
آئودی با به روزرسانیهای گسترده محصولات خود، در حال تحولی چشمگیر است. پس از رونمایی از نسل جدید A5 و Q5 و همچنین مدلهای برقی A6 و Q6 E-Tron، این شرکت آلمانی اکنون به سراغ بهروزرسانی خودرویی کوچکتر رفته است: آئودی Q3. این کراس اوور لوکس کامپکت که از زمان عرضه مدتی از عمرش گذشته بود، نهایتاً به نسل سوم خود رسیده و تغییرات اساسی در ظاهر و باطن را تجربه کرده است. در ادامه با هم نگاهی به ویژگی های این رقیب قدرتمند BMW X1 خواهیم انداخت که شاید شما را هم شگفتزده کند.
طراحی ظاهری
از نظر طراحی ظاهری، آئودی Q3 جدید دارای چراغهای جلو و عقب جداگانه است؛ امری که برخلاف برادر بزرگتر خود، Q5، در این مدل پیادهسازی شده است. تنها چراغهای روشنایی در روز (Daytime Running Lights) در ابتدا قابل مشاهده هستند و چراغهای اصلی LED ماتریسی (Matrix LED) پشت شیشههای تیره و قاب مشکی براق پنهان شدهاند. هر چراغ جلو حاوی ۲۵۶۰۰ میکرو LED (Micro-LED) است که هر کدام تقریباً به اندازه نصف قطر یک تار مو ضخامت دارند! تعویض آنها قطعا هزینه بالایی خواهد داشت.
در قسمت عقب، آئودی چراغهای عقب را با نوار LED پایینی و سیستم OLED بالایی از هم جدا کرده است. صاحبان خودرو میتوانند با انتخاب یکی از شش گرافیک موجود، ظاهر چراغهای عقب را تغییر دهند. این کار با تغییر نحوه نمایش ۳۶ بخش مختلف چراغهای عقب انجام میشود. چراغهای عقب شبیه به چراغهای A6 جدید هستند و میتوانند یک نشان (Badge) نورانی را در بر گیرند.
آئودی از استفاده از اگزوزهای ساختگی دست کشیده است و خوشبختانه Q3 جدید فاقد نوک اگزوزهای تزیینی است. در حالی که Q5 حتی در مدل پایه دارای سیستم اگزوز دوگانهی قابل مشاهده است، نسل جدید Q3 با پنهان کردن نوک اگزوز در زیر سپر عقب، نمای تمیزتری به خود گرفته است. شاید آئودی طراحی تهاجمیتر را برای نسخههای S و RS ذخیره کرده باشد. به هر حال، مدل S Line دارای دیفیوزر (Diffuser) روشن و بدون هیچ گونه بریدگی است.
از نمای جانبی، شباهت زیادی به Q5 دارد، هرچند آئودی ادعا میکند که گلگیرهای چرخ (Wheel Arches) دارای ویژگیهای طراحی گرفته شده از کواترو (Quattro) اصلی هستند. مدلهای بالاتر با رینگهای ۲۰ اینچی عرضه میشوند، در حالی که مدل پایه دارای رینگهای ۱۷ اینچی است. عرض تایرها از ۲۱۵ به ۲۳۵ میلیمتر افزایش یافته و ضریب درگ (Drag Coefficient) از ۰.۳۲ به ۰.۳۰ کاهش یافته است.
طراحی داخلی
طراحی داخلی، به سبک نسل جدید خودروهای آئودی است، اما بدون صفحه نمایش سرنشین کناری. این امر احتمالاً بهتر است، زیرا داشبورد Q5 پایه زمانی که نمایشگر اضافی وجود نداشته باشد، ظاهری عجیب دارد. راننده دارای یک صفحه آمپر دیجیتال ۱۱.۹ اینچی و یک صفحه لمسی ۱۲.۸ اینچی با سیستم عامل اندروید اتوموتیو (Android Automotive) به جای سیستم عامل اختصاصی آئودی است. دکمههای لمسی روی فرمان و حاشیههای ضخیم صفحه نمایش دوگانه (Dual-Screen) احتمالا مورد پسند همه نخواهد بود.
یک ارتقای قابل توجه در Q3 وجود دارد که در هیچ یک از مدلهای کامپکت آئودی یافت نمیشود: Q3 اولین خودروی این کلاس است که از شیشههای آکوستیک (Acoustic Glazing) برای پنجرههای جلویی استفاده میکند و سواری آرامتر را ارائه میدهد. کیفیت مواد هنوز باید مورد بررسی قرار گیرد، اما شرکت اذعان کرده است که کیفیت داخلی محصولاتش کاهش یافته و قول داده است که کیفیت محصولات آینده را بهبود بخشد.
آئودی دسته دنده (Gear Selector) را از کنسول وسط به پشت فرمان منتقل کرده است. این اهرم کوچک در سمت راست نصب شده و فضای بین صندلیهای جلو را برای دو جا杯ی بزرگ، یک شارژر القایی خنک شونده و دو پورت USB آزاد کرده است. مهندسان برای این کار، دستهی چند منظوره سمت چپ را طوری طراحی کردهاند که کنترلهای برف پاککن، چراغها و راهنما در آن قرار گیرند.
فضای بار و قابلیت کشش
با صندلیهای عقب در حالت عادی، آئودی Q3 مدل ۲۰۲۶، ۴۸۸ لیتر (۱۷.۲ فوت مکعب) فضای بار دارد. با جابهجایی کامل صندلیهای عقب به جلو، این حجم به ۵۷۵ لیتر (۲۰.۳ فوت مکعب) میرسد. با خواباندن کامل صندلیهای عقب، حجم فضای بار به ۱۳۸۶ لیتر (۴۸.۹ فوت مکعب) افزایش میدهد. نیاز به فضای بیشتر دارید؟ این کراس اوور لوکس میتواند تا ۲۱۰۰ کیلوگرم (۴۶۳۰ پوند) بار را یدک بکشد.
پیشرانهها
مدل پایه Q3 دارای موتور ۱.۵ لیتری بنزینی توربوشارژ است که میتواند برای کاهش مصرف سوخت در مواقعی که به حداکثر قدرت نیاز نیست، دو سیلندر از چهار سیلندر خود را خاموش کند. این پیشرانهی هیبرید ملایم (Mild-Hybrid) 148 اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و نیروی خود را از طریق گیربکس هفت سرعته دو کلاچه اتوماتیک (Dual-Clutch Automatic) به چرخهای جلو منتقل میکند.
مدل دیگر دارای موتور ۲ لیتری بنزینی با ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور است که به سیستم چهارچرخ محرک کواترو (Quattro All-Wheel Drive) متصل شده است. آئودی همچنین یک موتور ۲ لیتری دیزلی TDI با ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور را نیز در نسخه دیفرانسیل جلو ارائه میکند. هر دو موتور از گیربکس هفت سرعته S ترونیک (S Tronic) استفاده میکنند. در زمان عرضه، ترکیبی از موتور دیزل و سیستم چهارچرخ محرک وجود نخواهد داشت.
شاید جالبترین گزینه، نسخه هیبرید پلاگین (Plug-in Hybrid) باشد که البته فقط دیفرانسیل جلو است. این نسخه شامل یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی است که در مجموع ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. باتری این مدل دارای ظرفیت خالص ۱۹.۷ کیلووات ساعت است و برد حرکتی الکتریکی ۱۲۰ کیلومتر (۷۵ مایل) در سیکل WLTP را ارائه میدهد. شارژ سریع DC با حداکثر ۵۰ کیلووات، باتری را از ۱۰ تا ۸۰ درصد ظرف کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ میکند. برخلاف مدلهای بنزینی و دیزلی، مدل هیبرید از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده میکند.
عرضه و قیمت
آئودی Q3 جدید در سپتامبر امسال در اروپا عرضه میشود و قیمت آن در آلمان از ۴۴۶۰۰ یورو برای مدل ۱.۵ لیتری بنزینی شروع میشود. قیمت مدل هیبرید پلاگین از ۴۹۳۰۰ یورو آغاز میشود. نسخههای مخصوص بازار آمریکا ممکن است تا پایان سال یا اوایل سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه شوند.
با حذف Q2 از خط تولید (که تنها یک نسل عمر داشت و در بازار آمریکا عرضه نمیشد)، Q3 به عنوان شاسیبلند سطح پایه آئودی تبدیل خواهد شد. SQ3 و در صورت امکان RS Q3 جدید نیز در آینده عرضه خواهند شد، هرچند بعید است که موتور خطی پنج سیلندر محبوب خود را حفظ کند. همچنین انتظار میرود که نسخه اسپرت بک Q3 (Q3 Sportback) به زودی برای رقابت با BMW X2 به بازار عرضه شود.
در حال حاضر، هیچ برنامهای برای عرضه نسخه کاملاً برقی Q3 وجود ندارد، اما آئودی قصد دارد تا سال آینده یک خودروی الکتریکی مقرون به صرفهتر در سگمنت A3 را معرفی کند. اینکه این خودرو هاچ بک باشد یا کراس اوور هنوز مشخص نیست، اما میدانیم که در اینگولشتات تولید خواهد شد و قیمتی پایینتر از Q4 E-Tron خواهد داشت.
منبع ترجمه: motor1
source