نامه محرمانه مدیر پروژه واردات خودرو چه اطلاعاتی را فاش کرد؟

فولکس واگن گلف پرو
فولکس واگن گلف پرو

به تازگی نامه ای محرمانه از مهدی ضیغمی به علی لطفی زاده، دستیار ویژه وزیر صمت منتشر شده که نشان می دهد سهمیه CBU برخی شرکت ها به آن ها تخصیص داده نشده است.






واردات خودرو به کشور همیشه با مشکلات عدیده‌ای همراه بوده است که تمامی آن مشکلات موجب می‌شدند تا مسیر ثبت سفارش، ترخیص و تحویل خودرو به مشتریان دشوار شود و محصولات وارداتی با تاخیر به دست خریداران برسد.

در این میان یکی از مهم‌ترین سخت‌گیری‌های صورت‌گرفته از سوی دستیار ویژه وزیر صمت، علی لطفی‌ زاده، بوده است که با ارائه سهمیه CBU به برخی واردکنندگان مخالف می‌کرده. لازم به ذکر است که در سال گذشته یکی از مهم‌ترین اتفاقات برای واردات کالاهای مختلف به کشور رخ داد و ایشان به‌طورکلی ثبت سفارش اکثر محصولات وارداتی را مسدود کردند و برای مدت‌ها صنایع مختلف با دردسرهای بزرگی برای تأمین قطعات یدکی و دستگاه‌های صنعتی خارجی مواجه شدند. در این میان واردات خودرو به کشور نیز مسدود شد و تا مدت‌ها امکان ثبت سفارش توسط شرکت‌های واردکننده وجود نداشت.

نامه محرمانه مهدی ضیغمی به علی لطفی زاده

نامه محرمانه مهدی ضیغمی به علی لطفی زاده

حال اما نامه‌ای محرمانه منتشر شده که نشان می‌دهد مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات خودرو رسماً از علی لطفی زاده، مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت، خواسته سهمیه CBU دو شرکت واردکننده‌ای که نامشان در نامه آمده را به آن‌ها تخصیص دهد. لازم به ذکر است که دو شرکت آرتابان موتور و گروه خودروسازی ره نیاز ایستا حتا موفق شده‌اند تا ارز موردنیاز خود را از منشأ خارجی تأمین کنند. به بیانی دیگر این دو واردکننده ارزشان را خودشان تهیه کرده‌اند؛ اما تا کنون امکان ثبت سفارش خودرو برایشان باز نشده است.

این اتفاق در حالی رخ‌داده که شرکت‌های دیگر امکان ثبت سفارش با ارز تخصیص‌یافته از سوی مرکز مبادلات کشور (ارز صادراتی دیگر شرکت‌ها) را دریافت کردند و موفق شدند خودروهای خود را وارد کشور کنند. در نتیجه می‌توان گفت روند واردات خودرو برای شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت می‌کردند آسان‌تر از شرکت‌هایی هست که شخصاً نسبت به تأمین ارز از خارج از کشور اقدام کردند و به‌نوعی سرمایه‌های شخصی خودشان را برای واردات خود به جریان انداخته‌اند.

با نگاهی کلی به این نامه می‌توان متوجه شد که تاریخ آن مربوط به ۳۰ام بهمن ۱۴۰۳ است و دستور لازمه نیز از سوی علی لطفی زاده، دستیار ویژه وزیر صمت، دقیقاً دو روز بعد از ارائه نامه یعنی در تاریخ دوم اسفند ۱۴۰۳ صادر شده است. بااین‌وجود اما تا کنون هیچ اقدام مثبتی برای ثبت سفارش صورت نگرفته و این دو شرکت پس از گذشت حدود ۵ ماه هنوز موفق به واردات محصولات موردنظرشان نشده‌اند.

در پایان می‌توان گفت که با وجود تأمین ارز از منشأهای خارجی توسط شرکت‌ها، ارسال نامه محرمانه از سوی مدیر پروژه واردات به دستیار ویژه وزیر صمت و حتا موافقت فی‌الفور و سریع علی لطفی زاده، هنوز اجازه هیچ ثبت سفارش CBU ای برای این دو شرکت نیامده است.

به‌این‌ترتیب باید این سؤال را پرسید که علت بهانه‌تراشی‌های بی‌دلیل و ایجاد مانع برای واردکننده‌ها چیست و چرا مسیر برای عرضه خودروهای خارجی به کشور هموار نمی‌شود؟

source

توسط khodrocamp.ir