در سال مالی ۲۰۲۴-۲۵ با افت ۴۵.۸ درصدی به ۲۶,۸۶۲ دستگاه رسید، که نتیجه توقف تولید مدلهای بنزینی در راستای آمادهسازی برای عرضه خودروهای برقی بود.
در بخش لندروور، اوضاع بهمراتب بهتر است. مدلهای دیفندر و رنجروور همچنان سودآوری بالایی دارند، اما عرضه رنجروور برقی که قرار بود اواخر سال ۲۰۲۵ وارد بازار شود، به دلیل تقاضای ضعیف برای خودروهای الکتریکی لوکس به سال ۲۰۲۶ موکول شده است. این تأخیر نشاندهنده چالشهای پیش روی JLR در بازار خودروهای برقی است، بهویژه در شرایطی که تقاضای جهانی برای این نوع خودروها کاهش یافته است.
یکی دیگر از چالشهای بزرگ JLR، تعرفههای تجاری جدید در بازار آمریکا، بزرگترین بازار صادراتی این شرکت است. براساس توافق تجاری اخیر بین بریتانیا و آمریکا، ۱۰۰,۰۰۰ دستگاه خودروی صادراتی از بریتانیا مشمول تعرفه ۱۰ درصدی میشوند، اما خودروهای اضافی با تعرفه ۲۵ درصدی مواجه خواهند شد. از سوی دیگر، مدلهای دیفندر و دیسکاوری که در کارخانه نیتا در اسلواکی تولید میشوند، مشمول تعرفه ۱۵ درصدی اتحادیه اروپا به آمریکا هستند. این تعرفهها، همراه با توقف موقت صادرات به آمریکا در بهار ۲۰۲۵ به دلیل تعرفه اولیه ۲۵ درصدی، فشار مالی قابلتوجهی بر JLR وارد کرده است.
ماردل در دوران مدیریت خود استراتژی «خانه برندها» (House of Brands) را پیاده کرد که براساس آن، رنجروور، دیفندر، دیسکاوری و جگوار بهعنوان برندهای مستقل با هویت و بازاریابی جداگانه عرضه میشوند. این استراتژی به تقویت جایگاه رنجروور و دیفندر کمک کرد، اما آینده دیسکاوری همچنان نامشخص است. ماردل در مصاحبهای اذعان کرد که هنوز برنامه مشخصی برای بازتعریف دیسکاوری وجود ندارد و این مدل احتمالاً در آینده از پلتفرم ماژولار برقی (EMA) استفاده خواهد کرد.
جانشین ماردل با چالشهای متعددی مواجه خواهد بود، از جمله مدیریت تعرفههای تجاری، تکمیل گذار به خودروهای برقی در بازاری با تقاضای ناپایدار و بازسازی اعتبار جگوار پس از انتقادهای گسترده به برند جدید. علاوه بر این، JLR اخیراً اعلام کرد که تا ۵۰۰ شغل مدیریتی در بریتانیا، معادل ۱.۵ درصد از نیروی کار این کشور، را از طریق برنامه بازنشستگی داوطلبانه کاهش خواهد داد، که نشانهای از فشارهای مالی ناشی از تعرفهها و کاهش فروش جگوار است.
جگوار جگوار لندروور
source