کراس اوور جدید مزدا به زودی معرفی خواهد شد

مزدا با انتشار اولین تصاویر تیزر از نسل جدید کراساوور CX-5، اعلام کرد که این خودرو در تاریخ ۱۰ جولای ۲۰۲۵ (۱۹ خرداد) رونمایی خواهد شد. این مدل با طراحی بهروز، کابین سادهتر، و پیشرانه هیبریدی Skyactiv-Z، قرار است تجربه رانندگی جذابتری ارائه دهد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، مزدا، خودروساز ژاپنی که به طراحیهای جذاب و رانندگی پویا شناخته میشود، با انتشار تصاویر تیزر از نسل جدید کراساوور محبوب CX-5، خبر از رونمایی قریبالوقوع این خودرو در تاریخ ۱۰ جولای ۲۰۲۵ داد. این مدل که جایگزین نسل کنونی CX-5 میشود، پس از ۹ سال حضور در بازار، با تحولاتی در طراحی، فناوری و پیشرانه معرفی خواهد شد. معرفی CX-50 در سالهای اخیر، گمانهزنیهایی درباره آینده CX-5 ایجاد کرده بود، اما مزدا با تأیید نسل جدید این کراساوور، نشان داد که همچنان به تنوع در سبد شاسیبلندهای خود پایبند است.
تکامل بهجای انقلاب

تصاویر تیزر منتشرشده، که هنوز جزییات کامل را نشان نمیدهند، حاکی از طراحی «با اعتمادبهنفس بیشتر» برای CX-5 جدید است. این طراحی به نظر میرسد تکاملی از مدل کنونی باشد که با وجود قدمت، همچنان ظاهری جذاب دارد. خطوط نرم و عضلانی امضای مزدا در این تصاویر قابلتشخیص است، اما انتظار میرود تفاوتهای ظریفی برای متمایز شدن از دیگر شاسیبلندهای مزدا، مانند CX-50، در این مدل اعمال شود. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که مزدا میتوانست با تنوع بیشتر در طراحی، سبد محصولات خود را متمایزتر کند.

مزدا در بیانیه خود به کابین «خلوت» CX-5 جدید اشاره کرده که این عبارت، نگرانیهایی را درباره کاهش کنترلهای فیزیکی ایجاد کرده است. احتمالاً این کابین سادهتر به معنای استفاده بیشتر از صفحهنمایش لمسی و کاهش تعداد دکمهها یا حتا حذف کنترلر چرخشی مشابه بامو است که در مدلهای فعلی مزدا استفاده میشود. این رویکرد در مدلهای اخیر مزدا در چین، مانند سدان EZ-6 و کراساوور EZ-60، که بهشدت بر صفحهنمایش متمرکز هستند، دیده شده است.
معرفی Skyactiv-Z هیبریدی
یکی از مهمترین تغییرات در CX-5 جدید، معرفی پیشرانه هیبریدی Skyactiv-Z است که از سال ۲۰۲۷ در این کراساوور استفاده خواهد شد. این پیشرانه، یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی است که با سیستم هیبریدی ترکیب شده و وعده کارایی حرارتی بالاتر و برد بیشتر نسبت به موتورهای Skyactiv-G و Skyactiv-X کنونی را میدهد. مزدا برای دستیابی به حداکثر کارایی احتراق، از فناوری جدید محفظه حرارتی استفاده کرده تا به یک نسبت هوا به سوخت ایدهآل برسد، که به معنای احتراق کامل، مصرف سوخت بهینه و کاهش آلایندگی است.
برخلاف CX-50 هیبریدی که از پیشرانه تویوتا استفاده میکند، CX-5 جدید از سیستم هیبریدی توسعهیافته توسط خود مزدا بهره خواهد برد. با این حال، مزدا تأیید کرده که نسخه تمام الکتریکی برای این مدل در نظر گرفته نشده است.
تجربه رانندگی
مزدا وعده داده که CX-5 جدید، رانندگی جذابتر با کنترل دقیقتر و پاسخگویی نرمتر ارائه خواهد داد. این کراساوور همواره به دلیل دینامیک رانندگی برجسته در کلاس خود شناخته شده و نسل سوم این مدل نیز به نظر میرسد این ویژگی را حفظ کرده است. این تعهد به لذت رانندگی، CX-5 را در برابر رقبایی مانند تویوتا RAV4، هوندا CR-V و هیوندای توسان متمایز میکند.
هنوز اطلاعات دقیقی درباره قیمتگذاری، تریمها، یا تجهیزات استاندارد منتشر نشده، اما انتظار میرود این مدل با قیمت رقابتی و جایگاه مناسب بین CX-50 و دیگر شاسیبلندهای مزدا، در بازار جهانی نیز عرضه شود.
مزدا مزدا CX-5
source