به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شرکت ایرانخودرو بر آن شده تا با استفاده از تکنولوژی روز گامی به منظور پاسخگویی به تغییرات سریع سلایق مشتریان و افزایش رضایتمندی ایشان بردارد و در نسخه جدیدی از هایما S۵ با نام S۵ pro، بهبودهایی در این خودرو ایجاد کند.
در این نسخه جدید، امکانات و تجهیزات و نیز ویژگی های قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت خودرو ارتقا یافته و تغییرات مطلوب و مورد انتظار مشتریان از جمله بهبود در راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت، بهبود در صندلی سرنشین جلو(گرمکن صندلی)، جایگزینی ترمز پارک برقی به جای ترمز دستی (EPB)، اضافه شدن سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)، اتوهولد، سنسور نور و باران و فرمان برقی به اجرا درآمده است.
هایما S۵ Pro از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با هایما S۵ توربو ندارد و تنها طرح پارچه صندلی ها به مدل مخملی و طرح رینگ آلومینیومی خودرو تغییر کرده است.
بهبودها و تغییرات ایجاد شده در هایما اس۵ پرو به شرح جدول زیر اعلام شده است:
محصول هایما S۵ توربو، خودرویی کراس اوور در کلاس ابعادی C است که با بهره گیری از طراحی زیبا، ایمنی و تجهیزات مناسب توانست در زمان عرضه، مشتریان زیادی را به خود علاقه مند کند.
نسخه جدید این محصول به نام هایما S۵ Pro ضمن برخورداری از زیبایی، ایمنی و تجهیزات مناسب، همانند رقبای جدید خود دارای آخرین نسل از موتورهای پر قدرت مجهز به توربوشارژ با پاشش مستقیم سوخت (GDI) بوده و می تواند به عنوان محصولی به روز مورد توجه مشتریان قرار گیرد.
از جمله مزایای موتورهای توربوشارژ با پاشش مستقیم GDI:
۱) افزایش قدرت و شتاب خودرو و استفاده از نسل جدید موتور
۲) افزایش راندمان و بهره وری سوخت
۳) احتراق کامل تر سوخت و آلایندگی و مصرف کمتر نسبت به موتورهای توربوشارژ
عملکرد موتورهای توربو شارژ GDI:
سامانه توربو شارژ متشکل از یک مجموعه توربین و کمپرسور دارای محور مشترک می باشد. توربین در مسیر گازهای اگزوز و کمپرسور در مسیر هوای ورودی قرار می گیرد. برخورد گازهای خروجی با پرده های توربین موجب چرخش محور آن شده و در نتیجه کمپرسور به چرخش در می آید.
چرخش کمپرسور در مسیر هوای ورودی موجب می شود فشار هوا افزایش یافته و میزان هوای وارد شده به موتور افزایش یابد. سیستم توربو شارژ سبب می شود ظرفیت پذیرش هوای موتور از ظرفیت اسمی آن بیشتر گردد با بالاتر رفتن میزان هوا، مقدار سوخت بیشتری را می توان درون آن تزریق کرد و در نتیجه قدرت موتور افزایش می یابد.
نکته دارای اهمیت این است که شروع عملکرد سامانه توربو شارژ از دور موتور ۱۷۰۰ دور در دقیقه به بالا می باشد. لذا در زمان حرکت در ترافیک و زمان هایی که نیازی به قدرت بالا نمی باشد موتور مانند موتورهای معمولی عمل می کند و فقط در زمان نیاز به قدرت زیاد توربوشارژ وارد عمل می شود و توان موتور را افزایش می دهد.
در موتورهای نسل جدید که از تکنولوژی سیستم تزریق مستقیم بنزین یا GDI در کنار توربوشارژ استفاده می کنند بر خلاف موتورهای با سیستم های تزریق سوخت چند نقطه ای MPFI، بنزین به داخل مانیفولد هوا تزریق نمی شود و سوخت به صورت مستقیم به داخل سیلندرها وارد می شود و همین موضوع باعث می شود متغیرهایی مانند خام سوزی، کوبش یا گردش مجدد گازهای خروجی تا حد قابل توجهی از بین برود.
عمده ترین مزیت موتورهای دارای سیستم تزریق مستقیم بنزین یا GDI را میتوان در بهینه شدن مصرف سوخت خودرو خلاصه کرد. موتورهای GDI به وسیله کنترل دقیق بر روی میزان و زمان دقیق پاشش یا تزریق بنزین مطابق با شرایط خودرو، ضمن کاهش مصرف سوخت موجب حفظ شتاب بالا در زمان رانندگی افراد می شوند. این به آن معنی است که به عنوان مثال موتور ۱۵۰۰ سی سی توربو GDI در ترافیک شهری مانند موتور معمولی ۱۵۰۰ سی سی عمل می کند اما در دور موتور بالاتر از ۱۷۰۰ مانند موتور ۲۴۰۰ سی سی قدرت تولید می کند. این موضوع سبب می شود راندمان کلی این موتورها به دلیل احتراق کامل تر سوخت در قیاس با موتورهای معمولی و حتی توربوشارژ بهبود قابل ملاحظه ای داشته باشد.
در ادامه کاتالوگ هایما اس۵ پرو را با یکدیگر مرور می کنیم: