زمانی برای مرگ سدان ها در تمام دنیا

آکورا TLX
آکورا TLX

یکی دیگر از سدان‌های باسابقه بازار تا پایان همین ماه از خط تولید خارج خواهد شد. آکورا TLX، سدان میان‌سایز لوکس ژاپنی، قرار است پس از نزدیک به یک دهه حضور در بازار، با مدل ۲۰۲۵ برای همیشه خداحافظی کند.






آکورا TLX در واقع ادامه‌دهنده راه آکورا TL بود؛ مدلی که از اواسط دهه ۹۰ میلادی جایگاه ثابتی در سبد محصولات آکورا داشت. اولین نسخه TLX در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و پس از یک فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۸، نسل دوم آن از ۲۰۲۱ وارد بازار شد. اما حالا با کاهش فروش قابل‌توجه و تغییر اولویت‌های بازار، TLX نیز به پایان راه رسیده است.

آکورا TLX
آکورا TLX

طبق گزارشی از Car and Driver، آکورا قصد دارد تا پایان ماه جاری میلادی تولید TLX را متوقف کند. این خبر توسط خود آکورا نیز در قالب بیانیه‌ای رسمی تأیید شده است:

« آکورا تولید سدان پرفورمنس TLX را در پایان این ماه متوقف خواهد کرد تا بهتر با نیازهای در حال تغییر مشتریان و تحولات صنعت خودرو هماهنگ شود.»

آمار فروش هم این تصمیم را تأیید می‌کند. در نیمه اول سال ۲۰۲۵، تنها ۳٬۶۳۴ دستگاه از این خودرو به فروش رفته و این در حالی‌ست که کل فروش TLX در سال ۲۰۲۴ نیز از مرز ۷٬۰۰۰ دستگاه عبور نکرد؛ رقمی که نسبت به سال قبل، کاهش ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد. TLX در بهترین سال خود یعنی ۲۰۱۵، بیش از ۴۷٬۰۰۰ دستگاه فروش داشت، اما این روزها دیگر خبری از آن دوران نیست.

آکورا TLX
آکورا TLX

با حذف آکورا TLX، مدل جمع‌وجور اینتگرا (Integra) تنها سدان باقی‌مانده در سبد محصولات آکورا خواهد بود. مشتریان این برند اکنون باید از میان مجموعه‌ای از شاسی‌بلندهای مختلف، از ADX کوچک تا MDX سه‌ردیفه انتخاب کنند؛ موضوعی که به‌خوبی روند جهانی فاصله‌گرفتن بازار از سدان‌ها را نشان می‌دهد.

TLX در کارخانه مریس‌ویل اوهایو و در کنار هوندا آکورد مونتاژ می‌شد، اما آکورا برای جایگزینی آن به‌دنبال یک سدان جدید نرفته است. در عوض، مدل جدید RSX شاسی‌بلند برقی، قرار است در همان ایالت و در مرکز تولید محصولات برقی هوندا تولید شود.

RSX اولین خودرویی خواهد بود که روی پلتفرم اختصاصی جدید هوندا/آکورا برای خودروهای الکتریکی ساخته می‌شود.

در شرایطی که روزبه‌روز خودروهای سدان از خط تولید خودروسازان مختلف حذف می‌شوند، کنار رفتن TLX هم نمادی‌ست از همین تغییر جهت جهانی، تغییراتی که روزگاری پرفروش‌ترین سگمنت بازار را به حاشیه رانده‌اند.

بی‌تردید، برای علاقه‌مندان خودروهای سدان با هویت اسپرت و طراحی لوکس، حذف TLX خبر خوشایندی نیست، اما واقعیت این است که بازار، راه خودش را می‌رود و این راه، ظاهراً جایی برای سدان‌ها باقی نگذاشته است.

source

توسط khodrocamp.ir