تریومف Scrambler 400 XC مدل ۲۰۲۶؛ رکوردشکنی بی سابقه در فروش جهانی

تریومف با معرفی مدلهای Speed 400 و Scrambler 400 X در سال ۲۰۲۴ به نقطهای طلایی دست پیدا کرد و بلافاصله با رکوردشکنی در فروش جهانی، پاداش آن را گرفت. بنابراین طبیعیست که مدلهای حجم پایینتر بیشتری به این خانواده اضافه شوند. تازهترین عضو این مجموعه Scrambler 400 XC مدل ۲۰۲۶ است.
برای درک تأثیر واقعی موفقیت مدلهای تکسیلندر ۳۹۸ سیسی، فقط کافیست به آمار نگاه کنیم. در سال ۲۰۲۴ تریومف برای اولین بار در تاریخ ۱۲۲ سالهاش، بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در یک سال فروخت. این عدد به راحتی از مرز قبلی عبور کرد؛ مجموع فروش به ۱۳۴٬۶۳۶ دستگاه رسید، که ۶۴ درصد بیشتر از فروش سال ۲۰۲۳ (۸۴٬۹۸۵ دستگاه) و بیش از دو برابر فروش تریومف در پنج سال قبل بود. از این تعداد، نزدیک به ۳۰ هزار دستگاه تنها در بازار هند به فروش رسیدند و مدلهای سری ۴۰۰ بلافاصله به پرفروشترین محصولات تریومف در سراسر جهان تبدیل شدند، حتا در بازار داخلی بریتانیا. گفتن اینکه این خط تولید نقطه عطفی برای برند بریتانیایی بوده است چندان هم اغراقآمیز نیست.


این موفقیت حاصل همراستایی چند عامل بود؛ مدلهای سبکوزن نهتنها برای موتورسواران پا به سن گذاشته در بازارهای توسعهیافته جذاب بودند، بلکه توجه نسل جوان و روبهرشد را در کشورهایی مانند هند نیز جلب کردند، نسلی که اکنون قدرت خرید بالاتری دارد. در مقابل، موتورسیکلتهای ادونچر با حجم بالای موتور، دیگر برای بسیاری از مشتریان بیش از حد بزرگ، سریع یا سنگین شدهاند.
در ماه فوریه نخستین نشانههای گسترش خانواده ۴۰۰ تریومف دیده شد، زمانی که تصاویر غیررسمی از نسخه آفرودتر از Scrambler 400 X در حال آزمایش در اسپانیا منتشر شد. در کنار آن، نسخه Semi-fairing از Speed 400 نیز مشاهده شد. حالا اولین مدل از آنها رسماً معرفی شده است؛ مدل Scrambler 400 XC.
در واقع، مشابه اتفاقی که در اواخر ۲۰۲۳ برای مدلهای اولیه افتاد، نسخه XC نیز ابتدا در هند رونمایی شد و از ماه مه در آن کشور عرضه شده است، اما اکنون موتورسواران آمریکایی نیز میتوانند آن را تهیه کنند.
تفاوتهای Scrambler 400 XC


تفاوت اصلی Scrambler 400 XC با مدل Scrambler 400 X بیشتر ظاهری است. مهمترین تغییر، استفاده از رینگهای آلومینیومی Excel با پرههای کناریست که امکان استفاده از تایرهای بدون تیوب را فراهم میکنند. این رینگها ظاهر موتورسیکلت را آفرودیتر از مدل X با رینگهای آلیاژی کردهاند. با این حال، اندازه رینگ ها همان ۱۹ اینچ در جلو و ۱۷ اینچ در عقب باقی ماندهاند، بنابراین هندسه شاسی تغییری نکرده است.
کمکفنر جلوی ۴۳ میلیمتری USD و کمکفنر تکی عقب نیز همان نسخه قبلی هستند و هر دو ۵.۹ اینچ دامنه حرکت دارند. بنابراین نباید انتظار داشت که XC نسبت به X توانایی آفرود بیشتری داشته باشد. اما نکته اصلی در ظاهر ماجراجویانه موتورسیکلت است، چیزی که XC بهتر از X ارائه میدهد.
علاوه بر رینگهای جدید، یک گلگیر جلوی بلند نیز بهصورت استاندارد روی XC نصب شده است؛ این قطعه پیشتر در فهرست لوازم جانبی قرار داشت. یک پوشش جلوی رنگی نیز روی چراغ جلو قرار گرفته که نسخه کدر و بدون شفافیت از صفحه محافظ موجود روی Scrambler X است. همچنین، یک محافظ زیر موتور (bash plate) نیز، که قبلاً جزو گزینههای انتخابی بود، در XC بهصورت پیشفرض وجود دارد.


مجموعه این تغییرات با رنگبندیهای جدیدی تکمیل شده که حالوهوای دهه ۱۹۷۰ را تداعی میکنند؛ بیش از مدل دو رنگ Scrambler 400 X. ترکیب زرد با بخشهای مشکی، که در بیشتر تصاویر تبلیغاتی تریومف دیده میشود، همچنان جذابیت خاصی دارد، حتا اگر یادآور رنگهای برند یاماها باشد. گزینههای سفید-مشکی و خاکستری تیره با گرافیک قرمز نیز ارائه میشوند.
از نظر فنی، XC تقریباً با Scrambler 400 X یکسان است. قدرت، گشتاور، ابعاد و هندسه شاسی هیچ تفاوتی ندارند. تنها تفاوت محسوس، افزایش ۶.۸۰۰ کیلوگرم وزن به دلیل قطعات اضافهشده است؛ وزن خالص مدل XC حدود ۱۹۰ کیلوگرم است. همچنین، اگر قصد خرید این مدل را دارید، باید ۸۰۰ دلار بیشتر بپردازید: قیمت Scrambler 400 XC برابر با ۶٬۶۹۵ دلار است، در حالی که Scrambler 400 X با قیمت ۵٬۸۹۵ دلار عرضه میشود.
تریومف تریومف Scrambler 400 XC تریومف Scrambler 400 XC مدل ۲۰۲۶
source