دلیل نگرانی قطعه سازان از کاهش تعرفه واردات خودرو

کاهش تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی از ۱۰۰ به ۲۰ درصد باعث افزایش حجم انتقاد زنجیره تأمین خودروسازان شده است. این در حالی است که طبق آیین نامه تنها به ۵۰ هزار دستگاه خودرو با این حجم موتور ارز تخصیص داده می شود. بنابراین باید دید که دلیل نگرانی قطعه سازان از کاهش تعرفه واردات خودرو چیست؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، محمدرضا عارف، معاون اول دولت در روزهای آغازین حمله رژیم صهیونیستی به کشور، آیین نامه جدید واردات خودرو را ابلاغ کرد.
براساس این آیین نامه دولت از نظر قبلی خود عقب نشینی کرده و تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی را از ۱۰۰ به ۲۰ و ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ هزار سی سی را به ۴۰ درصد کاهش داده است.
البته در حال حاضر با ورود به پنجمین ماه سال هنوز نه ارزی تخصیص یافته و نه یک دستگاه خودرو وارد شده است. با این حال این کاهش ناگهانی تعرفه ها، باعث انتقاد و نگرانی قطعه سازان شده است. به نحوی که این موضوع در یک ماه اخیر دو بار در دو نشست خبری مطرح و تلاش شده است که از زوایای مختلف ضربه های این اقدام تشریح شود.
به تازگی نیز محمدرضا نجفیمنش، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور در ادامه این نگرانی ها با انتقاد از سیاستهای اقتصادی در حوزه خودرو، اظهار کرده است: «تصمیمهای ناگهانی و متناقض در بخش صنعت خودرو، نه حاصل راهبرد اقتصادی مشخص، بلکه ناشی از مقاومت پنهان در برابر خصوصیسازی واقعی است. برخی جریانها، بقای خود را در ناکامی بخش خصوصی میدانند. به همین دلیل، هرگاه شرایط برای رونق تولیدکننده خصوصی فراهم میشود، با تصمیمی خلقالساعه آن را خنثا میکنند. کاهش ناگهانی تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰ سیسی از ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد، یکی از تازهترین نمونههای این سیاستهاست؛ تصمیمی که کاملاً مغایر با قانون بودجه ۱۴۰۴ و بدون اقناع کارشناسی اجرا شد.»
جایزه برای واردات
این کاهش تعرفه از سوی قطعه سازان با تعابیری خاصی از جمله «تیر خلاص بر پیکر تولید» ؛ «پاشیدن نمک بر زخم تولید داخلی» و «نوعی جایزه برای واردات» نیز تعبیر می شود. قطعه سازان معتقدند این حجم از تعرفه در شرایطی که تمام هزینه های تولید به شدت افزایش یافته است باعث از بین رفتن تولید داخل و سرازیر شدن قطعه های وارداتی خواهد شد.
دلیل انتقاد از کاهش تعرفه واردات
در همین شرایط، آنها تأکید می کنند تعرفه حداقل باید ۴۰ درصد باشد تا به تولید داخل آسیب نرساند، اما به نظر می رسید اصلی ترین دلیل انتقادها را باید در رابطه تعرفه واردات قطعات و خودرو دانست. براساس قانون «تعرفه اجزا نباید بیشتر از خودرو باشد.»
به همین علت است که قطعه سازان می گویند: «برای حمایت از تولید داخلی، تعرفه واردات خودرو باید حداقل ۴۰ درصد و برای قطعات حداقل ۳۲ درصد باشد.»
در واقع دلیل اصلی ترس و نگرانی آنها را باید در ناتوانی در رقابت با قطعات وارداتی و عدم صرفه اقتصادی تولید جستوجو کرد. اگر تعرفه ۲۰ درصد باشد به طور طبیعی و براساس قانون تعرفه واردات قطعه کمتر از این میزان قرار خواهد گرفت. بنابراین با توجه به قیمت تمام شده بالای محصولات داخلی، واردات به صرفه خواهد بود و این موضوع مانع از ادامه فعالیت قطعه سازان داخلی و منجر به تعطیلی آنان خواهد شد.
تعرفه واردات خودرو قطعه سازان واردات خودرو
source